CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solvärme eller värmepump???  (läst 12307 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Solvärme eller värmepump???
« Svar #10 skrivet: augusti 13, 2010, 08:20:12:12 »
Citera
Enligt ditt resonemang borde alltså värmepumpen vara gratis för att solvärme-utrustningen ska ta flera år att betala.

Borde kanske ha skrivit den extra investeringen i solvärmeutrustning, VPn är naturligtvis inte gratis, tyvärr alltför få saker som är det :(

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Solvärme eller värmepump???
« Svar #11 skrivet: augusti 13, 2010, 09:53:34:34 »
Om man väger in miljö och komfort blir ju det optimala att ha både och förstås, men det är ju aldrig ekonomiskt försvarbart tyvärr ur investeringskostnad. Solvärme och VP kostar ju rätt nära varann, runt 10-15 tusen får man "bra" grejer för till en normal poolstorlek. Det finns ju även bra VP till lägre priser än solvärme idag...

Räknar man på att köra poolen 4 månader för 5 kr / dag (vilket är max. kostnad) så blir det 600 kr totalt i driftkostnad för VP. Har man en vettig täckning/tak så tar man ju tillgodo solenergi också.
Under de två veckor med runt 30 grader hade min VP gått totalt 3 timmar och då hamnar man långt från 5 kr / dag, snarare något öre... :)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Linkan222

SV: Solvärme eller värmepump???
« Svar #12 skrivet: augusti 13, 2010, 22:46:52:52 »
Men nu måste jag få fråga om det är jag som är dum eller om det är fantasisiffror.
En inte alltför stor vp drar väl runt 1,5kw?!

Jag har dom senaste veckorna jobbat i en villa där dom kör vp (från en av annonsörerna här) och har 27 grader i vattnet med täckning på. Jag noga iaktagit hur pumpen har arbetat under ca tre veckor. Ungefär 3-4 dagar på 3 veckor har pumpen nästan gått från att jag kom vid sju tills jag åkte vid 16. Antar då att den troligen går på natten också isf.

Med ett elpris på runt 1kr/kwh borde då pumpen ha dragit el för ca 36kr på ett dygn, eller är jag helt ute och cyklar???

Oftast har pumpen gått på morgonen när jag kommit och en eller ett par timmar framåt som minst. Men för att dra max 5 kr får den gå runt 3,5 timme/dygn i snitt under säsongen. Låter lite märkligt tycker jag...

Någon som har full koll på vad vp drar på en säsong på fyra månader?


Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Solvärme eller värmepump???
« Svar #13 skrivet: augusti 14, 2010, 12:41:43:43 »
Jag kan ju bara tala utgående från min installation och min VP går mellan 2-4 timmar per dygn (avstängd mellan 20:00-05:00) och jag håller 29 grader med Zabra pooltak på. Jag har kollat förbrukningen för VP med en "mätare" av billigare modell och medeltalet blev då runt 3,2 timmar per dygn under de senaste fem veckorna.

Den tar 1,4 kW max men enligt mätaren ligger den "normalt" på runt 0,8-0,9...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Linkan222

SV: Solvärme eller värmepump???
« Svar #14 skrivet: augusti 15, 2010, 11:23:41:41 »
Ja då verkar det ju stämma hyffsat. Men då har du iofs riktigt tak som jag antar innebär en ganska stor minskning av värmeförluster.

Ingen annan som har "full" koll på vad vp förbrukar under en säsong?

Lite sugen är man ju allt på att ha varmt i vattnet jämt. Och är det nu så att man kan ligga på under tusenlappen för 4 månader börjar det bli intressant.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Solvärme eller värmepump???
« Svar #15 skrivet: augusti 15, 2010, 11:36:00:00 »
Ja då verkar det ju stämma hyffsat. Men då har du iofs riktigt tak som jag antar innebär en ganska stor minskning av värmeförluster.

Ingen annan som har "full" koll på vad vp förbrukar under en säsong?

Lite sugen är man ju allt på att ha varmt i vattnet jämt. Och är det nu så att man kan ligga på under tusenlappen för 4 månader börjar det bli intressant.

Under tusenlappen för 4 månader ser jag som lite tufft att nå. Men frågan är ju omöjlig att svara på. I år gick ju VP ovanligt lite mellan midsommar o slutet Juli men den gick ju våldsamt mycket i vintras. Sedan beror det ju på vilken temp man vill hålla o var man bor o hur man täcker poolen.

Svaret ligger nog mellan 1200 och 20.000kr för 4 månader.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Solvärme eller värmepump???
« Svar #16 skrivet: augusti 15, 2010, 11:57:59:59 »
hej
vi har 4 st solpaneler med automatisk 3 vägsventil fungerar kanon när solen skiner, går väldigt snabbt att höja tempen i poolen.
och om det inte skulle skina eller solen lyser med sin frånvaro så fungerar vår värmepump och håller de 27-28 graderna den är inställd på.
Denna sommar har VP  arbetat väldigt lite det har i stort sett räckt med solpanelerna.
När vi köpte huset så följde poolen med och han som hade huset då sa att de brukar kunna bada vid midsommar, fanns då bara 2 st solpaneler.
Jag sa till frugan att skall man ha pool så skall man kunna bada oavsett om solen skiner så i Sverige brukar det vara bra väder vart 5 år kommer ihåg detta sedan vi seglade.
Med solpaner + VP kan du bada precis när du vill från April till okt om du vill och kassan räcker till.
Skall man prioritera dessa alternativ så bör ju VP komma först och idag kan man få en bra för 10 - 15 tkr.
Nej nu blev jag badsugen fast det är skitväder här 28 i poolen.
lycka till med ditt val
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Solvärme eller värmepump???
« Svar #17 skrivet: augusti 21, 2010, 07:42:56:56 »
Byt ut eller mot och så har du en bra lösning.

Jag håller definitivt med! Jag kör med både och.

Mina barn badar i alla väder och då ska vattnet vara varmt. Att enbart förlita sig till solsken leder till färre eller i vart fall betydligt svalare bad...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag