Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny pool. Första gången. Frågor  (läst 7187 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

Ny pool. Första gången. Frågor
« skrivet: oktober 02, 2015, 23:40:02:02 »

Hej!

Helt ny här! :)

Fantastiskt mycket kunskap som finns ute i landet så jag tänker fråga om projektet vi dragit igång. Jag har lite frågor och jag har säkert fler innan byggandet, nästa år, tar fart.

Vårat sommarställe, på kusten Halland, skall vi bygga om helt. Riva den gamla sommarstugan och ersätta med ett större vinterbonat hus. Delar av året kommer stället vara obebott och nere på underhållsvärme.

Sommarstugan som har källare kommer att rivas och i gropen som blir kvar tänker vi bygga pool. Källaren är ca 2 m hög till marken och jag tänker att väggarna rivs inåt och att det blir liggande ihop med makadam under den bottenplattan som gjuts åt poolen.

Jag har nog kommit fram till att det blir Tjälldens 4x8 m med antingen vanlig eller platssvetsad liner. Min tanke är att gjuta ett pumprum på ena gaveln.

Uppvärmingen i huvudhuset och pool kommer att skötas av en Multitank/acc.tank med luftvattenpump och solfångare in. Multitanken kommer att vara placerat i ett teknikrum i huset. Avståndet mellan teknikrummet och pumprummet kommer troligtvis vara 10-15 m beroende på hur slutlayouten blir.

Frågor;

1/ Kan jag dra in poolens cirkulationspump och vvx in i teknikrummet eller skall jag skall jag dra ut varmvatten till pumprummet? Jag tänker oavsett använda kulvert typ Maxitherm som vi kommer att använda på andra byggnader på tomten.

2/ Är det orealistiskt att ha poolcirkulationspumpen på marknivå?

3/ Skulle jag klara mig på bara en luftvattenpump och skippa solfångarna?

4/ Är det orealistisk tanke att ha poolen tömd vinterhalvåret? Jag tänker då man inte där och kan slippa underhålla systemet. Är risken stor att vatten tar sig in under bottenplattan eller genom sidoblocken från Tjälldens?


Tack på förhand!

\TK

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #1 skrivet: oktober 05, 2015, 13:45:45:45 »
Hej! Jag kan inte ge några bra svar, men fråga Tjälldens med - om du inte redan gjort det! Dom brukar vara duktiga på att ge svar på alla frågor.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad MathiasS

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2015, 15:06:37:37 »
1. Jag skulle vilja ha lågtempererat vatten den långa sträckan för att minska förlusten => flytta in vvx och pump till teknikrummet.
2. Nej, men aningens mer riskfyllt pga risken att den går torr.
3. Solfångarna ger antagligen ett rätt begränsat tillskott när dom behövs som mest, dvs i början och slutet på säsongen. Hur stor värmepump du behöver bestäms av storlek på pool och pooltäckning. Jag har 9kW till 42kubik vatten med pooltak.
4. Nu kan jag inte tjälldens konstruktion så bra, men normalt ser man till att kunna tömma slangar och rör på vatten och sedan låter man vattnet vara kvar i poolen. För många innebär detta att man tömmer till under breddavloppet och pluggar inloppen, resten av vattnet är kvar. Men som sagt, hur det funkar med tjälden vet jag faktiskt inte. Är det besvärligt att få tag i vatten kan det vara lämpligt att välja en konstruktion som inte behöver tömmas (tror det är ok med is i Tjällden).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad kg21

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #3 skrivet: oktober 06, 2015, 12:05:08:08 »
Tjälldens funkar vad jag vet som andra thermopooler vad gäller tömning under vintern.
Väggarna har fiberarmerad betong på sidorna. (om du inte valt utan).
Här finns mer info: http://www.tjallden.se/produkter/poolstomme/konstruktion/
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2015, 15:38:48:48 »

Hej igen!

Tack för svar!

1/ Det kanske blir bäst att dra in VVX till teknikrummet och låta cirk-pump sitta kvar ute i pumprummet då!? Det kanske blir ett avstånd på 10-15 meter för pumpen att jobba mot VVX.

3/ Jag får gå vidare och undersöka detta djupare med solfångare. Det känns ändå som det kan bli aktuellt då det kommer vara många på detta stället på sommaren och solfångarna hjälper upp duschvattnet också.

4/ Tack för länken till Tjälldens, jag skall kontakta dom och höra vidare vad begränsningarna är med poolkonstruktionen.

Mer frågor;

-Vad använder ni för rör i era system? Jag tycker det verkar enklast med PEM slang och klämringskopplingar. Jag har sett de som använder PVC och limmar ihop rören. För och nackdelar?

-Om man använder LED lampor, får transformatorn till dom vara i pumprummet då, eller skall dom vara i något separat utrymme?



\TK

Utloggad TommyC

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2015, 17:01:38:38 »
PEM slang ska man ha i marken och andra ställen där det kan frysa och inte går att tömma helt. PEM slang tål att frysa med vatten i.

I pumprummet brukar de flesta använda PVC-rör eller slang och limmade kopplingar. Det blir smidigast och billigast så. Det går att köra PEM nästan överallt men det blir klumpigt och kopplingarna är mycket dyrare än kopplingar som man limmar mot PVC.

Slang som dras rakt tenderar att bli lite krokig då slangen legat på rulle. Det har ingen praktisk betydelse men ser inte så snyggt ut om man nu bryr sig om sånt.

På ställen där det är praktiskt att enkelt kunna lossa slang/rör är det bra att ha unionskopplingar. Där PEM slangen kommer in i pumprummet har jag kulventiler med klämringskoppling mot PEM och limmad koppling mot PVC. Sätt avstängningsventiler överallt där det kan vara praktiskt att kunna stänga av för att serva en trasig komponent utan att behöva sänka nivån i poolen.

http://www.poolstore.se/produkter/kopplingar-och-ror/
http://www.poolstore.se/p/kulventil-med-klamringskoppling-50mm-x-50-lim/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2015, 11:41:21:21 »
Hej!

Tack för tipsen. Vilka butiker handlar ni i? Jag har sett Poolstore mycket, finns det några andra? Man kan handla mycket på Rinkaby Rör antar jag?

\TK

Utloggad MathiasS

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2015, 18:18:43:43 »
Grundpaketet har jag handlat på Poolstore men sedan har jag kompletterat med rördelar från Dammbutiken och möjligen något nödköp från någon av de andra poolbutikerna (gillar inte riktigt sortimentet på kopplingar etc hos dom).

Rinkaby har inte mycket av det du behöver för att koppla ihop poolen faktiskt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #8 skrivet: oktober 18, 2015, 12:01:11:11 »
I och med att vi köpte värmepumpen hos Poolstore så blev det bäst både prismässigt och i övrigt att köpa alla kopplingar, rör och slang därifrån. Alla kontakter och hjälp därifrån fungerade utmärkt men det är några år sedan nu.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Ny pool. Första gången. Frågor
« Svar #9 skrivet: november 09, 2015, 09:22:21:21 »
Hej igen!


Har ett par funderingar igen,

-Bottenavlopp, behöver man det eller är det smidigast att köra med dränkbar pump om vattnet skall ut?

-Pumprum, tänker ha det på gaveln till poolen och funderar på använda samma väggblock som till poolen. Vad har ni för lösningar på pumprum i marken.Vad är en lämplig storlek? Funderar på 1.5 x 2.0 m.


\TK

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan