VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sprucket sandfilter  (läst 2539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kozmo

Sprucket sandfilter
« skrivet: juni 10, 2019, 20:04:07:07 »
I fredags upptäckte vi att vårt filter spruckit och fick följande svar från återförsäljaren:

Det låter som att kullagret har gått sönder i pumpen. Risken är att pumpen blivit överhettad och axeltätningen har smält, då släpps vatten in i motorn och kullagret ärgar och pumpen börjar tjuta. Vi kan felsöka din pump och ge ett kostnadsförslag. Då  är du välkommen in med pumpen i vår butik.

Är det så att pumpen kan spricka pga detta?
Går det verkligen att laga en sprucken pump?
Den är 4 år gammal

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Sprucket sandfilter
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2019, 21:03:27:27 »
Är det återigen begreppet "sandfilterpump" som skapar förvirring här?

Ingenstans i en poolanläggning ska det pumpas några sandfilter. Det är vatten som pumpas och till det har man en VATTENpump. Vattnet pumpas genom ett sandfilter och ditt verkar vara trasigt.

Skaffa ett nytt sandfilter, man lagar inte dessa. Ev kan du köpa en ny tank och behålla centralventilen. 

Har du även problem med vattenpumpen? Det verkar som att du frågat poolaffären om vattenpumpen? Det dom svarar om vattenpumpen är rimligt, men det har inget med ditt sandfilter att göra. Låter vattenpumpen konstigt?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Sprucket sandfilter
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2019, 00:30:39:39 »
Frysning brukar vara den i särklass största risken för att det skall gå sönder så där. Har filtret varit vattenfyllt när det varit frostgrader ? Nej jag tror det blir svårt att laga filtret. Omöjligt är det nog inte, i vart fall inte om ditt filter är av glasfiberplast. Det blir som att laga en skadad plastbåt. Är det ABS-plast lär det rakt inte gå. Den är hopplöst besvärlig att limma eller liknande.

Utloggad 62ragtop

SV: Sprucket sandfilter
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2019, 10:04:48:48 »
Som ovan skribenter säger.

Den gråa tunnan i din bild är sandfiltret, där du har en skada (det inringade området). Till höger i din bild, så uppfattar jag det som att din vattenpump, eller "cirkulationspump" står - den svarta prylen med den vita "silkorgen". Det är den som ser till att ditt vatten cirkuleras i hela ditt poolsystem.

På svaret från din ÅF så verkar de ha förstått det som att du har problem med din pump (och inte filtret).

Båda sakerna kan givetvis gå sönder - som de flesta prylar kan göra - över tid.

Min pump gick sönder i slutet av förra säsongen. Lite väl tidigt tyckte jag (tre säsonger), men det går förvisso "24/7" från maj - okt. Dock så var den inte en hejdundrande dyr historia och min ÅF gav mig ett bra pris på en ny, och kunde även tänka sig att hjälpa till med felsökning och "reparation". Svaret du fått av din ÅF passar väl in på hur min pump betedde sig sina "sista-dagar-i-livet". Den började låta väldigt mycket, man hörde tydligt att den inte mådde bra, den började slå av sig själv (överhettad). Jag fixade och meckade lite och fick den att gå i 2-3hrs intervaller, sen stannade den. Troligtvis så hade lager i pumpen skurit ihop. Bara att byta för min del.

Men i ditt fall så är det sandfiltret du skall prata med din ÅF om. Du har ju uppenbarligen fått någon form av spricka.

Ta kontakt med din ÅF igen, bifoga din bild.

mvh

Utloggad Erica

SV: Sprucket sandfilter
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2019, 23:45:35:35 »
En pump kan hålla VÄLDIGT länge om den bara sköts väl - inte lämnas att frysa sönder och man byter lager eller axeltätning när pumpen genom missljud eller läckage talar om att det är dags för service - och att man då givetvis gör detta innan det gått så långt att motorn brunnit eller liknande. Vår pump går 7/24, året runt eftersom vi har inomhuspool. Har passerat 14 år nu och fungerar ännu utmärkt. Dock så köpte vi en kvalitetspump (Pahlens bronspump) och vi har sett till att byta axeltätning resp. lager i tid.

En spricka i filtret är något annat. Antingen fabrikationsfel eller sönderfrysning blir väl de mest troliga orsakerna.

Utloggad 62ragtop

SV: Sprucket sandfilter
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2019, 10:41:18:18 »
Så är det säkert. Vi har en Saci Winner pump, fram till slutet av förra säsongen så fungerade den felfritt. Sedan började den föra oväsen och då förstod jag att något inte var som det skall. Borde givetvis ha stängt ned och kontrollerat lite noggrannare. Sen började den stänga ner sig själv (överhettningsskydd kan man tänka). Fick igång den i kortare intervaller som sagt. Men tillslut tog jag kontakt med min lokala ÅF och han hade en ny på hyllan så det blev till att byta (fick ett bra pris), och han erbjöd sig att "laga" den under vintern (byta lager) (vilket jag givetvis glömt bort...). Utifrån tanken att ha den som en "reserv" om det skiter sig igen...

Plockar alltid in min pump i värmen under vintern.

Pahlens har jag hört mycket gott om, dock så verkar deras bronspump inte lira med saltvatten och saltklorinering (vilket jag har).

mvh

Utloggad MathiasS

SV: Sprucket sandfilter
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2019, 11:33:32:32 »
Enligt specifikation får salthalten vara 250mg/liter. Vad kör man normalt i saltvattenspool?

Brons och rostfritt är ju annars material som borde klara salt rätt bra.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sprucket sandfilter
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2019, 15:30:45:45 »
Hittar inte mailet nu, men jag frågade Pahlen förut och då är salthalten högre än deras rostfria stål är specat för. Kommer tyvärr inte ihåg siffrorna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sprucket sandfilter
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2019, 15:26:16:16 »
Om jag fattar matematiken rätt så ska man för en klorgenerator ha en salthalt på 0,4%. Jag får det till 4 g/liter vatten, rätta mig om jag har fel.

Hittade mailet från Pahléns, 2011-08-23. Enligt den uppgiften tål deras rostfria <150 mg/liter, rätt stor skillnad. Det kan hålla, men om man råkar repa så att det blir en början för korrosionen så sätter den fart.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan