CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?  (läst 14457 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baggebus

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2013, 20:01:49:49 »
Efter pratat med tre olika poolleverantörer som alla sa jag ska ha 75 kW för att jag ska värma poolen med bergvärme och läs inläggen här http://www.poolforum.se/forum/index.php?PHPSESSID=c5od7cjqlb3jjsrjlgrjm0ddu5&topic=7932.0 , speciellt Rickard inlägg så blir det en 75 kW för att spara energi.

Nu ska man bara välja en bra värmeväxlare. Bäst att fråga under uppvärmning?

Tack Erica alla info 


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #11 skrivet: augusti 03, 2013, 22:48:52:52 »
Ja för stor gör ju aldrig någon skada. Men eftersom poolen är inomhus tror jag det blir lite överdimension. Skillnaden är stor mellan en utomhuspool som kyls av vind och väder och en inomhuspool är rätt avsevärd.

Utloggad frjo

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #12 skrivet: augusti 14, 2013, 14:44:48:48 »
Har man för liten växlare kommer värmepumpen ta stryk. Den kommer inte kunna värma kontinuerligt utan kommer stänga av sig på grund att den inte blir av med värmen. KW på växlaren anges väl vid 80 grader. Sen att växlaren är stor gör bara att värmepumpen värmer effektivare.
Kaklad Inomhus pool 7*3,65 1,6 djup ca 40m3 vatten
Värms med bergvärme

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #13 skrivet: augusti 14, 2013, 14:51:38:38 »
Effekten på växlaren anges vid olika temperaturer hos olika tillverkare så det gäller att kontrollera vad som gäller för varje tillverkare!


//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #14 skrivet: augusti 14, 2013, 16:38:01:01 »
Mmm, det där är en djungel, bäst är om man kan få tag i någon som kan räkna på vilken växlare du behöver om du har typ 30 grader varmt i poolen, och vill värma med 45 grader varmt vatten.
Det blir en enorm skillnad i effekt om man värmer 20-gradigt vatten med 80 grader varmt vatten istället.

Om din värmepump kan arbeta med 10 grader kallare vatten (45 istället för 55 grader) när den värmer poolen så sparar du ca 30% elenergi för värmepumpsdriften.

Du skall alltså leta efter en växlare som klarar av att växla 10 kW värme när vbf är 45 grader och vbr är 37-38 grader. Poolvattnet skall då vara typ 30 grader in i växlaren och 32 grader ut ur växlaren.
Jag gissar att du hamnar någonstans runt "75 kW" i effekt på växlaren (vid 80/20°C)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #15 skrivet: augusti 14, 2013, 19:21:38:38 »
Men vänta nu, det resonemonget om att hålla ned temperaturen på värmepumpen är ju endast giltigt om inte värmepumpens temperatur måste hållas uppe för att klara andra behov än poolens. Om värmepumpens utmatning måste hålla 55 grader för husuppvärmning, varmvatten eller annat så blir ju verkningsgraden bestämd av detta, oberoende av vad poolen eller dess växlare kräver. Då faller ju tankarna på energibesparing genom överdimensionerad värmeväxlare till största delen. Har man däremot en separat värmepump just för poolens uppvärmning så stämmer ju det hela, men då skaffar man väl lämpligen en pump som inte kräver växlare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #16 skrivet: augusti 15, 2013, 08:13:26:26 »
Alla moderna värmepumpar arbetar med vad man kallar flytande kondensering.
Det innebär att kompressorn bara går när det finns värmebehov.
När huset har värmebehov startar kompressorn med jämna mellanrum, temperatur vid start kan vara t.ex. 25 grader, sen går kompressorn tills reglerdatorn anser att den gått tillräckligt länge, temperaturen vid kompressorstopp kan då vara t.ex. 40 grader.
COP vid en körning som denna kan vara så hög som 5.0.

När tappvarmvatten behöver värmas så startar åter kompressorn, nu växlar en växelventil över till varmvattenberedarens mantel, eller en slinga inuti vvb, normalt är starttempen ca 45 grader, och kompressorn går upp till 55-60 grader, COP vid denna typ av drift är som regel lägre än 3.0.

Om man värmer en pool genom att ta vatten från varmvattenberedarens mantel får man väldigt dyr pooluppvärmning jämför med om man kör flytande kondensering på samma sätt som när man kör mot radiatorsystemet.

Beroende på hur systemet är uppbyggt kan man lösa värmen på olika sätt, men gemensamt för alla moderna sätt att värma en pool med bergvärme är att man värmer med flytande kondensering, vilket ger en enorm besparing i procent räknat.

Man behöver alltså ha en så stor värmeväxlare att den med låg framledningstemp klarar av att värma poolvattnet för att kunna få hög COP.

Dessutom, en värmepump som under en stor del av tiden arbetar med tappvarmvattenproduktion får dels många start och stopp (liten vattenvolym i manteln) och tuffa driftstimmar då tryck och temperaturer internt i kylkretsen ligger på gränsen till vad maskinen är konstruerad att tåla.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #17 skrivet: augusti 15, 2013, 08:43:03:03 »
Intressant, Rickard! Nu lärde jag mig lite nytt igen... :)


Tänk också på att om du vill ha saltvatten i poolen (nu eller i framtiden) så måste växlaren vara i titan. Jag har Pahlen's HiTemp Titan på 75kW. Den är dyr men enligt vad jag hittat "bäst"...
Den ligger på runt 9000 kr i Sverige men om du söker lite så kan du köpa den för ca. 7000 kr i Tyskland (frakt tillkommer).


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Baggebus

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #18 skrivet: augusti 15, 2013, 17:20:30:30 »
Och jag lärde mig mycket nytt igen  :)
Då ska jag se till att de INTE tar vatten från varmvattenberedare för att värma poolen med.

 
Effekten på växlaren anges vid olika temperaturer hos olika tillverkare så det gäller att kontrollera vad som gäller för varje tillverkare!


//Anders

Det var mkt bra att veta. De lite billigare kanske ger 75 kW vid 25 grader eller?

Utloggad frjo

SV: Nyinstallation av bergvärme och poolvärme mest ekomoniska?
« Svar #19 skrivet: augusti 16, 2013, 19:12:05:05 »
Min vp är kopplad så att den antingen värmer poolen,elementen eller varmvatten via växelventiler .
tempen vp kommer upp i är 38 grader. Men då har jag bara ca 25 i poolen. Med 12kw varmepump så går den nu på sommarn ca 1.5-2 Tim per dygn för att hålla tempen. Har ingen aning hur stor växlare som sitter där.
Kaklad Inomhus pool 7*3,65 1,6 djup ca 40m3 vatten
Värms med bergvärme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag