VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolkemikalier  (läst 17532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Poolkemikalier
« Svar #10 skrivet: november 12, 2006, 20:03:26:26 »
Till alla er som tycker att klor irriterar ögonen: Ni kanske borde dra ner lite på kloret ?

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #11 skrivet: november 12, 2006, 20:11:32:32 »
Kan mycket väl va så att många har för hög klorhalt. varför kan man undra?
Men det finns också många som är känsliga för klor och då hjälper det nog inte med minskad klorhalt!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Svempa

  • Glad, nybliven poolägare.
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #12 skrivet: november 12, 2006, 20:44:38:38 »
HAr du funderat på UV filter?
Vår leverantör rekommenderade detta och vi hoppade på erbjudandet.
Nu har jag, tyvärr, inte någon tidigare erfarenhet med pool/klor och m.a.o inte mycket att jämföra med.... Men, vi använder i alla fall mycket mindre klor än vad kompisen (med mindre pool) gör. Vattnet har varit fräscht hela tiden. Enligt reklamen ska man kunna reducera klorförbrukningen med upp till 80%. O0
(Har också hört mycket positivt om saltgenerator.)
MvhSvempa
Pool: Opal Åttan 9,2x6m, 150cm djup från Nettopool.
Uppvärmning: Värmeväxlare

Utloggad Steffe

SV: Poolkemikalier
« Svar #13 skrivet: december 11, 2006, 13:34:28:28 »
Vad jag hört så skall baquasil täppa igen ledningarna från och till reningsverket vilket leder till att pumpen får högre belastning pga minskad genomströmningsarea. Jag funderade först på att använda mig av saltgenerator, men uppenbarligen var det inte så smart i och med att jag tänkte ha rostfria detaljer i poolen (salt är ju ett mer aggresivt och korrosivt media än klor). Saltgeneratorns funktion är ju också ändåså att tillverka klor och då kände jag att det var ingen skillnad om jag stoppde i en klorpuck i veckan i bräddavloppet istället.

Hur fungerar UV-filter?

Mvh

Stefan

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #14 skrivet: december 11, 2006, 19:05:57:57 »
...jag har hört är att brom förstör ozonet och klor gör att timern räknar fel, och saltgeneratorn minskar salthalten i värdshaven >rulla< >rulla< >rulla<
men skämt å sido, har någon påstått att Baquacil täpper till rören oj, oj, oj....han som sa det säljer nog inte den kemin och var rädd att förlora någon klorkund!

Sjäv körde jag i 3 år med Baquacil, sedan sågade jag isär rör pga av inkoppling av vxl till VP och där fanns det inte nåt som liknade förträngning, men han kanske menade efter 200 år  >rulla<

Kemi är som Östersjön, valfritt alltså, men det kan ju vara bra för poolbyggare/användare med en något sånär nyanserad bild av de olika alternativen, speciellt från användare generellt, men de som provat flera olika system speciellt!

Jag har tidigare, även i denna tråd, efterlyst de som bytt kemikalier, det vore värdefullt att få ta del av deras erfarenheter!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #15 skrivet: december 12, 2006, 08:25:25:25 »
Du kan köpa en Clorinator som gör klor av salt som du tillsätter en gång per säsong.
http://www.bestbuypoolsupply.com/chlorinators.htm har en sådan och den kan även göra brom om man vill ha det!
Pris med frakt 3900:- kr.
Ello O0
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Steffe

SV: Poolkemikalier
« Svar #16 skrivet: december 12, 2006, 08:59:23:23 »
Jag läste om en ny produkt på en amerikansk hemsida igår där de varken använder sig av salt, klor eller baquasil (no chemicals). Med hjälp av ionisering och oxidation så fick man kristallklart vatten. Jag vet inte om det är något poolföretag i Sverige som har den här produkten ännu, men personligen tycker jag att det låter mycket intressant. Skall definitivt höra mig för om den finns att få tag på. Läste även att saltgeneratorer är förbjudna i kalifornien pga av miljöskäl. Man skall väl inte salta jorden som dem säger  ;)...

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Poolkemikalier
« Svar #17 skrivet: december 12, 2006, 09:26:30:30 »
En gång i tiden körde jag saltvattensakvarium, i ett sådant tillsätts förstås inga kemikalier i vanlig bemärkelse, men hur får man då ur skadliga ämnen ur en salttank, jo, med hjälp UV-ljus samt av en motströmsskummare (kul ord) som kan separera bl.a äggviteämnen och dyl från vattnet, undrar om det skulle fungera även i en pool, lite större grejer bara, i med havssalt, UV-ljus och starta skummaren :D

Och å andra sidan så finns det ju väl fungerande akvarier som innehåller mycket mer vatten än en villapool, men dom kanske är kopplade till havet direkt?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Steffe

SV: Poolkemikalier
« Svar #18 skrivet: december 12, 2006, 10:41:39:39 »
UV-ljus används ju ofta i kommunala inomhusbassänger och Spa för att ta död på vissa bakterier som inte klor klarar av. Dock så har vi privatpoolägare med utomhuspool gratis UV-strålning under sommaren  ;)

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolkemikalier
« Svar #19 skrivet: december 16, 2006, 10:17:09:09 »
Jag läste om en ny produkt på en amerikansk hemsida igår där de varken använder sig av salt, klor eller baquasil (no chemicals). Med hjälp av ionisering och oxidation så fick man kristallklart vatten. Jag vet inte om det är något poolföretag i Sverige som har den här produkten ännu, men personligen tycker jag att det låter mycket intressant. Skall definitivt höra mig för om den finns att få tag på. Läste även att saltgeneratorer är förbjudna i kalifornien pga av miljöskäl. Man skall väl inte salta jorden som dem säger  ;)...

Ionisering, är det inte ozon?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan