VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köpa hus med inomhuspool  (läst 13301 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beldin

Köpa hus med inomhuspool
« skrivet: november 09, 2015, 17:21:05:05 »
Hej

Hittat ett hus som tilltalar oss lite. Huset är byggt tidigt 70-tal och då byggdes även en pool i källaren (sutteräng). Har nog inte varit använt de senaste åren alls då de som bor där nu börjar bli smått gamla (men den står med vatten i). Förhöjda fuktnivåer har noterats i poolrummets väggar då de isolerat på insidan av betongväggen vilket i sig är en riskkonstruktion. Så antar att man bör rycka bort allt detta till att börja med, så länge det är begränsat till detta så är det fine antar jag men är ju rädd för ytterligare fukt/mögel-problem men det får man väll ha dit en besiktningsman för att avgöra.

Hur som helst, kontakta komunen och fick ut bygglovshandlingar på själva poolen. Mig säger det inte så mycket då jag inte har någon erfarenhet av pooler men ni kanske kan säga bu eller bä.

Tacksam för all input.
 

 

 
Här kommer även URL:er ifall inte bild infogningen fungerar:

https://drive.google.com/open?id=0Bz4sVXuY4tehN0l5d2Rocm9iUTg
 
https://drive.google.com/open?id=0Bz4sVXuY4tehUm9qaG5IZktWMWM

Poolgiganten

Utloggad beldin

SV: Köpa hus med inomhuspool
« Svar #1 skrivet: november 09, 2015, 17:22:37:37 »
Och har ni andra frågor man bör ställa till säljaren eller saker man bör kolla upp så plita ner dem.

Utloggad Erica

SV: Köpa hus med inomhuspool
« Svar #2 skrivet: november 09, 2015, 19:13:50:50 »
Helt avgörande för ev. risker i konstruktionen är ju vad man använt för material i de zoner där det kan bli fuktigt/vått. Har man använt mineralull som isolering eller frigolit ? Finns det några fuktspärrar eller tätskikt ? Sedan måste man ju kontrollera hur det är med ventilation och avfuktning. Båda dessa saker behöver finnas till en inomhuspool, men det behöver inte vara några superdyra, proffsdesignade system Förr kördes väl ofta inomhuspooler utan pooltäckning och i gengäld med relativt låg vattentemperatur för att förhindra avdunstning och massiva fuktproblem. Numera är det väl oftast tvärtom - man täcker poolen när den inte används men har närmare 30 grader än 20 vad det gäller temperaturen.

Vi har en inomhuspool och försökte först att köra den utan övertäckning. Trots både avfuktare och ventilation så fick vi alldeles för mycket fukt. Numera täcker vi den när den inte används och då behöver vi bara köra avfuktningen vid bad och någon timma eller så efter bad.

Ytterväggarna till huset är tydligen murade. Det är svårt att läsa detaljer på ritningen dock (endast den ena ville öppna sig för mig). Är det lättbetong kan det bli problem med inlagrad fukt, är det betonghålsten är nog risken rätt liten.

Utloggad beldin

SV: Köpa hus med inomhuspool
« Svar #3 skrivet: november 10, 2015, 11:12:38:38 »
Helt avgörande för ev. risker i konstruktionen är ju vad man använt för material i de zoner där det kan bli fuktigt/vått. Har man använt mineralull som isolering eller frigolit ? Finns det några fuktspärrar eller tätskikt ?

Vad jag kan utläsa från besiktningsrapporten så är väggen i poolrummet uppbyggt enligt följande:

utsida -> insida
färg | puts | lekablock | puts | reglar med mineralull emellan | plastfolie | träpanel

Och besiktningsrapporten säger:

RF uppmätt mot grundmur till 93% vid en temperatur av 17°C. Fuktkvot uppmätt i provbit av träregel till 26%. Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17 %. Svag mikrobiell lukt kan kännas av provbit. För att utreda orsak till och omfattning av förhöjda fuktvärden och mikrobiell lukt rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs av påreglade motfyllda väggar.


Att de endast har 17 grader tyder ju på att vattnet inte är uppvärmt och har säkert inte varit på länge. Avdunstningen från poolen borde väll isf vara liten (även om täcke saknas). Trots detta så är det hög fuktighet så jag förmodar att man kommer hitta mögel bakom panelen om man tar bort den.

Frågan är som du sa "zoner där det kan bli fuktigt/vått", vilka är dessa zoner, skall man bara kolla poolrumet och intilligande rum eller hela huset. Mardrömmen är ju ifall det sprit sig överallt. Beställt en fuktmätare idag så jag iaf kan göra en första koll redan på visningen, hittar jag fukt så lär ju en egen besiktningsman hitta ännu mer.

Ytterväggarna till huset är tydligen murade. Det är svårt att läsa detaljer på ritningen dock (endast den ena ville öppna sig för mig). Är det lättbetong kan det bli problem med inlagrad fukt, är det betonghålsten är nog risken rätt liten.

Om jag tolka ritningarna korrekt är poolen armerad och gjuten (250mm), utanför detta är det 6cm mineralull skiva och därefter hålblock upp till basängkanten, över denna nivå är det lättbetong (lekablock). Under poolen är det 15 cm hårtpackad grovsten innan man kommer ner till berget.

Utloggad Erica

SV: Köpa hus med inomhuspool
« Svar #4 skrivet: november 10, 2015, 21:42:59:59 »
Konstruktionen med minerllull och sedan en vägg som inte är fri på utsidan utan under mark låter farlig ur fuktsynpunkt. Vi har mineralullsisolering i vårt poolrum, men bara över golvplanet. Runt och under poolen har vi isolerat med frigolit, som ju är oproblematiskt avseende fukt och mögel, men som i gengäld inte kan monteras hur som helst ur brandrisksynpunkt.

Nej 17 grader låter ju inte som någon trevlig badtemperatur... Men temperaturen betyder ju allt för avdunstningen. Är poolen kallare än omgivande luft blir avdunstningen mycket liten. Är poolen däremot varmare än luften kan stora mängder vatten dunsta. I vårt poolrum har vi normalt ca 35 % RF när vi inte badar, vid "normalt bad" och avfuktarna på omkring 45-50 % och vid "extrembad" typ poolparty eller barnkalas kan det komma upp till runt 70 %. När vi hade poolen oövertäckt den första tiden hamnade vi ofta mycket högre, uppemot 85 % ibland. Men vi har märkt att vid tillfällen då vi sänkt pooltemperaturen ett antal grader (t.ex. när vi varit bortresta eller gjort någon service på poolsystemet) så har luftfuktigheten hålilt sig på beskedliga nivåer även utan övertäckning. Normalt håller vi poolen mellan 28 och 30 grader.

250 mm är en gedigen poolgjutning - är den bara välgjord så har ni en pool som håller i evighet i det närmaste i vart fall.

Det är stor skillnad på olika block vid murning. Lättbetong är sämst ur fuktsynpunkt. Leca ("lättklinker") är klart bättre. Cementhålsten är ännu tåligare. Du verkar blanda ihop det lite - är det lättbetong eller Leca i dina väggar - det är ju inte samma sak.

Med zoner som kan bli blöta tänkte jag främst på poolrummet. I extremfall kan säkert fukt därifrån sprida sig ut i hela huset, men då måste man ju vara verkligen ouppmärksam om man bor i huset och inte märker detta. Rimligen borde du inte ha fuktproblem i andra delar av huset.

Utloggad beldin

SV: Köpa hus med inomhuspool
« Svar #5 skrivet: november 11, 2015, 10:06:47:47 »
Lättklinker är det i väggarna i poolrummet (ovanför polen) står det i bygglovshandlingarna iaf (sorry för förvirringen).

Angående mineralull:en står det MU-platta i handlingarna, antar att det står för mineralull.... hur som helst står det 60mm så man kan väll inte påstå att poolen är välisolerad.

Men i ert poolrum Erica har ni alltså mineralullsisolering i väggarna. Är det en träbyggnad ovan mark eller? Detta är ju källare (2/3 under mark), skulle ju tänka sig att fukten tagit sig in från utsidan också även om jag ser det som mer troligt att det kommer från själva poolen. Men visst huset har itne blivit omdränerat sedan det byggdes på 70-talet så det borde kanske göras för att isolera utifrån istället för på insidan.

Hur är det med livslängd på prylar som:

- poolpump
- olika typer av värmare
- sandfilter (antar sand men inte kollat ännu)
- belysning
- pooltäcke

Några andra prylar som kan finnas kanske som man bör kolla på? nått som pytsar i klor kanske om de inte gör det manuellt.

Och hur länge kan man ha samma vatten i en pool? Antar att det första är att sakta tappa ut vattnet och fylle på med nytt, känns inte bra att plaska runt i 20 år gammalt vatten.

Utloggad Erica

SV: Köpa hus med inomhuspool
« Svar #6 skrivet: november 11, 2015, 21:58:52:52 »
Jo vi har mineralull i väggarna, med fuktspärr på insidan i form att byggplast högre upp och i form av pårollat tätskikt + kakel i skvättzonen.

Jo vårt poolrum ligger helt över mark, så förhållandena lär ju avvika från ett källarutrymme. Som du säger så är nog dräneringarna en viktig detalj i sammanhanget.

Vad det gäller livslängd på saker:

- Poolpump - håller länge om de är av bra kvalitet. Vi har kört våran 24/7 i mer än 12 år nu och aldrig bytt. Dock har vi fått byta lager i den en gång och tätning en gång  (den blev förstörd för att en liten glasflisa kom in och kilade sig fast i axeltätningen). Det är en Pahléns bronspump.
- värmare: vi har elvärmare. Vi har två stycken, en större och en mindre. I den lilla har vi fått byta patron två gånger. I den stora aldrig hittills.
- sandfilter: aldrig vare sig bytt eller reparerat detta (Pahléns)
- belysning: aldrig bytt vare sig armaturer eller transformator, men fått byta lampinsatser/glödlampor tre gånger hittills
- pooltäcke. Bytt en gång då vi lyckades få en ordentlig reva i det. Pooltäcken håller bättre inomhus där de slipper UV-strålningen i solljuset

Vad det gäller anordning för klorering: vi har helautomatik, ett system som mäter vattenvärdena och pumpar in flytande klor resp. saltsyra. Det fungerar förträffligt och är väldigt bekvämt. Men det är ju förstås absolut inte gratis, även om de blivit billigare med åren. Mekaniska klordoserare med någon slags inställningsratt finns att köpa men efter vad jag har hört är dessa inga höjdare. Jag skulle gissa att det är bättre att antingen sköta det manuellt eller kosta på en riktig automatik.

Samma vatten - tja kanske tusen år om allt fungerar perfekt... Men det kan bli ett problem om vattnet aldrig omsätts. T.ex. kan man få för hög halt av upplösta ämnen (TDS). Men en viss mängd vatten byts ju vid varje backspolning av filtret. Vi har vid ett par tillfällen gjort lite extra sänkningar / delvattenbyten för att hålla nere TDS, men aldrig bytt allt vattnet på en gång. Vatten som renas ok är mycket rent, t.o.m. renare än vad ditt kranvatten ofta är.

Utloggad beldin

SV: Köpa hus med inomhuspool
« Svar #7 skrivet: november 21, 2015, 21:17:53:53 »
Nu varit på visningen av huset idag, har en hel del kostsamma åtgärder som behöver göras inom kort och en del mindre bra saker har noterats. Antagligen missas detta av övriga spekulanter och huset får en prislapp som vi inte är villiga att betala.

Hur som helst, med i budgivningen ska vi frågan är bara hur högt vi vågar gå på detta hus med tanke på utgifterna som kommer med det. så frågan är nu poolen där jag som sagt va inte har tidigare erfarenheter av.

Tog ett kort på själva styrningen och skrev upp följande:

- Hayward C-500 - Star Clear Filter (inget sandfilter alltså)
- Hayward B6060 GILLY, H max = 19M
- OSF Folkpool AB F-380-ES
- Folkpool AB: klormaskin 18 (för klorering med salt 0,3%, max klod prod: 18g/h)

1. Den blå grejen i mitten, vad är det?
2. Ser att det är delvis kopparrör, vad jag hört skall det inte funka bra ihop med klor ? Hur illa är detta?
3. Poolen skall värmas av husets bergvärmepump (Thermia diplomat), 12KW och 2x96 meters hål (djupet känns spontant klent), via en värmeväxlare (syns den på bilden?).

Tydligen stått tom i 10-15 år, vid uppstart nu inför visningen lossa X antal kakelplattor från polen och packningar hade inte hållt tätt till värmeväxlare mm. Packningarna är bytta nu men vid ditsättning av plattorna lossa ytterligare ett par. De hade istället fyllt upp och begärt offert på omkakling av poolen vilket landa på 40kkr. Verkar det rimligt?

https://drive.google.com/open?id=0Bz4sVXuY4tehbWh3b1g1VlVEbm8

Utloggad Erica

SV: Köpa hus med inomhuspool
« Svar #8 skrivet: november 22, 2015, 00:08:59:59 »
Dina frågor:
1. den blå burken är en värmeväxlare, i detta fall då väl mellan poolvatten och varmvatten från bergvärmesystemet
2. kopparrör är inte så bra ihop med klor. Det kan dock fungera men det gäller att hålla god koll på sitt pH-värde. Om pH varierar för mycket finns stor risk för kopparutfällning, vilket kan ge vattnet en blå-grön färg och efter vad jag hört (aldrig sett någon råka ut för detta i verkligheten dock) så skulle blont hår kunna missfärgas i sådana fall.
3. Ja att den syns nämnde jag ju ovan...den blå burken. Vad det gäller effekten så är energiåtgången för en inomhuspool låg om man är noga med att täcka den när det inte badas - avdunstning är det som drar mest energi. Vi har en mycket måttlig värmeåtgång från vår pool. Den är dock välisolerad, med frigolit både runt väggarna och under botten. Isoleringen betyder ju en hel del. Sedan håller vi en ganska hög rumstemperatur. Vi har elvärmare också, men det är sällan som det behöva.

Utrustningen till poolen låter väl helt ok, även om det är en nackdel att det inte är ett sandfilter. Men med en inomhuspool så får man inte i så mycket skräp som utomhus, så nackdelen skall inte ses som något katastrofalt.

Omkakling av poolen, tja det beror ju på om det är många lösa plattor. Jag skulle nog tveka inför att kakla om hela poolen om det bara var ett fåtal lösa plattor. Är kaklet i gott skick bör det gå att reparera skadorna. Kostnaden för en omkakling är svårbedömd, det beror ju helt på vad för plattor de tänkt använda. Priserna varierar väldigt, beroende på märke, kvalitet och utförande. Vi hade från början tänkt kakla vår pool, men efter många månaders hårt slit med bygge av pool och poolrum så orkade vi inte den där sista biten utan målade väggarna i stället. Kanske blir kakel ett framtida projekt.

Utloggad beldin

SV: Köpa hus med inomhuspool
« Svar #9 skrivet: november 24, 2015, 00:08:07:07 »
Underbart forum det här och tack för din hjälp Erica att reda ut alla frågetecken... : )

Men har ännu en, hakat upp mig lite på dessa kopparrör. Eftersom det satt en klormaskin 18 där de anger salt så tolkar jag det som att man i denna pool tillsätter salt och inte klor. Kloret bildas sedan av klormaskinen. Detta medför att man inte har så hög klorhalt som i "vanliga" pooler eller har jag tolkat det fel? Om så är fallet kanske det inte är så farligt med kopparrör?

Angående kakelplattorna så har jag fått veta att det är vanliga kakelplattor med vanlig fog/fix. Dvs inte någon epoxy fog/fix som man bör använda. Finns väll också speciella typer av plattor man skall använda också som inte sväller som de vanliga på bygghandeln kan göra. Hur som helst, prata med plattsättaren och hanns offert inkl rätt grejer iaf.

Banken har iaf gett klartecken för oss att hoppa in i budgivningen och frågan är nog snarare hur mycket vi själva anser att huset är värt. Poolen är ju bara en liten del i sammanhanget på saker som bör fixas.... Blir en spännande vecka.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan