CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: bergvärme till spa  (läst 10301 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 992

bergvärme till spa
« skrivet: december 06, 2009, 18:19:24:24 »
Hej!
Har postat detta inlägg på spa-sidan, men kom på att det kanske finns folk på denna del av forumet som har erfarenhet också, hoppas ingen misstycker.
Ska precis installera bergvärme och avser installera ett ute-spa samtidigt, tanken är att ha det igång året runt. Har tagit höjd för detta genom lite större borrdjup + en strl större pump (IVT eller NIBE beroende på offerten). Tanken är att använda poolstyrning med en separat shuntad krets, VVX i titan för att klara kloret och leda ut vattnet till spa:t via kulvertrör (ca 5m).

Har någon här på forumet erfarenhet av detta, och i så fall tips? (spa-modell, anslutning etc..)
Är detta en vettig lösning, eller hur ska jag göra? känns fel att köra med eluppvärmning när man betalar dyra pengar för BVP:n
Måste man beställa spa:t för denna typ av inkoppling, eller går det att bypassa själva värmaren i spa:t, då värmningen ju ska göras av BVP? , alternativt, finns det spa:n med tillopp/avlopp motsvarande en vanlig pool?
Har sett några antydningar här på forumet om att garantin för spa:t kanske inte gäller om man modifierar för att ansluta till BVP...?
Har någon tips på en lämplig VVX, och var man kan köpa denna?
För de som har gjort detta, vilken driftskostnad har ni fått på spa:t? (räknar med att alla är nördar som jag och loggat förbrukningen...  :))
Tacksam för svar!!

Poolgiganten

Utloggad Poolhajen

SV: bergvärme till spa
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2010, 09:03:08:08 »
Jag har gjort liknande montering hos ett par kunder och det har fungerat bra. Det enda du skall tänka på om du tänkt göra jobbet själv är vilket rörsystem spabadet har. Är det tum, millimeter eller något kinesiskt. Det är så trist att kapa en slang och upptäcka att det inte finns något som passar.

Som värmeväxlare rekommenderar jag en rostfri eller helst titan-växlare.

Lycka till!

/HW

« Senast ändrad: februari 11, 2010, 18:22:10:10 av Poolhajen »

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: bergvärme till spa
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2010, 11:25:11:11 »
En sak att ta i beaktande med spa är att endast en mindre del av den totala energiåtgången utgörs av "stand-by" uppvärmning. Det är när man badar och kör massagepumpar som den stora förbrukningen uppstår. Det är också då som den inbyggda värmaren går för fullt för att kompensera för nedkylning via avdunstningen + att kall luft ofta sprutas in via jetsen. När du badar så får du räkna med att värmen sjunker 1-2 grader ganska snabbt trots att värmaren går för fullt. Frågan är hur din värmepump klarar av att hålla emot när uppvärmningsbehovet är som störst, dvs när du badar. Det är inget kul att hoppa i och sätta på massagen och temperaturen faller från 38 eller 39 grader ner till under 37. Redan 36 grader kan kännas obehagligt kallt på vintern, inget kul alls.

Dock så vet jag ingenting alls om hur en värmepump skulle klara av detta, men spa med små värmare, typ 2 kW klarar det dåligt. Min är på 3,6 kW och jag hade gärna haft större...

/Ziggy

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: bergvärme till spa
« Svar #3 skrivet: februari 11, 2010, 11:39:16:16 »
Måste rätta till detta påstående om att värmväxlarens storlek är obetydlig.
Tvärt om krävs det en stor värmeväxlare då du skall värma ett redan varmt vatten med ett obetydligt varmare vatten (värmepumparna ger normalt bara max 55 grader).
Dessutom, beroende på vilken typ av SPA du har så kanske du inte har så stort flöde av SPAvatten genom växlaren vilket ställer ännu högre krav på en rejäl värmeväxlare.
Tänk på att du kanske skall kunna föra över 7-8 kW (som värmepumpen genererar när den går) med en deltaT på som mest 15 grader, för det krävs det antingen stora flöden, eller en stor värmeväxlare.
Kontakta en kylfirma, de kan räkna fram hur stor värmeväxlare som behövs.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: bergvärme till spa
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2010, 12:04:14:14 »
Min erfarenheter är att om han har ett regält isolerat kar så drar de inte mycket ström, så jag tror vinningen med att bygga om till värmeväxlare är minimal om någon.

Tänk även på att du kan bli av med spatillverkare garantier om du bygger om karet.

Utloggad Poolhajen

SV: bergvärme till spa
« Svar #5 skrivet: februari 11, 2010, 12:33:00:00 »
Med "minsta" modellen menar jag 13kW märkeffekt. Det ger på sin höjd hälften = 6-7kW verklig effekt och då räcker det gott för att hålla värmen när man badar och bergvärmepumen  eller vad det nu är räcker också till.

Självklart är det olika effekter och temperaturer i olika anläggningar. Vissa har separat slinga för "poolvärme" andra har det inte och då kanske man får nöja sig med att använda samma system som den vattenburna värmen i huset. Minskar temperaturdiffen så krävs större växlare.
Min rekomendation är att prata med det företag som levererat värmepumpen i första hand.

/HW

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: bergvärme till spa
« Svar #6 skrivet: februari 11, 2010, 16:31:28:28 »
Med "minsta" modellen menar jag 13kW märkeffekt. Det ger på sin höjd hälften = 6-7kW verklig effekt och då räcker det gott för att hålla värmen när man badar och bergvärmepumen  eller vad det nu är räcker också till.

Självklart är det olika effekter och temperaturer i olika anläggningar. Vissa har separat slinga för "poolvärme" andra har det inte och då kanske man får nöja sig med att använda samma system som den vattenburna värmen i huset. Minskar temperaturdiffen så krävs större växlare.
Min rekomendation är att prata med det företag som levererat värmepumpen i första hand.

/HW

När man jobbar med SPA skall man inte ge sig in på värmepumpsfrågor ;)
En växlare som uppges ha 13 kW uteffekt brukar man normalt ange vid deltaT 80 grader, och eftersom man inte bör låta värmepumpen gå upp i maxtemp (då löser den ut på driftspressostaten och får extremt många start/stopp) måste man räkna med att de ger ca 1/10-del så mycket i värmepumpsdrift - och med en vattentemp på 40 grader i SPA-badet. (önskat DeltaT ca 10 grader)
Minst 70 kW värmeväxlare rekommenderar jag till en 7 kW värmepump, har du större värmepump skall man sätta in en större växlare.
En mindre växlare kanske klarar av att värma SPA-badet, men det kan ge din värmepump väldigt kort livslängd - och då har du inte sparat ett smack.

Alltså, värmepumpen måste kunna få avsättning för all effekt den producerar, annars kommer den bara att gå korta stunder, och mellan dessa korta stunder lösa ut på driftspressostaten.

Det skall gudarna veta att det finns många mark/berg-värmepumpar som fungerar katastrofalt dåligt p.g.a. felaktiga dimensioneringar och installationer, men vi skall inte uppmana till felaktiga dimensioneringar i detta forum.
« Senast ändrad: februari 11, 2010, 19:29:36:36 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolhajen

SV: bergvärme till spa
« Svar #7 skrivet: februari 11, 2010, 18:20:38:38 »
Som jag skrev. Kontakta värmepumpsleverantören för att få råd om exakt vad som passer den aktuella anläggningen.
Jag monterar aldrig primärsidan. Det finns det (andra) proffs till.

edit: För att undvika missförstånd har jag ändrat i mitt första inlägg så jag inte yttrar mig om storleken på växlaren

/HW

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag