Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inbyggd ovanmarkspool i lösvirke.  (läst 3988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grus

  • DIY
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • DIY pool!
    • Visa profil
Inbyggd ovanmarkspool i lösvirke.
« skrivet: juni 10, 2016, 20:03:23:23 »
Hej, vi bygger en ovanmarkspool i lösvirke med måtten 6500 x 4000 x 1500 mm som kommer att byggas in i ett trädäck och vill gärna ha lite råd då detta är vårt första poolbygge. Stommen byggs av dubbla 45 x 145 tryckta reglar och 12 mm formplywood i 1500 x 3000 mm storlek. 16-32 Makadam i botten sedan tänkte vi lägga 8-16 Makadam, 50 mm extruderad cellplast och en “konstgräsmatta”. Foam på plywood väggarna, liner med överlapp, trä, sten eller betong sarg, pump/sandfilter etc. Vi har en konstruktör som räknat på lasterna i konstruktionen och den ska hålla. Här kommer lite bilder och en ritning. Är det någon som byggt något liknande och har några tips?  :)
« Senast ändrad: juni 10, 2016, 20:11:08:08 av Grus »

Poolgiganten

Utloggad thomasspa

SV: Inbyggd ovanmarkspool i lösvirke.
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2016, 20:35:28:28 »
inte illa :)
vad har du räknat med för pengar på ett sådant bygge tro?

Utloggad TommyC

SV: Inbyggd ovanmarkspool i lösvirke.
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2016, 12:16:11:11 »
Det ser ju ut att kunna bli bra! Om dräneringen fungerar så att trästommen hålls torr så kommer det nog att hålla länge. Lycka till!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Grus

  • DIY
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • DIY pool!
    • Visa profil
SV: Inbyggd ovanmarkspool i lösvirke.
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2016, 15:00:52:52 »
Tack, dräneringen är bra, här kommer en uppskattning av kostnaden, 2 000 kr för Makadam, Virke 8 000 kr, 7 st formplywood 8 800 kr inkl. frakt, skruv & beslag 2 000 kr, isolering, matta och foam 5 000  kr, Liner 10 000 kr, pump, sandfilter, skimmer, slang etc. 8 000 kr, Badstege blocket 1 800 kr, Poolskydd blocket 5 000 kr, så i runda tal 50 - 60 000 kr kanske. Sedan tänkte vi kanske skaffa en värmeväxlare till bergvärmepumpen. Vi får räkna ut kostnaden när allt är klar.

Utloggad Gotlandspool

SV: Inbyggd ovanmarkspool i lösvirke.
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2016, 11:28:29:29 »
Det ser vettigt ut- lycka till!
Jag är också på väg att göra en självbyggarlösning i trä. I mitt fall blir det en variant av Folkpools Garden 3,6 x 6,6, men min blir lite längre (3,6 x 7,37). Köper tryckta A-reglar och riktig A-tryckt poolplyfa (13 st i storlek 150x 150). Min pool kommer ca 50-70 cm under mark och resten över mark (men i samma höjd som intillliggande altan), vägghöjd blir 1,44 (Folkpool-standard). Jag har grävt mig ned till berg (Gotland) och stöden på sidorna gör jag därför inte med reglar under botten som du utan jag kör med gjutna block/plintar med rejäla armeringsjärn ner i berget.
Det jag slagits av mest hittills är priserna på pooltillbehör om man köper utanför Sverige. Har från Frankrike, Tysland och Belgien distanshandlat pump, filter, UV, klorinator, poolrobot, liner. Ligger i snitt på under halva priset jämfört med Sverige-priser och felfria leveranser utan minsta strul. Nu gör jag allt jobb själv och det ser ut som det kommer att kosta max 75 tkr tutti.
Ska försöka göra en byggtråd var det lider - känns som man är skyldig det efter all input och inspiration man fått här på forumet. 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag