CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinterstängning  (läst 7100 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Margaretha

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Lödöse
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool -absolut!
    • Visa profil
Vinterstängning
« skrivet: september 05, 2015, 11:57:34:34 »
Hej!
Läser i nyhetsbrev jag fått från poolkungen om vinterpluggar till utlopp och skimmer. Jag har en JF pool och har inte hittills pluggat något. Är det ngt man behöver tro?
Läser där också om att man inte ska chockklorera under 10 grader, undrar varför? Man ska istället använda ngt slags vinterkonservering? Vad är detta?
Tackar er alla på forumet för bra svar!
JF pool 3,5. Poolvärmepump Gullberg Jansson 5 kW.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vinterstängning
« Svar #1 skrivet: september 05, 2015, 14:04:29:29 »
Om man inte sänker nivån under utlopp och skimmer eller om man sänker men nivån stiger för mycket p g a nederbörd så behövs vinterpluggarna. Om du sänker vattennivån och har något tätt överdrag så kan du glömma vinterpluggar.

Under 10 grader växer inte alger så du behöver hålla tillräckligt klorhalt och cirkulationen igång till temperaturen faller under 10 grader. Det är bra att chockklorera när temperaturen närmar sig 10 grader så att du slipper alger när temperaturen stiger på våren.

Folkpools guide är ganska bra: http://www.folkpool.se/files/pdf/folkpool_poolvardsguide.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstängning
« Svar #2 skrivet: september 05, 2015, 17:35:41:41 »
Har haft pool i över 23 år, har ALDRIG sänkt vattnet och ALDRIG pluggat , varför skulle jag börja nu ?

Hade kollega som började plugga men som inte lyckades dränera slangarna i marken helt, då frös dessa sönder. Nej jag tror på öppna rör och låta isen få rör sig fritt, alltid funkat för mig även kalla vintrar när poolen nästan varit bottenfrusen

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstängning
« Svar #3 skrivet: september 05, 2015, 18:05:58:58 »
Hur gör ni som vinterpluggar men som har filter o pump en bit ovanför vattennivån ? hur dränerar ni slangarna , man kan ju pumpa en kort stund o tömma slangarna från skimmer men hur tömmer ni slangarna som går tillbaka till poolen ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstängning
« Svar #4 skrivet: september 05, 2015, 18:19:16:16 »
De slangarna är PEM hos mig och de tål således att frysa. Det är PVC-slang och -rör som inte tål att frysa.

Jag ser till att tömma de slangar och rör som finns inne i min bod, de är PVC.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstängning
« Svar #5 skrivet: september 05, 2015, 18:22:22:22 »
Ja just de, varför tömmer man PEM som ligger i marken , har aldrig fattat .. såklart tömmer jag också PVC både i boden o till växlaren , varför vinterplugga ?? bara en massa jobb

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Vinterstängning
« Svar #6 skrivet: september 05, 2015, 19:01:11:11 »
För min del så är jag mer orolig för skimmern än för rören. Den är i plast.
Jag sänker dock nivån under inloppet, men första året hade jag bara presenning över poolen och just det året kom det massor av snö som tyngde ner presenningen så mycket att vattnet trycktes upp längs sidorna ända upp till skimmern och skimmer plus rör frös till. Nu höll skimmern men det kunde gått sämre.
Kommer fortsätt med att sänka nivån och några pluggar kommer jag inte skaffa. Tror det är bara bra att få lite vattenombyte varje vår. Trots vattenpåfyllnad i våras hade jag hög cya och var tvungen att byta hälften av vattnet i poolen.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstängning
« Svar #7 skrivet: september 05, 2015, 19:54:22:22 »
Petflaskor och frigolit i skimmern , då ta detta alla rörelser från isen

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstängning
« Svar #8 skrivet: september 05, 2015, 21:58:01:01 »
Jag sänker under inloppen. Fast frågan är om jag inte ska sänka ännu mer då även jag drabbas av hög cya. Sedan sätter jag en sån här i bräddavloppet för säkerhets skull. Men det har inte läckt in så mycket hittills så att den har behövts.

http://www.rubinpool.se/vinterplugg-braddavlopp-p-1737.aspx
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Margaretha

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Lödöse
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool -absolut!
    • Visa profil
SV: Vinterstängning
« Svar #9 skrivet: september 09, 2015, 13:29:34:34 »
Jag sänker under inloppen. Fast frågan är om jag inte ska sänka ännu mer då även jag drabbas av hög cya. Sedan sätter jag en sån här i bräddavloppet för säkerhets skull. Men det har inte läckt in så mycket hittills så att den har behövts.
Ja hur gör man f att inte cyan ska stiga?????

http://www.rubinpool.se/vinterplugg-braddavlopp-p-1737.aspx
JF pool 3,5. Poolvärmepump Gullberg Jansson 5 kW.

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstängning
« Svar #10 skrivet: september 09, 2015, 14:49:16:16 »


Jaha ? tack för citatet , men det står strax ovanför  :D

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstängning
« Svar #11 skrivet: september 09, 2015, 16:51:25:25 »
Ja hur gör man f att inte cyan ska stiga?????
Antingen använder man ett klor utan cyanursyra, chockklor i form av kalciumhypoklorit (granulat) eller flytande natriumhypoklorit som bäst körs via automatik, son som Mathias har.

Eller så byter man vatten när nivån blir för hög. En viss del cyanursyra behövs för en utomhuspool i alla fall då annars kloret bryts ner väldigt fort av UV-strålningen. Blir överdrivet hög klorförbrukning då.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad putte82

SV: Vinterstängning
« Svar #12 skrivet: oktober 10, 2015, 16:28:05:05 »
Jag har sänkt nivån till strax under skimmern för att kunna koppla loss röret till skimmern. Har pahlens ingjuts inlopp i järn och mässing. Är lite rädd att de kan frysa sönder. Är även lite rädd att kulventilen i plast skall frysa sönder. Funderar därför om jag skall plugga inloppen och öppna kulventilen för att tömma rören. Känns dock som en risk ifall isen lyckas lossa pluggarna att vattnet töms. Då kommer nog poolskyddet att ta stryk när det inte har något som håller emot all tyngd. Vad tror ni?

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vinterstängning
« Svar #13 skrivet: oktober 11, 2015, 14:08:24:24 »
Nån mer än Rickard som höjer nivån ovan skimmer över vintern? Tänkte själv göra så i år.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag