Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjuvluft intex ventil  (läst 1424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glapparne

Tjuvluft intex ventil
« skrivet: april 27, 2020, 18:28:45:45 »
Har ett problem med min pump som tar in tjuvluft och jag inte hittar var.

Har intex ventiler, som dessa https://www.eurotoys.se/product/Plunger_Valve_38mm_2_stk_Intex_reservdelar_25010.asp?site=479&vn=101-025010&gclid=Cj0KCQjwhZr1BRCLARIsALjRVQPK5myz5ip4jCw-nmxSjskmz7vc_t1jg5xozbBESGdjzuE4HfwxykUaApaREALw_wcB
När jag har dom i stängt läge så läcker det vatten ifrån skruven som öppnar och stänger på sugsidan av pumpen. Tar den luften därifrån då tro? Har bytt alla kopplingar till riktiga men dom två ventilerna är det som är kvar.

Tips på hur jag kan skruva upp ventilen för att titta på/byta o-ringen när poolen är full? Andra tips på att felsöka vad som tar in luft? Har bytt locket och den stora plastmuttern till silen för den var lite skadad och det läckte lite vatten ur den, trodde det skulle lösa problemet men icke!

Har sökt på svenska och engelska forum men hittar inget. Att byta dom till riktiga ventiler är inte aktuellt i år

Poolgiganten

Utloggad Camor

SV: Tjuvluft intex ventil
« Svar #1 skrivet: april 29, 2020, 06:35:02:02 »
Har du forsøkt å legge slangen direkte i poolen ? For å se om pumpa da suger luft. Du kan tette innenfra med enten en plastkopp eller plast/papir over hullet. Plastkoppen må noen holde på. Bruker du papir kan du skru silen på igjen

Utloggad henrik79

SV: Tjuvluft intex ventil
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2020, 08:43:39:39 »
Har ett problem med min pump som tar in tjuvluft och jag inte hittar var.

Har intex ventiler, som dessa https://www.eurotoys.se/product/Plunger_Valve_38mm_2_stk_Intex_reservdelar_25010.asp?site=479&vn=101-025010&gclid=Cj0KCQjwhZr1BRCLARIsALjRVQPK5myz5ip4jCw-nmxSjskmz7vc_t1jg5xozbBESGdjzuE4HfwxykUaApaREALw_wcB
När jag har dom i stängt läge så läcker det vatten ifrån skruven som öppnar och stänger på sugsidan av pumpen. Tar den luften därifrån då tro? Har bytt alla kopplingar till riktiga men dom två ventilerna är det som är kvar.

Tips på hur jag kan skruva upp ventilen för att titta på/byta o-ringen när poolen är full? Andra tips på att felsöka vad som tar in luft? Har bytt locket och den stora plastmuttern till silen för den var lite skadad och det läckte lite vatten ur den, trodde det skulle lösa problemet men icke!

Har sökt på svenska och engelska forum men hittar inget. Att byta dom till riktiga ventiler är inte aktuellt i år


Har själv samma ventiler, och de verkar inte vara gjorda för att repareras. Slit o slänggrejor. Det du får göra är nog att byta ut den. Kanske finns det nån som säljer begagnat? Byta ut till "riktiga" kopplingar är ju alltid ett alternativ, som kanske är bäst i långa loppet. Har plöjt igenom mängder med intex-videos på youtube samt trådar på troublefreepool, omch alla verkar ha gemensamt att intex-grejorna bryts ner och går sönder, ibland direkt vid köp och ibland efter några år... de är inte byggda för att hålla helt enkelt.

/H

Utloggad Glapparne

SV: Tjuvluft intex ventil
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2020, 12:24:17:17 »
Blir galen på detta, när skimmern sitter i så suger den luft så efter ca 2 timmar måste man stänga av pumpen och lufta.

Kopplade bort skimmern och körde genom vanliga insuget då försvann all luft direkt och pumpen har aldrig gått så bra.

Skulle dammsuga igår och såg till att all luft var borta ur dammsugslangen innan jag koppla i den, när jag starta så tar det 2 minuter innan allt vatten är tomt i pumpen för den suger extremt mycket luft.

Har felsökt så långt så jag har märkt att så fort man kopplar något på insuget så suger pumpen luft oavsett vad det är, satte dit en kort stump slang som jag höll under ytan ändå drog pumpen luft.

Ska testa att elda upp intex ventilerna och sätta dit riktiga för att se om det är de som är problemet

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: Tjuvluft intex ventil
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2020, 18:16:04:04 »
Har felsökt så långt så jag har märkt att så fort man kopplar något på insuget så suger pumpen luft oavsett vad det är, satte dit en kort stump slang som jag höll under ytan ändå drog pumpen luft.

Nu förstår jag inte riktigt, drog den luft även när den inte sög vatten genom ventilerna? Då lär inte ventilerna vara problemet. Jag har ofta problem med gängan till förfiltret i pumpen som måste dras lite extra ibland tex.

Utloggad Glapparne

SV: Tjuvluft intex ventil
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2020, 18:12:13:13 »
Nu förstår jag inte riktigt, drog den luft även när den inte sög vatten genom ventilerna? Då lär inte ventilerna vara problemet. Jag har ofta problem med gängan till förfiltret i pumpen som måste dras lite extra ibland tex.
Jag formulerade kanske lite konstigt, vattnet passerar alltid ventilerna. När jag säger att jag har satt saker på insuget så det på insidan av poolen, dvs det ska alltid passera förbi ventilen.

Men som sagt, så fort jag har någonting annat än standard monteringen till insuget på insidan av poolen så drar den luft. Väldigt mycket luft dessutom. I första inlägget skrev jag att dom läcker relativt mycket ifrån dom när jag har stängt dom så luften kommer garanterat från ventilerna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag