Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?  (läst 14198 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baggebus

Kommer nästa vecka att installera bergvärme i huset med tillhörande poolvärmare, bergvärmepumpen är en Thermia diplomat 10 med återvinningsventalation och borrat 20 meter extra för att värma inomhuspoolen på 15 kubikmeter till ca 27 grader.
Hur skulle ni göra/gjort för bästa resultat?  <help>

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2013, 10:07:55:55 »
Det är ju ingen stor pool och dessutom inomhus så det lär inte behövas någon stor vvx till den (kanske 20-25 kw räcker).
Du måste ha någon form av poolstyrning också. Det jag vet med vår IVT värmepump är att man måste ha skilda vvx i VP'n för golvvärme och varmvatten (om du har golvvärme).
Sen ligger pool vvx med en shunt på varmvattnet.


Du behöver alltså en vvx för poolen, poolstyrning och en shunt. Detta brukar kosta en del, för min IVT te.x. är styrningen 2800 kr, shunten 1600 kr (tror jag det var) och så installation på det. Min vvx för poolen är en Pahlens 75kw Titan som kostade 12.000 kr men där lär du komma mycket billigare undan...


Kolla med din installatör av bergväremn vad de säger och att du vill ha det gjort direkt så blir det säkert bäst.


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Baggebus

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2013, 22:14:05:05 »
Har kollat runt på nätet och pratat med folkpool, nästan alla säger en 75 kW vvx för att jag kommer värma poolen med bergvärme där den högsta temp är runt +55 grader.

Hur stora vattenledningar behöver man fram till vvx? Har en fördelare till golvvärme i samma rum som vvx kommer att sitta, de är 28 cm i diameter. Kan man köra vattnet via det?

Vill installera ett tidur till cirkulationspumpen. Kan man koppla ihop detta med bergvärme som att allt sker automatiskt?

Mer saker att tänka på? Vill ha en så smidig lösning som möjligt.

Utloggad Erica

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2013, 17:32:20:20 »
Den stora frågan vad det gäller uppvärmning av en inomhuspool är hur och när den är övertäckt. En pool som inte är täckt alls ger stora värmeförluster p.g.a. avdunstning till rummet så fort som vattnet är varmare än rumsluften. En täckt och isolerad inomhuspool drar å andra sidan väldigt lite. Vi håller vår inomhuspool varm med ytterst lite värmetillförsel men så har vi då isolerat runt och under den med tjock frigolit och vi täcker poolen när det inte badas. Har du ett sådant upplägg lär en liten värmeväxlare räcka. Din pool är ju dessutom mindre än vår, så det borde inte vara några problem. Men vill du ha poolen öppen i normalfallet får du helt andra värden. Vi körde så den första tiden och fick då mycket stor energiåtgång, både för uppvärmning och för avfuktning och ventilation.

Utloggad Baggebus

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2013, 18:03:58:58 »
Kommer att ha poolen täckt när vi inte badar just för det du skriver, värmeförlust och mer kostnaden för avfuktare och ventilation. Är osäker på hur välisolerad poolen är på sidorna och botten. Är en betongpool bygg 1996. Ska titta i alla ritningar på huset om jag hittar något.

Erica: Hur stor pool har du och hur stor vvx har du till poolen? Värmer du med berg/jordvärme eller något annat? 

Utloggad Erica

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2013, 20:06:54:54 »
Kommer att ha poolen täckt när vi inte badar just för det du skriver, värmeförlust och mer kostnaden för avfuktare och ventilation. Är osäker på hur välisolerad poolen är på sidorna och botten. Är en betongpool bygg 1996. Ska titta i alla ritningar på huset om jag hittar något.

Erica: Hur stor pool har du och hur stor vvx har du till poolen? Värmer du med berg/jordvärme eller något annat?


Poolen är 8 x 4 m. Värmeväxlaren är en Pahlens 40 kW, med växling från en luft-vattenvärmepump. Sedan har vi en elvärmare på 15 kW, som tidigare var enda värmaren till poolen men som nu nästan aldrig används. Den behövs bara om det är så extremt kallt väder att luft-vatten-värmepumpen inte ger någon värme eller om vi av någon anledning snabbt vill höja vattentemperaturen. Poolen drar väldigt lite värme, med 20 cm frigolit åt alla håll utom uppåt och övertäckt när det inte badas. Ventilationen går alltid på ett grundläge, går på högfart endast vid bad. Avfuktning körs vid bad och 1/2 - 1 timma efteråt beroende på mycket det badats / plaskats. Barnbad eller barnkalas ger max fuktbelastning, poolpartyn lite måttligare men även då får avfuktning + ventilation vara igång.

Utloggad Baggebus

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2013, 21:37:19:19 »
En luft-vattenvärmepump kan man väl jämföra med en bergvärmepump rakt av när det gäller temperatur till värmeväxlaren?

Räknade lite snabbt och enkelt och jämförde våra pooler. Du har ca en 3 gånger så stor pool som jag. Innan värmdes den med el på 15 kW nu med en värmeväxlare på 40 kW. Om man delar allt på tre så blir det. En pool på ca 45m3/3 = 15m3, lika med min, Elvärme på 15kW/3 = 5kW, jag har en elvärme på 6kW. Värmeväxlare på 40kW/3 = 13,3 kW

Som awasen skriver så kanske en 20-25 kW värmeväxlare räcker  <dontkn>

Har haft poolen igång lite sporadiskt under somrarna, har ingen större koll på hur mycket kW den tar med elvärmen. Upplever bara att den värmer upp poolen snabbt.


Utloggad Erica

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2013, 22:18:45:45 »
En luft-vattenvärmepump kan man väl jämföra med en bergvärmepump rakt av när det gäller temperatur till värmeväxlaren?

Räknade lite snabbt och enkelt och jämförde våra pooler. Du har ca en 3 gånger så stor pool som jag. Innan värmdes den med el på 15 kW nu med en värmeväxlare på 40 kW. Om man delar allt på tre så blir det. En pool på ca 45m3/3 = 15m3, lika med min, Elvärme på 15kW/3 = 5kW, jag har en elvärme på 6kW. Värmeväxlare på 40kW/3 = 13,3 kW

Som awasen skriver så kanske en 20-25 kW värmeväxlare räcker  <dontkn>

Har haft poolen igång lite sporadiskt under somrarna, har ingen större koll på hur mycket kW den tar med elvärmen. Upplever bara att den värmer upp poolen snabbt.

Utgå inte från vår elvärmare när du räknar effekt ! Den är kopiöst överdimensionerad !  Vi hade nämligen tänkt bygga en mycket större pool utomhus med trampolin och djupdel. I sista minuten ångrade vi oss och satsade på en inomhuspool i stället. För att kunna få en rimlig budget fick vi då minska poolen i storlek. Men värmaren m.m. hade vi redan skaffat. Vi har aldrig behövt köra den annat än i ganska korta intervaller. Så visst, jag tror du klarar dig med en mindre värmeväxlare.

Jo utvattentemperaturen för vår luft-vattenvärmepump ligger nog ungefär på vad du får från din bergvärme. Nackdelen med luft-vatten är ju att den mattas fort vid alltför låga vintertemperaturer, det gör ju inte bergvärmeb.

Utloggad Baggebus

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2013, 23:11:01:01 »
Kollade i en poolkatalog, en elvärmare på 6kW som vi har är för en pool på max 40 m3 så våran är nog oxå "lite" för stor. I samma katalog står det att en värmeväxlare "vid effekt vid 80 grader är 40 kW" och "vid effekt vid 50 grader är 19kW". Så jag får ut 19 kW efter som jag har bergvärme. Räcker det då? Jämför med nedre beräkningar?
Kan man räkna/koppla ihop dessa värde emot en elvärmare?  <dontkn> <dontkn> <help>

Glömde några viktiga frågor Erica:
Hur länge kör du cirkulation/värme på dygn?
Hur varmt har du i poolen?
Och den intressantaste frågan  :) Hur mycket kW går det åt ungefär per månad? 

Utloggad Erica

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #9 skrivet: augusti 01, 2013, 16:14:43:43 »
Kollade i en poolkatalog, en elvärmare på 6kW som vi har är för en pool på max 40 m3 så våran är nog oxå "lite" för stor. I samma katalog står det att en värmeväxlare "vid effekt vid 80 grader är 40 kW" och "vid effekt vid 50 grader är 19kW". Så jag får ut 19 kW efter som jag har bergvärme. Räcker det då? Jämför med nedre beräkningar?
Kan man räkna/koppla ihop dessa värde emot en elvärmare?  <dontkn> <dontkn> <help>

Glömde några viktiga frågor Erica:
Hur länge kör du cirkulation/värme på dygn?
Hur varmt har du i poolen?
Och den intressantaste frågan  :) Hur mycket kW går det åt ungefär per månad?

Du kan inte räkna effekt på en elvärmare samma som en värmepump. Elvärmaren kan ju när som helst ge sin fulla effekt (så länge det inte är strömavbrott..), men värmepumpen ger ju sin maxeffekt endast vid vissa väl angivna förutsättningar. Med bergvärme är väl de variationerna dock klart mindre än för luftvärmepumpar.

Vi kör cirkulationen dygnet runt, året runt f.n. Vi har funderingar kring att sätta timer på den. Värmen är svårt att säga, den sköter sig själv via termostat så vitt inte vi skall koppla på elvärmaren vilket vi gör för hand. Den senare har inte varit igång sedan i vintras då vi körde den lite vid några få tillfällen. Just nu behövs det ingen tillsatsvärme till poolen, den håller sig varm ändå. Poolrummet är ordentligt varmt, tack vare en kombination av värmepump och solvärme.

Poolvattnet är normalt 29-30 grader.Någon gång vid fester eller liknande så har vi höjt till 21-32 grader. Vintertid när det varit som allra kallast ute så har det sjunkit något, kanske runt 26-27 grader eller så.

Antal kWh är svårt att ange. Min man har talat om att sätta en separat elmätare på poolcentralen men det är inte gjort ännu. Vårt hus förbrukar mycket el totalt (stort hus, stor familj, min man håller på en del med jakt och fiske (5 frysar drar lite extra ström...)) och det är svårt att säga vad som hör till poolen, men jag tror det är högst måttligt nu. När vi byggde poolen råkade det vara smällkall vinter och vi körde först med oövertäckt pool för det ser ju så tjusigt ut inne. Ventilation och avfuktare fick gå på max dygnet runt. Men då hoppade elräkningen upp mer än 6000:- på en månad... Sedan har vi haft poolen täckt vid icke-bad och jag skulle tro att poolen drar runt 1500 kWh per månad, men då inkluderar det inte bara poolen utan hela poolrummet med lite utrymmen intill, en total yta på cirka 150 m2.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan