VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: FÅGELPROBLEM  (läst 2791 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Susie på Stjärnarve...

FÅGELPROBLEM
« skrivet: juli 12, 2018, 09:16:51:51 »
Vi har problem med att några av våra hyresgäster - alltså sädesärlorna - bajsar på vårt poolöverdrag (eller på kanten runt poolen).  >ohno> Det betyder att vi måste tvätta av det varje morgon innan man kan dra bort det och sen bada. Poolen är inbyggd på vår altan, så det ser inte heller så kul ut!  Vi har försökt med gummiorm,  leksaksekorre (vi har hund), pinne med staniolremsor och det senaste igår, en liten färgglad vindsnurra. Den bajsar dom inte precis under, men man kan ju inte ha såna runt om poolen.....även om den endast är 4 x 2,5 m stor. Vad gör man?  Är enda lösningen att ta bort deras bon, vilket känns lite elakt för en djurälskare!  Vi har också flugsnappare och tornseglare, men dom bajsar inte "hemma". Råd behövs!! <help>
« Senast ändrad: juli 12, 2018, 14:29:32:32 av Susie på Stjärnarve... »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: FÅGELPROBLEM
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2018, 09:40:32:32 »
Kanske något system där man spänner ett antal tunna trådar över den ? Man får då ha någon ram eller liknande, så man kan svänga undan den inför bad. Trådarna måste vara så tunna att fåglarna inte kan sätta sig på dem.

Utloggad nyburjare

SV: FÅGELPROBLEM
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2018, 13:47:54:54 »
Skjut en fågel med luftgevär häng upp denna i en stolpe vid poolen , det håller andra borta.
Låter grymt men så gjorde man alltid under min uppväxt för att skydda sitt trädgårdsland

Utloggad MathiasS

SV: FÅGELPROBLEM
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2018, 14:13:28:28 »
Kan du få något som detta att fungera?

https://www.watski.se/Scaregull-113vH

Funkar bra på båt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Susie på Stjärnarve...

SV: FÅGELPROBLEM
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2018, 13:56:11:11 »
Nu tror jag att problemet är löst! Igår satte min gubbe dit ett sånt där töjbart lastnät - fast det räckte bara över halva poolen (trots att den är liten, har kollat den är 3 x 4,5 m). Efter ett tag dök det upp en liten sädesärla och jag satt knäpp tyst, blinkade knappt, på altanen och följde noga vad den gjorde.
Den sprang fram och tillbaka på den delen av överdraget (svart plast) som inte hade något nät över. Den sprang också glatt precis under vindsnurran, så den var inte till nån hjälp. MEN...den gick inte ut på den delen som hade det blåa nätet över sig. Då hade den fått hoppa upp och ner. Den tittade dock på nätet - och man såg att den funderade vad för hemskt vi hade lagt där..... *fniss*
I morse när vi kom ut fanns det endast två (2) kluttar längst bort (från nätet). Yes!!!
Men vi kan ju inte ha det där nätet spänt över, då kommer jag aldrig kunna bada på morgonen när gubben och hunden sover. Alltså kom jag på den geniala (får man skryta) idéen att köpa ett sånt där nät man lägger över fruktträd för att fåglarna inte ska äta upp all frukt. Sen får min tekniske gubbe komma på nått sätt att fästa det en bit över plasten.  Så vi behöver inte skjuta nån fågel...vilket vi som djurvänner naturligtvis ALDRIG skulle göra!

Utloggad Erica

SV: FÅGELPROBLEM
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2018, 00:11:57:57 »
Ja det är väl skönt om du slipper både skjuta fåglarna eller ta bort deras bon. Det senare är dessutom svårare än det låter. Vi har sädesärlor som häckar på tomten och det har hänt att deras bon blivit skadade - kråkor, ugglor, katter, ekorrar o.s.v. finns också häromkring. Men ärlorna ger sig inte i första taget utan brukar bygga ett nytt bo nästan på direkten om det första blir förstört. Så nätet är nog en bättre ide.

Vad det gäller fåglar som släpper sin lort på t.ex. överdrag och annat i trädgården är ju sädesärlor ändå ganska snälla. Jämfört med måsar och trutar som släpper rena bomberna i vart fall...

Utloggad butthead

SV: FÅGELPROBLEM
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2018, 13:10:55:55 »
Jag tycker mig bara ha problem om kloret är lågt. Om det inte är en tillfällighet.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Susie på Stjärnarve...

SV: FÅGELPROBLEM
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2018, 10:17:25:25 »
Problemet verkar helt löst, inte en enda fågelklutt har det varit sen dom två första efter det att nätet lades på. Nätet fick sen vara på "hela" två dagar.  O0
Men...på grund av värmen så har vi inte dragit på överdraget sista tiden. Så det enda dom skulle ha haft att bajsa på är kanten runt om, men av någon outgrundlig anledning har dom inte gjort det. Vi har dock nätet ligger kvar bredvid poolen, så dom kanske är lite rädda för att vi ska lägga på det!?  ;D
På andra sidan huset där vi har en mindre altan, där har dom dock varit och haft "kul". Förmodligen en riktig fyllefest, för det är kluttar överallt!  ::)
Susie

Utloggad Erica

SV: FÅGELPROBLEM
« Svar #8 skrivet: juli 21, 2018, 14:25:50:50 »
Ja då tycks du istället ha ordnat en alternativ festplats åt fåglarna... Kan du få till någon modell med någon slags "fågeltoalett" där avfallet lätt kan samlas upp så är ju problemet löst.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan