VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Överdragsbekymmer / fråga  (läst 4231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad William

Överdragsbekymmer / fråga
« skrivet: maj 25, 2009, 07:23:35:35 »
Ni som har en rund, 8-kantig eller 10-kantig pool (som jag har), har ni något smart tips för hur ni tar av och sätter på skyddsduken?

Jag är trött på att ”dra” av den om man är ensam hemma. För har man nyligen dammsugit poolen får man ju skräp på den då man lägger på duken igen.

För några år sedan köpte jag ett 6 meter långt plaströr, och försökte rulla av duken på röret, som var 100 mm invändigt i diameter men det svajade för mycket på mitten så det blev tungt.
Hade en regel hemma som hade måtten 45 x 95  mm som jag fnulade in i röret, men det gjorde ingen direkt nytta.
Min pool är 5,5 meter tvärsöver var man än står.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Överdragsbekymmer / fråga
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2009, 09:16:30:30 »
När du drar av duken så antar jag att du lossar allt och sedan drar i den ände där du står. Skulle det inte fungera att istället fästa en eller två draglinor i motstående sida och sedan dra i det. Lite som när man drar av folien på smörpaketen. Om täcket fortfarande sitter fast i den änden där du står så borde det fungera utan att all skit hinner falla ner i poolen.

Utloggad William

SV: Överdragsbekymmer / fråga
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2009, 09:24:19:19 »
När du drar av duken så antar jag att du lossar allt och sedan drar i den ände där du står. Skulle det inte fungera att istället fästa en eller två draglinor i motstående sida och sedan dra i det. Lite som när man drar av folien på smörpaketen. Om täcket fortfarande sitter fast i den änden där du står så borde det fungera utan att all skit hinner falla ner i poolen.


Ingen dum idé. Konstigt att jag inte tänkt på det under alla år. Skall pröva det i morgon för idag kommer jag nog inte dra av pooltäcket.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad William

SV: Överdragsbekymmer / fråga
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2009, 09:18:43:43 »
När du drar av duken så antar jag att du lossar allt och sedan drar i den ände där du står. Skulle det inte fungera att istället fästa en eller två draglinor i motstående sida och sedan dra i det. Lite som när man drar av folien på smörpaketen. Om täcket fortfarande sitter fast i den änden där du står så borde det fungera utan att all skit hinner falla ner i poolen.


Testat nu på morgonen, men det gick inte så bra, för när den var halvvägs av så "hugger" duken och fastnar i hörnen.  Skall fortsätta att testa i em. men lite annorlunda.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad utopiazz

SV: Överdragsbekymmer / fråga
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2009, 09:50:24:24 »
Det hugger väl för att duken faller ner i vattnet?

Kanske fungerar bättre med två linor med en till två meter emellan så att duken "viker" in sig i poolen och på så sätt kommer längre ifrån kanten

Utloggad William

SV: Överdragsbekymmer / fråga
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2009, 06:42:08:08 »
Det hugger väl för att duken faller ner i vattnet?

Kanske fungerar bättre med två linor med en till två meter emellan så att duken "viker" in sig i poolen och på så sätt kommer längre ifrån kanten
Skall föreställa min 10-kantiga pool, men den blev knasigt 8-kantig (dålig på att rita), Det blåa är tvättlinor som jag drog i, men just när jag kommer till röda strecket krånglar det. Skall försöka med en tredje lina till vänster, men hade ingen passande hemma som var tillräckligt lång.
Sen en sak till som gör det extra besvärligt är min swimmingpoolmaskin.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad utopiazz

SV: Överdragsbekymmer / fråga
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2009, 11:29:03:03 »
Jag tänkte mig linorna så här:

Utloggad William

SV: Överdragsbekymmer / fråga
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2009, 15:57:04:04 »
Jag tänkte mig linorna så här:

Snyggt ritat!
Jo jag drog ungefär som din bild visade för jag satte ihop dom blå linorna i varandra.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad utopiazz

SV: Överdragsbekymmer / fråga
« Svar #8 skrivet: maj 27, 2009, 20:16:32:32 »
Nu kan jag inte ta åt mig äran av att ha ritat poolformen. Det är bara att söka på decagon så hittar du många fina bilder på tiohörningar :)

Utloggad William

SV: Överdragsbekymmer / fråga
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2009, 06:22:28:28 »
Nu kan jag inte ta åt mig äran av att ha ritat poolformen. Det är bara att söka på decagon så hittar du många fina bilder på tiohörningar :)
Men du får ta åt dig äran av namnet jag skulle söka på. Nu har jag gjort det och tog en bild för ev. framtida behov.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag