Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Max längd mellan ovanmark pool och värmepump?  (läst 3054 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gunnar_H

SV: Max längd mellan ovanmark pool och värmepump?
« Svar #10 skrivet: maj 11, 2020, 16:00:53:53 »
Då får det bli till att handla på nätet...
Känns bara enklare att kunna komplettera med samma lika på typ Bauhaus om man står där och saknar nånting när det väl ska kopplas in.

Sen kan man tycka att ett plaströr är ett plaströr (i PVC) oavsett om det står benämnt som pool-rör eller markavlopp :o

 


Poolgiganten

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Max längd mellan ovanmark pool och värmepump?
« Svar #11 skrivet: maj 11, 2020, 16:15:19:19 »
Markavlopp är oftast inte PVC och då inte limbara om det nu är limvarianten du funderar på.

PEM och tex PVC 50mm funkar om du har skruvanslutning istället

Utloggad Gunnar_H

SV: Max längd mellan ovanmark pool och värmepump?
« Svar #12 skrivet: maj 11, 2020, 17:35:04:04 »
Attans. Ett plaströr är inte bara ett plaströr då  ;D

Beställer en 25 meters slang om jag kan hålla avståndet till runt 12 meter åt vardera håll.
Får göra mig en liten lista på slang, bypass och vad mer som behövs.

Steg ett är att ställa allt på plats där bakom garaget, sen mäta och fundera. Å sen mäta en gång till eller två  O0

Utloggad TommyC

SV: Max längd mellan ovanmark pool och värmepump?
« Svar #13 skrivet: maj 12, 2020, 17:28:26:26 »
Jag upptäckte nu att Hornbach har en del användbara komponenter till pool bl a 50 mm PVC-slang, limkopplingar och ventiler. Jag hittar dock ingen 50 mm PEM slang. Använd PEM under mark och på alla andra ställen där det inte helt säkert går att tömma slangen innan det riskerar att frysa. PEM slang går inte att ansluta till limkopplingar utan måste ha klämkopplingar. Som nybörjare tror jag att det blir mycket enklare att köpa allt från en kompetent poolsäljare i butik, på nätet eller per telefon.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Max längd mellan ovanmark pool och värmepump?
« Svar #14 skrivet: maj 13, 2020, 14:28:29:29 »
Haha, gick vi förbi varann kanske? Var på Hornbach igår och såg samma sak, att de bl.a. hade en massa PVC-slang liggande på golvet och en hel del kopplingar i hyllan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Max längd mellan ovanmark pool och värmepump?
« Svar #15 skrivet: maj 14, 2020, 17:05:17:17 »
Nej, jag var lat och sökte på nätet  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Gunnar_H

SV: Max längd mellan ovanmark pool och värmepump?
« Svar #16 skrivet: maj 25, 2020, 16:13:46:46 »
Suck. Över en veckans förkylning (inte Corona, tror jag..) och man ligger en hel förlorad långhelg efter i planeringen. Blev inte många knop gjorda i helgen med ombyggnad av altanen som är ett måste innan värmepumpen kan komma på plats.

Beställde till slut ifrån https://www.pool-fritid.se/produkt/bypass-koppling-pro/ som hade "bra" pris på by-pass och slang (+ lite smågrejer)  :o

Tur att det är helg om några dagar igen  :)



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag