VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore  (läst 48340 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #30 skrivet: mars 05, 2019, 14:00:15:15 »
Nu var det ett tag sen man uppdaterade här utav förklarliga själ.
Hunnit grubbla och fundera en hel del på hur man ska gå vidare och hur mas ska bygga altan.
Har även hunnit läsa en hel del här på forumet och slås över hur många byggtrådar som aldrig skrivs färdigt. man ser och läser om en massa goda ideer som man vill se fortsättningen och lösningen på men sen helt plötsligt tar det bara slut. Folk kanske får fullt upp med att bada när dom är klara. vi får hoppas att det är så och så ska jag göra vad jag kan för att jag iaf ska fullfölja min tråd.

Som sagt just nu har det stått stilla ett tag. Så här såg det ut för ett par veckor sen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #31 skrivet: mars 05, 2019, 14:12:08:08 »
Hade ett par veckor där temperaturen varit lite bättre här uppe i Stockholm som gjorde at tjälen gick ur marken och snön smälte (nu har vi dock fått ett litet kallt bakslag)

så då satte jag igång att få till sargen kring poolen. Gått många vändor och funderat på hur jag ska göra. Så till att börja med fasade jag ut alla brädorna för linerlisten samt ett litet överhäng till poolen. Tanken jag har är att sagt och altan ska gå i våg.

Sen har jag fäst in sargen med synliga rostfria skruvar i betongen där av att jag valt 220x45 reglar att göra sargen av. Detta gör att jag fick ca 2cm överhäng över poolen. I övrigt kommer jag köra på dolda skruvar i altanen men eftersom jag inte kunde finna en bättre lösning gick jag på det motsatta och försökte hitta stora och snygga skruvskallar till sargen.
Mellan varje sargdel ska det öven läggas en svart mjukfog som bättre kan ta upp rörelser och för att jag har en tanke på att det förhoppningsvis ska bli snyggt. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Yttre delen av poolväggen har jag kapat bort frigoliten för att fästa in bärlinorna för trallen så nära som möjligt vilket gör att brytpunkten på expandern blir mindre.

Förhoppningen är att bli klar med delen närmast poolen senast i mars månad så att jag kan ta hem pooltaket för montage under april så kan jag montera liner och resterande av pooldetaljerna under tak och då kanske komma igång med badsäsongen hysat i tid. samtidigt ska jag självklart fortsätta bygga på altanen.

Mitt fantastiska staket har funkat toppen och hållt både barn och djur från poolen. mäkta stolt över det :D ha ha ha

Uppdaterar så fort jag har något nytt att komma med eller flera funderingar.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #32 skrivet: mars 08, 2019, 09:51:23:23 »
Lite sent kanske, men 2 cm utstick kanske är i minsta laget, finns en risk att det kommer att skvätta skapligt med vatten över kanten när någon gör lite större vågor...
Någon annan som har erfarenhet av så pass lite utstick? (Vi har ca 45-50 mm)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
Har ca 15mm utskick. Har inte reagerat på att det skvätter ut mycket vatten, men har å andra sidan inget att jämföra med.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #34 skrivet: mars 08, 2019, 10:30:00:00 »
Det är egentligen inget bekymmer för mig. Det värsta som kan hända är att jag får fylla på liter oftare och jag har sjövatten så känns som ett icke problem. Men absolut har det funnits en del tankar om det och resonerats en del efter att man läst olika åsikter här på forumen. Denna gången fick det estetiska vinna över det praktiska och jag tror inte det är hela världen. Får väl dressera min barn väl. Är väl mest pappan som gör bomben och magplask annars så jag får väl använda trappan  :)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #35 skrivet: april 23, 2019, 09:54:07:07 »
Nu har jag varit dålig på att uppdatera här.
Har haft semester till och från ett tag nu och jobbat på lite så nu är det dags för en liten uppdate med bilder.
Så mycket med poolen har det dock inte hänt däremot har altanen reglats upp och det har lagts trall. Ca 170 kvm altan blev det.
Hade en tendens att väga hela tiden under byggets gång.
Då avstånd mellan mark och tröskel på hus var så pass låg var jag tvungen att riva bort all stenläggning och gräva ut en massa för att kunna få ner 145x45 reglar då det var den minsta dimensionen i NTR-A som jag kunde hitta. Detta föranledde även att jag måste ha ett avstånd på bärlinorna på max 2m för att få det riktigt stadigt. Totalt fick jag gräva ner 22 plintar, valde färdiga plintar då tjälen kom och gick lite och att temperaturen var lite väl på gränsen för att jag skulle känna mig trygg med att gjuta.
Reglat 60cc och som man ser på bilderna går inte reglarna i linje men det är medvetet och spelar ändå ingen roll då trallen senare lagts med dolda skruvar så blir det inga tydliga linjer med skruvskallar ändå.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #36 skrivet: april 23, 2019, 09:59:25:25 »
Du lägger väl 28 mm trall om du har cc60 mellan reglarna?
Fler bilder?

Vi har ett litet sommarprojekt i år med avvägning av vår gamla trall, där vi har spabadet, biljardbordet och grillen har golvet satt sig flera cm så vi måste skruva bort lite trall och lyfta hela regelverket på ett antal av våra markplintar.
Kanske tog jag väl många genvägar när jag la grunden för den delen av trallen.  :-\ :-\ :-\ :-X
Spabadet väger ju dessutom en hel del, och så skvätter det ju en hel del vatten där ibland.
För att inte tala om när det är "fullsatt", då händer det att det rinner över också, sånt kan ju underminera plintarna en del...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #37 skrivet: april 23, 2019, 10:13:06:06 »
Du lägger väl 28 mm trall om du har cc60 mellan reglarna?
Fler bilder?

Vi har ett litet sommarprojekt i år med avvägning av vår gamla trall, där vi har spabadet, biljardbordet och grillen har golvet satt sig flera cm så vi måste skruva bort lite trall och lyfta hela regelverket på ett antal av våra markplintar.
Kanske tog jag väl många genvägar när jag la grunden för den delen av trallen.  :-\ :-\ :-\ :-X
Spabadet väger ju dessutom en hel del, och så skvätter det ju en hel del vatten där ibland.
För att inte tala om när det är "fullsatt", då händer det att det rinner över också, sånt kan ju underminera plintarna en del...


Det stämmer det blir  120x28 trall som läggs som senare komemr att sioox behandlas för att få en härlig färg och yta. har en snart 3 åring och en 9 åring så vi vill  göra allt vi kan för att undvika stickor.
Håller på att uppdatera under dagen med fler bilder och inlägg tills jag är ikapp.

Det viktigaste som jag lärt mig av alla år som hantverkare och privat är att det viktigaste är alltid det tråkiga underarbetet.. och det absolut viktigaste av allt. Köp mcyket och bra verktyg så blir det bara roligare...och lite lättare att jobba :)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #38 skrivet: april 23, 2019, 10:15:40:40 »
Sen kom vi till den stora frågan som mänga ställer sig, hur ska man göra med det nedfällda teknikutrymmet för att få det tätt och bra.
Jag gjorde som så att jg började med att regla upp för luckan, ca 80x80cm för att man ska kunna få ner och upp sandfilter m.m om man behöver byta i framtiden (sandiltret jag har idag som ska installeras är va 60cm i diameter).
Sen satte jag formplyfa på insidan som undertak samt på väggar för att kunna klamra rör och hänga upp elskåp i.
Sen i facken mellan reglarna har jag lagt 70mm cellplast för att isolera teknikutrymmet för både temperatur och ljud. (har även satt in en ventilation i väggen så att luft kan cirkulera.)
Ovanpå cellplasten ligger det en 3cm kloss som jag skruvat fast takplastskivorna i så att jag får fall på alla skivor. längs med alla skarvar samt hela kostsidan av poolen har det silikonerats för att vattnet inte skall leta sig in den vägen. efter de tester som jag har gjort så här långt har det visats sig hålla tätt.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #39 skrivet: april 23, 2019, 10:23:30:30 »
Sedan var det då dags för att börja lägga trallen.
Tror jag gjort av med  3000 ankarskruv och ca 200 balskor och en del vinklar.
Som tidigare nämnts blir det 120x28 trallvirke (sveriges vanligaste storlek). Tänkte först köra komposit men där sa faktiskt tom min budget att någon måtta får det vara så jag snålade och kör billigt tryckat från bauhaus som jag sedan kommer att sioox behandla för att få en fin silvergråfärg som dessutom ska göra så att trät inte blir så hårt och att man inte lika lätt får stickor då. All trall skruvas med Camos dolda skruvar system närmast poolen blir det Rostfri A4 skruv då det är hårdast möjliga miljö där och längre bort från poolen kör jag deras vanliga C4 trallskruv för dolt montaget. Är en otrolig prisskillnad på skruvarna kan jag lova men det är värt med den dyra nära pollen. Billigare att göra det bra och rätt en gång än att behöva göra om arbetet, och med tanke på vad det ändå kostar att bygga pool känns det dumt att snåla i valet på skruv.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan