CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Filtersand i poolen.  (läst 3978 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zäta

Filtersand i poolen.
« skrivet: juni 21, 2018, 22:23:34:34 »
Hej!
Har startat upp våran nya pool sedan en vecka tillbaka.
En undran: är det vanligt att det åker med lite filtersand tillbaka i poolen? Sög botten för det var en del skit intill svetsskarvarna och det visade sig vara filtersand.

//Mattias

Poolgiganten

Utloggad magnusbrodin

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Alstad (Trelleborg)
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filtersand i poolen.
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2018, 00:25:03:03 »
Det kan komma sand i poolen även i ett helt system, framförallt om man inte rensar rören efter en backspacing. Om det fortsätter att komma,sand kontinuerligt under normal drift kan det vara så att någon dysa är defekt eller sitter fel. Dysorna är rören med massa små, små hål i som sitter i botten av sandfiltret.

Utloggad Zäta

SV: Filtersand i poolen.
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2018, 08:21:55:55 »
Det kan komma sand i poolen även i ett helt system, framförallt om man inte rensar rören efter en backspacing. Om det fortsätter att komma,sand kontinuerligt under normal drift kan det vara så att någon dysa är defekt eller sitter fel. Dysorna är rören med massa små, små hål i som sitter i botten av sandfiltret.

Ok, jag har nog inte lärt mig helt än. Hur rensar man rören då? Tack för svaret 😀

Utloggad TommyC

SV: Filtersand i poolen.
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2018, 08:52:12:12 »
På centralventilen som sitter på sandfiltret finns det ett läge ”Rinse”. ”Rinse” används efter backspolning (Backwash) för att sanden ska sätta sig igen innan man ställer tillbaka ventilen till läge ”Filter”.  Det är viktigt att stänga av cirkulationspumpen innan centralventilen manövreras.

Här finns en bra beskrivning över centralventil och sandfilter:
http://www.inyopools.com/HowToPage/how_a_multiport_valve_operates.aspx?CommentPage=1

Har du ingen beskrivning av hur poolen ska skötas och hur saker fungerar? Om inte så finns det att ladda ner på många ställen, t ex hos Folkpool.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Zäta

SV: Filtersand i poolen.
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2018, 10:32:58:58 »
På centralventilen som sitter på sandfiltret finns det ett läge ”Rinse”. ”Rinse” används efter backspolning (Backwash) för att sanden ska sätta sig igen innan man ställer tillbaka ventilen till läge ”Filter”.  Det är viktigt att stänga av cirkulationspumpen innan centralventilen manövreras.

Jodå det finns manual och jag kör rinse-läget. Men jag kanske inte kör tillräckligt länge? Det är väl till att prova sig fram. Tack för svaret 😀

Utloggad TommyC

SV: Filtersand i poolen.
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2018, 10:45:51:51 »
10 sekunder körning i läge Rinse brukar räcka, Folkpool säger 20 sekunder.

Om det fortsätter att komma ut sand i poolen så är det risk att det är något av rören/dysorna i sandfiltret som inte sitter som dom ska.  :'(
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Zäta

SV: Filtersand i poolen.
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2018, 11:29:11:11 »
10 sekunder körning i läge Rinse brukar räcka, Folkpool säger 20 sekunder.

Om det fortsätter att komma ut sand i poolen så är det risk att det är något av rören/dysorna i sandfiltret som inte sitter som dom ska.  :'(

Ok, när jag kört läget rinse så slår jag över till filtrering direkt och sätter på pumpen. Kanske ska vänta lite innan filtreringen ska igång, så det sätter sig i tanken?

Utloggad TommyC

SV: Filtersand i poolen.
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2018, 11:50:37:37 »
Det borde inte ha någon betydelse hur länge du väntar men du kanske kan prova att köra lite längre i läge Rinse då sanden trycks tillbaka nedåt av vattenflödet efter att i läge Backwash ha lyfts upp. Prova, jag har inte haft det problemet så ingen praktisk erfarenhet av sand i poolen här. Det kommer nog mer insiktsfulla kommentarer med tiden.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad butthead

SV: Filtersand i poolen.
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2018, 17:55:15:15 »
Jag har också lite sand vid skarvarna. Tycker det är mer om jag väntat för länge med backwash och rinse. Funderar på att byta sanden till de där bollarna man kan köpa. Kanske får man ludd i poolen då? ;-)
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag