VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolmiljö, rund ovanmarkare i sluttande berg  (läst 1931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JothaR

Poolmiljö, rund ovanmarkare i sluttande berg
« skrivet: maj 25, 2020, 09:33:59:59 »
Hej på er allesammans, har under en tid smygläst som gäst här i forumet men nu när vi bestämt oss för att ”bygga” en pool så blev jag medlem och tänkte här nedan dela med mig av vårt projekt...

Hoppas att vi kan få lite stöd i tankar och funderingar på resan här 😁

Poolgiganten

Utloggad JothaR

SV: Poolmiljö, rund ovanmarkare i sluttande berg
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2020, 09:59:00:00 »
Poolen kommer att anläggas i ett sluttande bergsparti där man tidigare brutit sten vilket innebär att vi har en perfekt sänka i berget...

Det första problemet är att poolen alltså skall anläggas i ett sluttande berg, ca 30-40cm höjdskillnad från sida till sida. Min tanke kring detta är att anlägga en stödmur som jag kan fylla emot för att få till en jämn markbädd med erforderlig dränering närmast mur. Muren tänker jag dubba i berget med ca 1,5m mellanrum samt längsgående armering. Övre skiften blir Leca som vertikalarmeras samt armeras längs muren. Jag tänker mig även några kontreforer som går in under markbädden.

Nästa problem är att poolen kommer ligga ovan bostadshuset, detta tänkte jag hantera genom att ytterligare höja stödmuren med 20-30cm för att dels motverka tsunami men även för att kunna hålla inne vattenvolymen om olyckan skulle vara framme. Här tänker jag att det får bli kontreforer utåt för att hålla emot ev vattentryck.

Är jag helt galen eller verkar det kunna vara en vettig hantering?

Bilderna nedan visar området som är tänkt att bebyggas samt en enkel skiss på hur vi ser slutmålet 🤪

Tar tacksamt emot alla synpunkter, funderingar och råd innan vi drar igång...

Utloggad JothaR

SV: Poolmiljö, rund ovanmarkare i sluttande berg
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2020, 10:03:15:15 »
Just det...
Står i valet och kvalet mellan att välja Primastars runda pool på 4,6m och JF-fritids runda på 4,5m.
Några synpunkter för och emot de båda eller andra alternativ?

Vi har 4 barn så därför går mina tankar åt att Primastars liner på 0,6mm känns vettig 😃

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan