VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ståhlis poolrenovering 3x6  (läst 8981 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ståhlis

Ståhlis poolrenovering 3x6
« skrivet: juni 02, 2016, 14:17:00:00 »
Hej!
Jag är nybliven ägare av markpool med stort renoveringsbehov. Linern har passerat sitt bäst-före-datum för länge sen.
Jag har ingen aning om tillverkare/märke men har mätt upp att den är 3x6 och ca 1,5 meter djup.
Den har inga hål för pumpen så det måste fixas, och planen är att även få till belysning i den.
Bifogar några bilder:
Nyinflyttad i Villa med gammal pool med stort renoveringsbehov. Mått 3x6x1,5-isch

Poolgiganten

Utloggad Ståhlis

SV: Ståhlis poolrenovering 3x6
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2016, 14:33:31:31 »
Kan även tillägga att när vi flyttade in i fredags så var den vattenfylld och var bebodd av 2 grodor och massor av grodyngel.  :) Lyckligtvis hade förra ägaren lämnat kvar en dräneringspump så efter jag evakuerat över grodor och mestadelen av ynglen till närliggande vattendrag tömde jag poolen på några timmar. Pump med diverse slangar och tillbehör har också lämnats kvar.
Nyinflyttad i Villa med gammal pool med stort renoveringsbehov. Mått 3x6x1,5-isch

Utloggad Ståhlis

SV: Ståhlis poolrenovering 3x6
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2016, 14:40:54:54 »
En fråga till er erfarna!

Ska jag vänta med att ta bort gamla linern tills jag har en ny att byta ut med?
Nu har den redan en skada i ena hörnet där vatten har läkt in så jag är nyfiken på hur det ser ut bakom linern. (Se bild i första inlägget)
Nyinflyttad i Villa med gammal pool med stort renoveringsbehov. Mått 3x6x1,5-isch

Utloggad Ståhlis

SV: Ståhlis poolrenovering 3x6
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2016, 12:48:26:26 »
Jag kommer riva bort gamla linern i helgen! Skar upp lite i motsvarande hörn från skadan och det verkar inte bättre att skivan bakom är lite fuktig. Jag kommer ändå få gräva för att bygga in lampor samt för in-och-ut från pumpen. Uppdaterar med lite bilder sen efter linern är borttagen.  :)
Nyinflyttad i Villa med gammal pool med stort renoveringsbehov. Mått 3x6x1,5-isch

Utloggad MathiasS

SV: Ståhlis poolrenovering 3x6
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2016, 05:05:18:18 »
Ja den gamla linern har du ingen nytta av, en ny beställer u baserat på poolens aktuella mått, inte gamla linerns mått.

Ser inte sandfiltret lite litet ut? Kolla upp rek storlek på det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Ståhlis

SV: Ståhlis poolrenovering 3x6
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2016, 20:18:49:49 »
Ja den gamla linern har du ingen nytta av, en ny beställer u baserat på poolens aktuella mått, inte gamla linerns mått.

Ser inte sandfiltret lite litet ut? Kolla upp rek storlek på det.

Nä gamla linern är nu kasserad  O0
Angående sandfilterpumpen så har jag ingen koll på det... Försökte googla på vad som står på den men fick inte fram ett jota  ???
« Senast ändrad: juni 04, 2016, 20:54:02:02 av Ståhlis »
Nyinflyttad i Villa med gammal pool med stort renoveringsbehov. Mått 3x6x1,5-isch

Utloggad Ståhlis

SV: Ståhlis poolrenovering 3x6
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2016, 20:40:52:52 »
Ok, idag har linern rykt och det var ca 1 dm vatten under linern som jag fick pumpa ur. Plywooden bakom är således inte i bästa skick så det blir till att byta ut den med...  >ohno> Jag har även börja ta bort mer trall för att komma åt runt poolkanten. Det mesta är fuktskadat/ruttet.
Tankegångarna är många hur gå tillväga nu men läste nånstans att byta ut en plywoodskiva i taget för att minimera rasrisk.. Det som rasar ner efter varje utbytt skiva får jag skotta över igen i så fall. Eller tänker jag snett?
Här är i alla fall några bilder från idag, dvs borttagningen av linern och pumpa ur vatten.

« Senast ändrad: juni 04, 2016, 20:53:18:18 av Ståhlis »
Nyinflyttad i Villa med gammal pool med stort renoveringsbehov. Mått 3x6x1,5-isch

Utloggad MathiasS

SV: Ståhlis poolrenovering 3x6
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2016, 06:36:23:23 »
Ok, om det står vatten under linern sådär så måste du fixa dräneringen.

Är det där grundvatten eller är det helt enkelt tätt nedåt? Du måste få ner dränrör så att träkonstruktionen är torr.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Ståhlis poolrenovering 3x6
« Svar #8 skrivet: juni 05, 2016, 06:41:08:08 »
Undrar om det inte är någon variant på denna kombination du har?

http://primastarpool.se/sandfilter-pkt-optima-0-5-hk-micro.html
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Ståhlis

SV: Ståhlis poolrenovering 3x6
« Svar #9 skrivet: juni 07, 2016, 09:58:33:33 »
Ok, om det står vatten under linern sådär så måste du fixa dräneringen.

Är det där grundvatten eller är det helt enkelt tätt nedåt? Du måste få ner dränrör så att träkonstruktionen är torr.
Har inte undersökt vidare, men tror vattennivån ökat en aning igen så risken är att det är grundvatten... :(
Ska ta nya tag och undersöka närmre när det lugnat ner sig med övriga åtaganden som ska göras klart gällande inflyttningen i huset  :)
Nyinflyttad i Villa med gammal pool med stort renoveringsbehov. Mått 3x6x1,5-isch

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan