Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kyla pool  (läst 2914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad John Poolman

Kyla pool
« skrivet: juli 06, 2023, 23:25:09:09 »
Funderar på att anlägga markpool på sommarstället och jag är mer intresserad av kylning än uppvärmning. Jag vill ha en pool som är svalkande (max 25 grader) riktigt varma dagar. Om det är dåligt väder är jag inte intresserad av att bada. Vår och höst inte aktuellt.

Säg att man bygger utan isolering mot marken och låter den stå öppen nattetid, och säg att det är 35 grader i luften vareviga dag under flera veckor. Hur varmt kan vattnet bli utan kylning i ett värstascenario? Vad kan man mer göra för att hålla nere temperaturen?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kyla pool
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2023, 07:56:11:11 »
Du borde få ungefär samma temp som i en insjö om du varken isolerar eller täcker poolen.
Det ska mycket till om det ska bli varmare än 25 grader i en insjö.
De få dagarna på året som vi vill svalka oss i poolen brukar jag backspola ut några cm vatten och fylla på med kallt vatten.
Bara 1 grad kallare än normalt gör att det svalkar bra tycker jag i alla fall.
Alltså typ 31 grader istället för 32-33 grader.  ;)

Om man är verkligt utmattad av värmen är annars en kall dusch inte fel.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Kyla pool
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2023, 10:36:28:28 »
Funderar på att anlägga markpool på sommarstället och jag är mer intresserad av kylning än uppvärmning. Jag vill ha en pool som är svalkande (max 25 grader) riktigt varma dagar. Om det är dåligt väder är jag inte intresserad av att bada. Vår och höst inte aktuellt.

Säg att man bygger utan isolering mot marken och låter den stå öppen nattetid, och säg att det är 35 grader i luften vareviga dag under flera veckor. Hur varmt kan vattnet bli utan kylning i ett värstascenario? Vad kan man mer göra för att hålla nere temperaturen?

Sommarställe? 35°C i veckor?  :o
Förbereder du dig för den stora konflagrationen?  >:D
...eller är sommarstället beläget i Death Valley?

Kroppens ytskikt (huden) är ungefär 33°C normalt sett, vilket jag menar är den perfekta vattentemperaturen om det är lite kallt ute. 32°C funkar också, 31°C i nödfall, men kallare än det, så börjar det gnällas efter en timmes badande eller så. Vi badar med pooltak, så utetemperaturen kvittar i princip på sommaren, då är solinstrålning mer kännbart.
EDIT: Ja, mina barn är bortskämda, men så har de typ 7% underhudsfett...

Vore det 35°C och sol ute, så tror jag 27°C funkar fint.
Kollar man havstemperaturerna i Mexikanska golfen, så blir det 30.5°C som varmast.
Det är kanske inte svalkan du är ute efter, men det går utan problem att bada i timmar :)

29°C vattentemp verkar amerikaner föredra om det är riktigt varmt ute.

En stor sprayer/fontän sänker vattentemperaturen med någon grad, om data på nätet stämmer.

Spegelfolie likaså, den sänker också temperaturen med nån grad.

Poolvärmepump med kyl-läge är dyrare, men förstås det sista steget om du har stuga i Death Valley och vill bada kallt :)

Simma lugnt!
« Senast ändrad: juli 07, 2023, 12:28:46:46 av kwhalp »

Utloggad John Poolman

SV: Kyla pool
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2023, 12:07:53:53 »
Tack för svar!

@Rickard: Jämförelsen med insjöar håller väl inte riktigt...? Om du förstorar upp en pool till en sjö så ökar volymen med kubiken men ytan med kvadraten. Det borde innebära att en sjö (i synnerhet en djup sjö) bevarar vinterkylan mycket längre eftersom vattenmassan som ska värmas är större relativt den yta som solen har att verka på.

@kwhalp: Förstår hur du menar, men jag är alltså inte ute efter en pool som känns behaglig för badande i timmar utan en pool där man kan ta ett rejält svalkande dopp i tio minuter.

Jag har varit i Death Valley och är tacksam över att sommarstället inte ligger där.  O0 Men att dagstemperaturen kan ligga över 30 grader en eller två veckor i sträck är redan en realitet i delar av Sverige. Det kommer inte att bli bättre. I varmare länder kyler man pooler så vitt jag vet.

Min fråga är väl egentligen vad som är "steady state" temperatur i en ouppvärmd markpool givet en konstant dagstemperatur på 30 respektive 35 grader. Någon som vågar sig på en gissning?



Utloggad kwhalp

SV: Kyla pool
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2023, 14:04:44:44 »
Tack för svar!

@Rickard: Jämförelsen med insjöar håller väl inte riktigt...? Om du förstorar upp en pool till en sjö så ökar volymen med kubiken men ytan med kvadraten. Det borde innebära att en sjö (i synnerhet en djup sjö) bevarar vinterkylan mycket längre eftersom vattenmassan som ska värmas är större relativt den yta som solen har att verka på.

@kwhalp: Förstår hur du menar, men jag är alltså inte ute efter en pool som känns behaglig för badande i timmar utan en pool där man kan ta ett rejält svalkande dopp i tio minuter.

Jag har varit i Death Valley och är tacksam över att sommarstället inte ligger där.  O0 Men att dagstemperaturen kan ligga över 30 grader en eller två veckor i sträck är redan en realitet i delar av Sverige. Det kommer inte att bli bättre. I varmare länder kyler man pooler så vitt jag vet.

Min fråga är väl egentligen vad som är "steady state" temperatur i en ouppvärmd markpool givet en konstant dagstemperatur på 30 respektive 35 grader. Någon som vågar sig på en gissning?

Ok, då är jag med!  O0

Florida: 32°C snittlufttemperatur i augusti,  enligt 30y mean.
Pooltemperatur ca 30°C under samma månad, i snitt.

Antar linjärt förhållande, så 30-33°C vattentemp med dina förutsättningar, MEN, det är ju i Florida där solen har större effekt/m2, global instrålning är ca 30% mer i augusti mellan Florida:Sverige (https://pvwatts.nrel.gov/pvwatts.php)
Så dra bort några grader i Sverige. (ned till 28-30°C vattentemp typ?)

Dessutom är marken/jorden mycket kallare i Sverige om du har nedgrävd pool, så det sänker, eller åtminstone "bromsar" ytterligare nån grad på vattnet.

Därtill, skaffa en stor poolfontän, så behöver du nog inte oroa dig de närmsta 10 åren  >:D

Utloggad John Poolman

SV: Kyla pool
« Svar #5 skrivet: juli 11, 2023, 15:50:45:45 »
Ah, data. Snyggt!

Jag hittar ett par inlägg på semesterforum där det hävdas att en ouppvärmd pool brukar ligga något över nattemperaturen. I så fall har jag kanske inget att oroa mig för. Om man tittar på din data skiljer det i och för sig hela 5 grader mellan snittlägsta i augusti (25 grader) och pooltempen (30 grader). Edit: Å tredje sidan lär ju den genomsnittliga nattemperaturen vara ett par grader högre än mintemperaturen, så den högst vetenskapliga formeln

   ouppvärmd pooltemperatur = genomsnittlig nattemperatur + ett par grader

verkar ha visst fog för sig.

Det hela kommer naturligtvis att sluta med att vi får fjorton svinkalla somrar på raken, poolen håller en temperatur på 14 grader och min fru och mina barn hatar mig.
« Senast ändrad: juli 11, 2023, 15:59:09:09 av John Poolman »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kyla pool
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2023, 07:38:02:02 »
Läste häromdagen ett inlägg i forumet där någon frågade efter tips om värmepump, de hade inte fått varmare än 22 grader i sin pool utan värme.
Nu minns jag inte var i landet det var, men det verkar också stämma med några grader över nattemperaturen, det är ju fortfarande ovanligt med tropiska nätter i Sverige, så någonstans mellan 20 och 25 grader bör vara max man kan få i en pool som inte täcks på nätterna.
Det är avdunstning och värmeutstrålningen på nätterna som styr hur varmt vattnet blir, inte primärt ytan eller volymen.
Marktemperaturen i Sverige är också rätt låg, under 20 grader i alla fall, så den kyls från alla håll så snart solen inte värmer, ÄVEN om det är varmare i luften än i vattnet.

Och ja, du kommer att bli hatad av både resten av din familj, och dina vänner kommer fundera hur du tänkte när du byggde pool.  ;)

Det kommer inte att bli nämnvärt varmare i Sverige under vår livstid, så det behöver du nog inte bekymra dig om.
Senaste 70 åren är trenden fallande för norrbotten i alla fall, har blivit lite varmare i Södra Sverige dock, troligen har det att göra med avskogningen och alla hårdgjorda ytor som bidrar till mindre avkylning från skogen, och att de hårdgjorda ytorna absorberar värme från solen.
Men den som lever får se.

Då är i så fall behoven av kylda pooler mycket större för de som har pooltak, för dem kan det vara ett högst aktuellt problem.
« Senast ändrad: juli 12, 2023, 08:00:59:59 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Kyla pool
« Svar #7 skrivet: juli 12, 2023, 10:07:11:11 »
Jag håller med Rickard. Komfortzonen här är 31-33 grader. Visst kan man bada i 28 grader eller t o m 25 men bara om det är soligt och väldigt varmt i luften. Det händer vissa somrar att det är så varmt 1-2 veckor men de flesta år händer det aldrig.

Med pooltak kan man ca vart 5:e år råka ut för "problemet" att det blir 35 grader i vattnet. Det löses enkelt genom att låta luckan stå på glänt över natten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad kwhalp

SV: Kyla pool
« Svar #8 skrivet: juli 12, 2023, 11:02:34:34 »
Några tillvägagångssätt för att få slut på denna högst diaboliskt heta diskussion!  >:D

1. Två baljor med vatten, öppna upptill, men i skugga på gården, totalt isolerad från marken, och den andra är nedgrävd. Kommer väl gissningsvis få genomsnittstemperaturen för veckan i det isolerade fallet, och insjövarm (nattemperatur) i nedgrävda fallet.

2. Vår svarta PVC-soldusch når ungefär 38°C när det är 23°C varmt ute och sol. Så maximalt +15°C på dagstemperaturtoppnotering av solvärme, men det är ju ett slutet system med svart yta (och typ frihängande från marken). Ingen avdunstning, och max solvärme som sagt.

3. Det mest liknande scenariot som T.S efterfrågar, är nog:
Gräva ner en öppen balja med vatten i växthusets öppning (så att lufttemperaturen blir ca 30-35°C och  solen samtidigt når den). Liten vattenmängd är en felkälla.


Utloggad Erica

SV: Kyla pool
« Svar #9 skrivet: juli 12, 2023, 17:21:26:26 »
Jo smaken är ju högst olika vad det gäller badtemperatur - det finns de som vill ha det kallt också, plus att i vissa lägen kan man av praktiska skäl inte ha särskilt hög temperatur. Har du en inomhuspool mitt i huset och vill ha den som blickfång (alltså ingen övertäckning) blir det svårt att hålla den på 30 grader om du inte vill ha så varmt i huset också. Är poolen varmare än rummet får du lätt fuktproblem om du inte har en väldigt kraftfull avfuktnings- och ventilationsanläggning. Jag vet en familj som har en sådan pool och de håller poolen på ca 22 grader och rummet på 25-26 vilket fungerar med en rimlig avdunstning.

Sedan finns det ju de som vill ha poolen mest som avkylning efter bastun och då gäller ju ännu lägre temperaturer. Det finns ju de som då helst vill ha iskallt i vattnet. Och vanliga vinterbadare finns ju också - de som helst badar i isvak.

Utloggad John Poolman

SV: Kyla pool
« Svar #10 skrivet: juli 13, 2023, 10:03:37:37 »
Klart det är trevligt med 30 grader i poolen när det är svalt i luften, och visst vill vi ha möjlighet att värma poolen då. Men jag vill också ha möjlighet att ha poolen svalare än så under perioder med ihållande soligt och varmt väder. Slutsatsen av diskussionen så här långt är väl att det går att åstadkomma utan aktiv kylning.

Angående pooltak, är det rätt uppfattat att de fungerar som ett växthus så att stängt pooltak på dagen gör poolen varmare snarare än tvärtom? Däremot om man täcker poolen på annat sätt dagtid, med något som inte släpper igenom solen, då borde det rimligtvis bidra till lägre vattentemperatur?

Utloggad TommyC

SV: Kyla pool
« Svar #11 skrivet: juli 15, 2023, 14:03:59:59 »
Ja, pooltak fungerar ungefär som ett växthus. Vattnet blir gissar jag 3-4 grader varmare jämfört med bubbelplast. Det finns minst en tråd här som diskuterar pooltakens effekt på vattentemperaturen men jag hittar inte den nu. Har man mycket växtlighet i närheten av poolen så får man problem med växtdelar i vattnet om man lämnar poolen öppen, värst är björkfrön. Om man lämnar luckan i pooltaket öppen så försvinner den varma fuktiga luften under taket ut och uppvärmningen minskar. Hur mycket har jag inga data på, vi har sällan problem med för hög temperatur. Troligen skulle det gå att ha luckan öppen och täcka öppningen med lämpligt nät för att undvika problemet med växtdelar i vattnet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kyla pool
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2023, 07:59:17:17 »
Klart det är trevligt med 30 grader i poolen när det är svalt i luften, och visst vill vi ha möjlighet att värma poolen då. Men jag vill också ha möjlighet att ha poolen svalare än så under perioder med ihållande soligt och varmt väder. Slutsatsen av diskussionen så här långt är väl att det går att åstadkomma utan aktiv kylning.

Angående pooltak, är det rätt uppfattat att de fungerar som ett växthus så att stängt pooltak på dagen gör poolen varmare snarare än tvärtom? Däremot om man täcker poolen på annat sätt dagtid, med något som inte släpper igenom solen, då borde det rimligtvis bidra till lägre vattentemperatur?

Effektivast kylning får du med poolen öppen, utan någon täckning alls, just för att det är avdunstningen som är den största energitjuven i en pool.

Citat från ett "skolexperiment"
Citera
Vatten i ett öppet kärl avdunstar. Avdunstningen är en process om kräver energi, faktiskt samma energi som när vattnet förångas genom kokning. Mellan vattenmolekylerna finns attraktionskrafter. När en molekyl ska lämna vattenytan måste den övervinna dessa attraktionskrafter, som vill dra den tillbaka. Det kräver energi.

Vattenmolekylerna har rörelseenergi. Ju varmare vattnet är, desto snabbare rör sig molekylerna. I vatten av en viss temperatur rör sig dock några molekyler snabbare och några långsammare. De snabbaste vattenmolekylerna är de som lättast lämnar vätskeytan och förvinner ut i luften. Kvar blir de långsammare, "kallare", molekylerna. Vattnets temperatur sjunker därför på grund av avdunstningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag