VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckage, troligtvis på trycksidan - råd önskas  (läst 4176 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MelleMon

Läckage, troligtvis på trycksidan - råd önskas
« skrivet: juni 02, 2019, 08:52:09:09 »
Har precis blivit klar med trallen och ska starta upp poolen... läckage.  :(

Det gick utmärkt att fylla upp poolen, men när jag startade pumpen så försvann 1 dm vatten på två timmar så det måste vara ett rejält hål någonstans (poolen är 8x4).

Nu sjunker vattnet även när pumpen inte är igång men sätter jag på pumpen sjunker det snabbare. Strax utanför inloppen verkar vattennivån stabiliseras.

Jag har pumpen ovan mark och nedgrävd pvc-slang 50mm under förrådet där pumpen står. Slangen gör ett svagt "U" ner under golvet och sen upp igen och det är väl inte omöjligt att det blivit kvar lite vatten i slangen. Men som jag förstod det så ska pvc-slang klara det om den inte är trycksatt? Eller riskerar man frostsprängning med en sån lösning?

Pumpen verkar inte suga luft iaf så jag antar att hålet är på trycksidan? Känns som att mitt "U" är den svaga länken? Har även en T-koppling, är den känslig?

Funderar på att dra ny slang ovan mark, finns det någon fördel att gräva ned den egentligen? Kan ju ändå dölja slangen under trallen. Ska man köra PEM istället? Går det att limma pemslang med samma kopplingar som man får med från poolleverantörerna, eller hur skarvar man?

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Läckage, troligtvis på trycksidan - råd önskas
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2019, 12:13:09:09 »
Om du har vinterpluggar kan du sätta i dem och sedan stänga sista utgående ventil i rördragningen/ eller sandfiltret på Close. Sluta vattnet att sjunka då så är det ju på ledningen däremellan som du har problem.

PEM slang skall/får inte limmas. Den använder du PRK koppling eller PEM koppling till.

Martin

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MelleMon

SV: Läckage, troligtvis på trycksidan - råd önskas
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2019, 16:01:30:30 »
Läcka hittad! Mitt på slangen längs med poolsidan, förstår ingenting. Såg fint ut under förrådet däremot där slangen ligger som ett "U". Inga problem vid t-kopplingen heller.

Hur kan det gå hål mitt i en pvc-slang? Inga byggjobb heller som kan ha påverkat.

Jag har nog råkat ut för alla fel man kan råka ut för som poolbyggare. Suck.  :-\

Funderar på att dra helt ny slang på trycksidan och lägga den på marken under trallen bara, vad tror ni om det? Lätt att komma åt om det blir fel iaf.

Utloggad MelleMon

SV: Läckage, troligtvis på trycksidan - råd önskas
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2019, 19:24:59:59 »
Lagat!  :D

Det håller i alla fall tätt just nu så jag har hunnit köra pumpen en timme och chock-klorera poolvattnet och vunnit lite tid förhoppningsvis.

Halva slangen var av, såg ut ungefär som någon skurit av den med kniv!  :o Undrar om man ska försöka laga och köra igång eller om man ska dra ny slang i marknivå istället. Lutar nog åt det senare. Ett alternativ är ju att laga befintlig slang och köra med den, men lägga ut ny slang när det ändå är öppet för framtiden...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage, troligtvis på trycksidan - råd önskas
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2019, 19:35:48:48 »
PVC-slang tål inte fruset vatten. Om den varit vatten där på vintern kan det vara därför.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Mrtiger

SV: Läckage, troligtvis på trycksidan - råd önskas
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2019, 21:04:03:03 »
Det har nok vært vann i slangen og blitt til is om vinteren som han som postet over.
Er nok viktig å få ut alt vann i slangene før vinteren.

Utloggad MelleMon

SV: Läckage, troligtvis på trycksidan - råd önskas
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2019, 00:27:04:04 »
Tack för alla svar. Förmodligen frysskadad, ja... försökte lägga slangen i våg men ser nu att den har åkt ned på vissa ställen men inte på andra. Svaga s-kurvor...  :-\ Trodde pvc-slangen var frystålig.

Men varför ska man gräva ned slangen? Utloppet är ändå inte på frostfritt djup? Vad tror ni om att lägga pvc-slang på gruset under trallen, lätt nedgrävd kanske med lite fall mot inloppen?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage, troligtvis på trycksidan - råd önskas
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2019, 01:50:47:47 »
Varför inte PEM överallt där man inte är säker på att man tömmer? PEM tål att frysa med vatten i.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MelleMon

SV: Läckage, troligtvis på trycksidan - råd önskas
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2019, 05:44:55:55 »
Varför inte PEM överallt där man inte är säker på att man tömmer? PEM tål att frysa med vatten i.

Sant, det var PVC som följde med i poolpaketet så jag reflekterade väl inte så mycket över det. PEM-kopplingarna är fryssäkra också?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage, troligtvis på trycksidan - råd önskas
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2019, 09:55:53:53 »
Så vitt jag vet ja.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan