VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur mycket måste man skruva ihop vinterplåtar  (läst 2588 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bubbelibabs

Hur mycket måste man skruva ihop vinterplåtar
« skrivet: november 06, 2017, 20:36:20:20 »
Hej

Nu har jag blivit medlem efter all denna användning av forumet, en oändlig källa till kunskap. Har just hämtat vinterplåtar till vår runda ovanmarkspool som nu efter några år blivit delvis nedgrävd och nyss inbyggd i trädäck. 350 diamer. Liten men naggande god dock.

Har letat som en tok ang om det är bäst att skruva eller ej i skarvarna mellan varje plåt och i såfall hur mycket. Har förstått att det är bra med lutning för avrinning men tittar man på anvisning av tex plastman skal plåtarna skruvas med ca 5-6 skruv i varje skarv? Verkar svårt och krångligt, sedan skall allt isär för att orka flytta dem!? Har sett att vissa skruvar andra inte. Känner mig dock inte redo att göra...

Hur gör man/ni?

Tack på förhand
PS lindtech i Örebro, topp service för poolplåtarna och prisvärt.

Poolgiganten

Utloggad Frazze

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket måste man skruva ihop vinterplåtar
« Svar #1 skrivet: november 07, 2017, 08:59:16:16 »
Personligen är jag en icke-skruvare. Jag antar att plåtarnas storlek och vikt är ganska avgörande för om man behöver skruva eller inte... Mina plåtar är 420 långa och har första vintern rörde de sig inte ur fläcken.
Men om det blåser storm rakt in under plåtarna sover man kanske lite bättre med skruvat... :)
Folkpool Garden 5,1x3,6
Invigd Juni 2017

Utloggad Bubbelibabs

SV: Hur mycket måste man skruva ihop vinterplåtar
« Svar #2 skrivet: november 07, 2017, 13:41:08:08 »
Tack Frazze, då kanske jag bara skruvar på några strategiska ställen för sinnesfriden och inte de 30-40 skruv som jag fick det till enligt beskrivning.

Utloggad Tompamannen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Förstagångsbyggare
    • Visa profil
SV: Hur mycket måste man skruva ihop vinterplåtar
« Svar #3 skrivet: december 05, 2017, 14:28:17:17 »
Jag har inga proffsplåtar utan vanlig korrigerad takplåt från byggmax med liggande (på högkant) reglar 60cc under. Jag skruvar fast dom med ungefär 120 skruv. Dom är så lätta att dom hade flaxat iväg vid första storm annars. Det går ganska fort att skruva, det är ju vanlig takskruv med gummibricka och 8mm (tror jag) skalle. Mest är det skruvat i ytterkanterna runt om, och sedan en rad på mitten där plåtarna ligger omlott.

Jag har tätt plank runt om poolen som är 1,6m högt, men trots det så börjar hela konstruktionen "fladdra" när det blåser storm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag