Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak Dallas B klart  (läst 30294 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deppa

Pooltak Dallas B klart
« skrivet: augusti 02, 2011, 21:10:00:00 »
Är super nöjd med vårt nya pooltak. Köpte det i box så det var bara att nita och nita. Fick ett riktigt bra pris. Ska ni göra detta, läs instruktionerna innan (det finns fel), köp en ny nittång med längre handtag (bättre moment) och räkna med dubbelt så lång tid att montera mot vad säljaren säger. Den nittång som följde med gick sönder när 3 nitar var kvar men jag hade köpt en annan tång eftersom vi var två som nitade. Efter installationen har värmen hittills ökat till 25,5 grader utan värmare påslagen. Ungarna älskar att bada "inomhus" på kvällarna och när vädret är dåligt...och så är säkerheten på topp och vintern säkrad.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2011, 23:52:54:54 »
Modellen finns, som jag ser det vid "googling", i olika modeller, bl.a. DALLAS B EXCELLENCE LÅG och DALLAS B LÅG, kanske även fler modeller? <dontkn>
Är nyfiken så kan du lägga upp nga. bilder på din installation är det intressant. ;)

hälsar "Poolbadaren"
 
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2011, 00:52:20:20 »
Hur är skenan att gå på? Just det taket står annars högst på listan just nu. Men det gäller att kolla runt, jag har hittat skillnader på priset på det taket på ca 15-20 tusen hos olika leverantörer.

Jag har hittat två andra tak i Tyskland och Österrike som verkar ha skönare skenor, den ena har jag fått svar från och då verkar taket kosta ca 10' mer, fick inget pris på frakten. Den andra har inte svarat. Andra tak i Sverige är väldigt mycket dyrare så de är helt borta ur bilden.

Så troligtvis kommer det att bli ett Dallas B för oss också. Skillnaden mellan Excellence och vanligt är att Excellence har Plexiglas och är väsentligt mycket dyrare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad deppa

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2011, 08:23:25:25 »
Dallas är det låga taket och Klasik är det lite högre. För båda modellerna finns Excellence med klarglas (plast) till skillnad från den vanliga som har kanalplast. Tycker inte att rälsen är något problem. Vi valde att inte bygga ner den då vi har en ganska hög sarg. Ska försöka lägga ut några bilder.Säg till om jag ska fota någon detalj eller någon speciell vinkel. Bor du i Skåne går det bra att svänga förbi.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad TommyC

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2011, 08:30:14:14 »
Hur stormsäkras taket? Jag har ställt den frågan i en tidigare tråd om tak men inte fått något svar. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6854.msg50921#msg50921

Jag fick information från säljaren av mitt tak att de gåvänliga skenorna har sämre stormsäkring. Kan vara värt att kolla om ni inte har vindskyddat läge!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad deppa

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2011, 09:41:55:55 »
Har inget bra svar. Mitt tak är omringat av ganska högt plank som skyddar. Räknar kallt med att krokarna som hakas fast i rälsen ska räcka i mitt fall.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad deppa

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2011, 09:50:30:30 »
Kroken som håller fast taket på rälsen...hoppas jag...............
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad TommyC

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2011, 10:31:30:30 »
Tack för bilden. Det ser ut som att den kroken kan räcka om den är av starkt material. Kroken greppar ju under rälsen så då kan ju inte taket lyfta om kroken inte brister eller böjer sig. Med ditt plank så blir det nog inte så mycket vind som når taket om det inte kan bli några konstiga lyftkrafter som på en vinge.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2011, 23:12:46:46 »
Vi har själva installerat ett Dallas i vintras. Dock valde vi kanalplast men valde den lägre skenan. Skenvalet är inget vi ångrar, den lägre modellen är skön (nåja, inte obekväm  :D) att gå på och ingen risk att du slår i tårna.

Jag funderade också på stormtåligheten då det blåser rätt friskt här hos oss när västerstormarna drar in. Vi bor i Stenungsund på västkusten.... Men till slut tänkte jag att i och med att Dallas-taket blir lägre än häcken kommer ändå den värsta kraften brytas innan det träffar taket. Den lägre skenan har också en metallvinkel som går in under skenan som vindsäkring.

Vi tittade länge på Klassik B & C samt Dallas B & C, men deras mått var inte riktigt det vi ville ha så vi var på väg att skippa taket helt. Först då lärde vi oss att både Klassik och Dallas går att beställa med nästan vilka mått man vill (se http://custom.idealcover.com/de/dallas/abmessungsvarianten/), och även med kraftigare aluminiumprofiler. Priset blir något högre än standardmodellerna, men påslaget var mycket mindre än vi förväntat oss. Dessutom kommer de beställda taken färdigmonterade. Du kan då också välja till lite olika tillbehör (som vikbara kortsidor, extra dörrar etc...). Tillbehörslistan kan ses på http://www.swimmingpool-myshop.de/albion/Aufpreis.pdf

Jag har tyvärr inte hittat listorna på engelska, men Google Translate är din vän  O0

(Jag har ingen anknytning till någon av ovan nämnda, eller länkade, företag. Jag önskade bara att jag själv visste om allt detta när jag letade pooltak. Det kan tilläggas att vi själva betsällde genom en svensk leverantör)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #9 skrivet: augusti 04, 2011, 00:07:25:25 »
Hupp!

Citera
...men valde den lägre skenan...

Hur gör man det? Har inte på någon sida sett att man kan välja olika skenor. Man kanske ska besöka en leverantör live...

Det jag egentligen vill är ju att det finns någonting mellan själva skenorna, för jag har fått information om att det är 7 cm mellan skenorna. Men alla som levererar tak (även fabrikanterna) fokuserar enbart på själva taket, nästan ingen info om skenorna trots att det är de som är det intressanta när man badar och taket är bortskjutet. Det skulle ju kunna vara gångyta mellan det som bär taket, för komfortens skull.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #10 skrivet: augusti 04, 2011, 12:08:06:06 »
Jag kom på en sak. Finns det möjlighet att själv sätta dit t.ex. träbitar mellan skenorna utan att det tar i taket/hjulen? Det behöver ju inte vara ända upp, med 7 cm mellan så räcker det ju om det är några mm lägre och ändå hjälpa när man går.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #11 skrivet: augusti 04, 2011, 12:56:32:32 »
Jag kan fotografera våra skenor när jag kommer hem ikväll. De är betydligt lägre samt att de har en profil med platt ovansida mellan själva skenorna just för att de ska vara skönare att gå på. Hmmm, inte lätt att förklara.... bild kommer ikväll...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2011, 13:45:37:37 »
Mycket intresserad. För det är det som kan avgöra till Dallas B fördel inkl priset. Just nu är det bara skenan som gör att jag tvekar rejält, vill inte ha den att gå på när man badar. Jag ska ta och skicka en fråga till IC distribution också.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #13 skrivet: augusti 04, 2011, 14:59:16:16 »
Fick svar av Mark på IC Distribution:

Citera
Hej Erik Nyman,

Lågprofilskenorna är egentligen inget bra alternativ för Norden med mycket snö.
Sätter sig pooltaket pga snölastningen så klarar man inte att putta iväg pooltaket
om man har lågprofilskenor, medan standardskenor klarar större avvikelser. Vi skulle
rekommendera standardskenor, men vill ni ha lågprofilskenor, så blir det en
måttanpassad modell, där våra återförsäljare kan hjälpa dig.

Har du haft taket med snö på? Har du drabbats av det felet som han skriver om?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #14 skrivet: augusti 04, 2011, 15:54:25:25 »
Fick svar av Mark på IC Distribution:

Citera
Hej Erik Nyman,

Lågprofilskenorna är egentligen inget bra alternativ för Norden med mycket snö.
Sätter sig pooltaket pga snölastningen så klarar man inte att putta iväg pooltaket
om man har lågprofilskenor, medan standardskenor klarar större avvikelser. Vi skulle
rekommendera standardskenor, men vill ni ha lågprofilskenor, så blir det en
måttanpassad modell, där våra återförsäljare kan hjälpa dig.

Har du haft taket med snö på? Har du drabbats av det felet som han skriver om?

Fråga mig i vår :)

Vi fick upp vårt tak tidigt i våras så vi har inte provat en vinter ännu.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #15 skrivet: augusti 05, 2011, 10:36:28:28 »
Bidde det ingen bild på de låga skenorna?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #16 skrivet: augusti 05, 2011, 10:49:19:19 »
Det är inget stort problem att skenorna inte är gåvänliga. Vi går aldrig på våra skenor, vi kliver över. Styrka och stabilitet tycker jag är viktigare. Eventuellt skulle det gå att fästa tunna ribbor mellan rälsarna men det blir meckigt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #17 skrivet: augusti 05, 2011, 10:55:05:05 »
Bidde det ingen bild på de låga skenorna?

Jodå, det bidde en bild igårkväll, men det bidde ingen uppladdning :)

Här är bilden och jag ställde in ett välkänt föremål som storleksreferens  ;D

Taket rullar på skenorna som synes, och en metallvinkel som vindskydd sticker in under "gångytan" mellan skenorna.

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #18 skrivet: augusti 28, 2011, 08:21:11:11 »
Hej,

Det kommer inte bli några problem med Dallas under vintern så länge den underhålls och man inte låter snön vara på för länge.
standardskenorna tål variationer i marken bättre och 1-2 cm variationer märker man inte ens (till exempel om man sätter skenorna på trädäck och träet har egenskapen att vara levande, dvs rör sig beroende på om den är torr eller blöt.
De låga skenorna tål mindre tåleranser, blir svårare att putta undan om du har löv på skenorna och svårare att underhålla.

Fördel med standardskenor:
- tål variationer och rörelse i mark bättre
- tål sättning av pooltak bättre
- Pooltaket kan enkelt puttas undan även med lön/smuts på skenorna
- lättare att rengöra
- bättre för nordiska klimat

Nackdel med standardskenor:
- kan uppfattas som mindre bra att gå på

Fördel med lågprofilskenor:
- skönare att gå på (till de som vill gå på skenor :) )

Nackdel med lågprofil:
- tål variationer och rörelse i mark sämre
- omöjligt att putta undan pooltaket om pooltaket råkar sätta sig (pga att man glömmer rengöra pooltaket)
- Skenorna måste rengöras, då pooltaket inte kan puttas undan med lön/smuts på skenorna
- svårare att rengöra pga små utrymmen
- sämre för nordiska klimat

Man skulle kunna skriva ovanstående fördel/nackdel med låga pooltak i jämförelse med normala "Klasik" pooltak.

Trenden på pooltaksmarknaden pekar på följande:
- lågt pooltak istället för normalhögt "Klasik" pooltak
- klarglas istället för kanalplast
- lågprofil skenor istället för standardskenor

Ovanstående trend är INTE bra för nordiska klimat med mycket snö och nollgrader, men oerfarna kunder väljer pris istället för att tänka efter syftet med pooltaket.

Mvh

Mark




Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #19 skrivet: augusti 28, 2011, 17:23:07:07 »
Varför är klarglas (Dallas Exellence)  sämre under vintern än kanalplast?
 
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 485
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #20 skrivet: augusti 29, 2011, 07:44:36:36 »
Hur svårt kan det vara att rengöra en skena oavsett höjd, det är väl bara att spola av med vatten?

När det gäller snölast kan jag tänka mig att kanalplast är styvare än enskikts klar plast, tack vara sin konstruktion.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad deppa

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #21 skrivet: augusti 29, 2011, 21:01:34:34 »
Har inget vetenskapligt svar men det blir kanske varmare under ett tak med kanalplast och således int elika mycket is. Läste om någon på forumet som skrev ett det endast blev ett tunt tunt islager som smälte när solen låg på...mitt i vintern (kan inte verifiera detta).
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad TommyC

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #22 skrivet: augusti 29, 2011, 21:52:50:50 »
Mark,

Det vore bra att förstå varför de låga skenorna gör att taket tål snö sämre.

När du skriver att "standardskenorna tål variationer i marken bättre och 1-2 cm variationer märker man inte ens" - är det 1-2 cm variation i takets breddriktning du menar? Betyder det att taket rör sig (böjer sig) motsvarande som standardskenorna flyttar sig inom vissa gränser?

Att pooltaket sätter sig om det kommer mycket snö låter oroväckande  :'(

Hur stor snölast uttryckt i kg per kvadratmeter tål de olika taken i kombination med respektive skena?

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #23 skrivet: augusti 30, 2011, 07:38:58:58 »
Ja onekligen känner man sig som expriment kanin med det låga pooltaket. Det blir väl till att försiktigt roa sig hela vintern med att skotta av taket vid minsta snöflinga....pust.
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #24 skrivet: augusti 30, 2011, 09:42:11:11 »
Hur svårt kan det vara att rengöra en skena oavsett höjd, det är väl bara att spola av med vatten?

Jag tror mer att den öppna skenan behöver man inte gör ren, just för att den är öppen. Den andra kräver mer skötsel.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 485
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #25 skrivet: augusti 30, 2011, 13:52:06:06 »
Ja onekligen känner man sig som expriment kanin med det låga pooltaket. Det blir väl till att försiktigt roa sig hela vintern med att skotta av taket vid minsta snöflinga....pust.

Det är väl rätt självklart att ett lågt pooltak klarar mindre snölast, och det torde väl inte komma som en överraskning för de som köper låga pooltak.
Vi har själv siktat in oss på ett lågt pooltak till sommarn, och jag planerar nog att inte ens ha det på plats över vintern.
Ställer undan det mot någon vägg istället.

Poolen i sig tar ju ingen skada av snön, och barnsäkert har vi ändå.

Mark,

Det vore bra att förstå varför de låga skenorna gör att taket tål snö sämre.

Hur stor snölast uttryckt i kg per kvadratmeter tål de olika taken i kombination med respektive skena?



De låga pooltaken håller väl för ca 40-50 kg snö/m2, och det är inte så mycket, inte om man bor i Piteå i alla fall (Eller Gävle  ;) ).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #26 skrivet: augusti 30, 2011, 22:04:22:22 »
Citera
De låga pooltaken håller väl för ca 40-50 kg snö/m2, och det är inte så mycket, inte om man bor i Piteå i alla fall (Eller Gävle   ).
Kanske det, men det borde leverantören specificera istället för att vi ska gissa till intet förpliktigande.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 485
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #27 skrivet: augusti 31, 2011, 01:47:20:20 »
Det kan man tycka, men med hjälp av internet kan man ju ta rätt på sånt rätt snabbt om man vill.
Att skicka ett e-mail till leverantören eller tillverkaren kan vara ett bra grundtips.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad sjabth

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #28 skrivet: oktober 01, 2011, 09:33:52:52 »
Jag ser att du ser ut att ha dissat skruvspikarna med plugg till skenorna som var med och istället satt någon annan typ av skruv ner i trallbrädan. Själv har jag 145-reglar som jag tänkt lägga skenorna direkt på (försänkt ner i golvet). Ni som gjort på liknande sätt (regel under); har ni använt medföljande pluggkonstruktion, eller gjort på annat sätt?

Jag kan bara hålla med om tiden. Det tog nog 3 timmar att bara få ihop första sektionen. Dessutom kan jag rekommendera att ni lånar, eller köper en tryckluftsdriven popnitare om ni som jag har skrivbordshänder  ;D
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad GamboTurbo

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #29 skrivet: oktober 01, 2011, 11:09:35:35 »
Heisann,
Jeg har et Klasik B pooltak levert med den lave typen skinner. Ser ut til å være samme typen som Sepahewe la ut et bilde av tidligere i denne tråden. Jeg har også montert skinnene direkte på reglene for å få dem nedsenket i gulvet. Jeg har valgt å bruke de plastpluggene/skruspikrene som fulgte med overbygget. Men jeg gikk ned noen mm i dimensjon på boret når jeg skulle lage hull til pluggene i forhold til hva som stod i manualen. Tror dette skal holde bra, men kommer til å stroppe hver og en av seksjonene til gulvet som ekstra sikring mot sterk vind gjennom vinteren.

Mvh Turbo   

Utloggad sjabth

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #30 skrivet: oktober 01, 2011, 11:22:31:31 »
Tack för ett snabbt svar!  O0

Då kör jag med pluggarna jag med. Det vore ju konstigt om de skickade med grejor som inte funkade och inte nämner något om det i byggbeskrivningen.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #31 skrivet: april 18, 2012, 11:53:14:14 »
Trådlyft och uppdatering....

Nu har vi haft vårt låga tak med låga skenor i 1 år och kan sammanfatta lite vad jag tycker så här långt. Vintern har inte varit något problem, inga sättningar alls trots snö på taket och tjäle i marken. (Var iofs inte lika kallt som förra året, men förra året var ju inte heller ett representativt år).

Enda stora nackdelen så här långt är alla j-a tallbarr. De sätter igen de låga skenorna alldeles för snabbt och har dessutom den stora ovanan att fläta ihop sig inne i rännan så du kan inte rensa med fingrarna. Det krävs en mejsel eller en liten trädgårdskratta för att få ut barren.... Min lösning blir att övertala markägaren att ta ner tallen :) Min nyinköpta högtryckstvätt ska snart få gå en match mot barren, förhoppningsvis vinner den enkelt :)

Greatman

  • Gäst
Greatman
SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #32 skrivet: augusti 03, 2015, 09:49:20:20 »
Jag har en fundering om montering av skenor, är det tänkt att man ska montera dessa i trädäck/trall?
Jag skulle ju helst vilja dra i reglarna o då fick jag med ca 30st för lite, så,min tanke var att inhandla vanliga RF träskruv, eller ska jag använda,mig av dessa med plugg direkt i trallen? trallen är 28*120.

Utloggad TommyC

SV: Pooltak Dallas B klart
« Svar #33 skrivet: augusti 03, 2015, 10:56:46:46 »
De spikpluggar som jag känner till är avsedda för infästning i solida material inte trä.

Den här texten om spikplugg hittade jag hos Würth:

Passande till: betong, natursten, tegelsten, kalksandsten, lättbetong, gasbetong, gipsblock, hålsten, kalksandhålsten, lättklinkerhålsten.

Kanske kan det fungera med spikplugg i trä om pluggen expanderar tillräckligt men det är nog inte så det är tänkt. Vad händer när trät har svällt och torkat omväxlande under några år? Jag skulle vid montering i trall använda träskruv i matrialet rostfri A4 för att undvika att de rostar vilket det mesta gör i raketfart i närheten av klorerat vatten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag