VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur ofta ökar vattennivån i poolen?  (läst 1893 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

Hur ofta ökar vattennivån i poolen?
« skrivet: juni 22, 2015, 23:16:27:27 »
Hej!

Min granne som har pool sa att han ibland får översvämning i sin pool när det regnar mycket.

Jag funderar på om det är värt att borra ett litet hål i glasfibertrappan på den höjd vi önskar ha vattenivån för att slippa få översvämning eller bara att vattnet går över skimmern så den tappar sin funktion.

Nu är vattenivån 2-3cm under överkant på skimmern. Vet inte varför skimmern inte skulle monteras högre. Jag skulle gärna ha högre vattennivå av estetiska skäl men kanske skvätter ut mycket mer då.

Hur ofta upplever ni att poolens nivå ökar mot vad ni fyller i?
Vi kommer använda poolen långt in på hösten och kanske även vintern(utan cirkulation) för att kyla sig från bastubad.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hur ofta ökar vattennivån i poolen?
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2015, 23:34:56:56 »
Vissa breddavlopp har en förberedd anvisning för att borra och ansluta en slangnippel för översvämmningsskydd. Det finns minst en gammal tråd här som handlar om det. Borra inte i trappan, lös det inne i breddavloppet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Hur ofta ökar vattennivån i poolen?
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2015, 23:56:15:15 »
I Sverige är detta problem mycket ovanligt. Även om årets sommar verkar vara regnig så är svenska regn "snälla" jämfört med de tropiska skyfall som finns i vissa länder. På sådana ställen behövs översvämningsskydd för att förhindra att pooler svämmar över, men i Sverige tror jag nog bara den risken finns om man har en sådan markprofil att man riskerar att en massa vatten från omgivande, högre liggande mark forsar ned i poolen (t.ex. om poolen ligger i en sluttning). Det tråkiga är ju i så fall att det vattnet vid kraftiga regn kommer att föra med sig en väldans massa skräp ned i poolen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur ofta ökar vattennivån i poolen?
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2015, 07:46:37:37 »
Visst har det hänt någon gång att det blivit för hög nivå, men då är det bara passa på att backspola "gratis", alltså inget stort problem - tycker jag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan