VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorautomatik eller Saltklorinator  (läst 8720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #20 skrivet: augusti 16, 2019, 22:32:29:29 »
Jag har själv en utomhuspool som är i drift 9 månader om året med en medeltemperatur på 30 grader. Den har ett tak och är bra isolerad. Har inte bestämt mig riktigt än om metod för desinfektion. Du och många andra rekommenderar denna metod. Tyvärr är min pool inte bara bad. Jag gör en massa studier där också. Som Mathias sa, är man inte intresserad så får man problem. När jag riggar 30 sensorer i poolen är jag inte poppis. Nästa år tror jag inte jag behöver göra detta eftersom jag köpt en ny testanläggning för mina studier. Varje sensor kostar mer än ett automatiskt system. Har många sensorer. Anledningen är att jag vill veta mer. Ett automatiskt system för mig betyder konstanta värden. Jag tittar på avvikelser och hur de påverkar dynamiken. Detta är anledningen till att jag inte köpt automatik.
Jag har läst lite av dina inlägg. Du verkar vara mycket duktig och insatt på området. Vilket är uppskattat.
Roger

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #21 skrivet: augusti 17, 2019, 00:37:24:24 »
Där har du en poäng Mathias. Har man ett intresse så får man mindre problem. Den automatik du har och lång badsäsong gör den prisvärd. Man får ganska mycket för pengarna. Funderar på att köpa en lika dan själv.

Jag tycker att MM har fungerat väldigt bra, men jag skulle nog överväga andra alternativ om jag köpte idag. Det är ett par saker som stör:

1. Ingen logg-funktion.
2. Som diskuterats i annan tråd nyligen, man vill ha en ratt för att ändra kalibrerat värde på ett enkelt sätt. Eller, ett system som jobbar med reglering mot absolutvärde och inte relativt ett kalibrerat värde som i MM.
3. Koppling mot app/telefon

Fördelen med MM är ju dock att det bara funkar. Den gör det den ska.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #22 skrivet: augusti 18, 2019, 18:16:10:10 »
Jag tycker att MM har fungerat väldigt bra, men jag skulle nog överväga andra alternativ om jag köpte idag. Det är ett par saker som stör:

1. Ingen logg-funktion.
2. Som diskuterats i annan tråd nyligen, man vill ha en ratt för att ändra kalibrerat värde på ett enkelt sätt. Eller, ett system som jobbar med reglering mot absolutvärde och inte relativt ett kalibrerat värde som i MM.
3. Koppling mot app/telefon

Fördelen med MM är ju dock att det bara funkar. Den gör det den ska.
Tack för svar MathiasS!

Då är detta inte lösningen för mig. Jag har varit in på tråden och andra trådar nu. Synd att jag missade dessa tidigare. Mätning av FC påverkas om CYA finns närvarande pss. som DPD. Mätning av ORP är bäst för en inomhuspool. Utomhus förändras ORP-värdena mycket fort vilket är naturligt.
ORP är en av de vanligaste och billigaste metoderna men inte en EPA-godkänd metod men visar ett mått på vattnets desinfektionsförmåga. Ska inte förknippas med FC.
Det finns sensorer och reglersystem som är mycket bra. Tyvärr kan de kosta mer än poolen. Så dessa är inte aktuell i detta forum.
I de enklaste reglersystemen (likt värmen i ett hus) kan man justera lutningen på kurvan hur den ska svara på förändringar. Vidare en ratt att förskjuta kurvan. Idag finns inget automatiskt reglersystem som förutser kemikaliernas dynamik.

De som tillsätter CYA lurar automatiken. Det förbrukas mindre klor, vilket kan vara bra? Men då minskar man också desinfektionen i poolen.
Roger

Utloggad largab

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #23 skrivet: augusti 18, 2019, 19:39:36:36 »
Jag kör ett hemmabyggt styrsystem (ORP/pH). Skickar med en bild hur ORP (mV) varierar i min utomhuspool (9x4 m). Vi har lamelltäcke (elektriskt) som vi enkelt styr öppen/stängd. Man ser hur ORP faller kraftigt då täcket är av samt solen strålar på.
 Jag pumpar i en skvätt klor ca var 60e minut, oavsett vad ORP visar. Då ORP sjunker under mitt börvärde (730mV) så pumpar jag i en större skvätt ca var 60e minut. ORP hämtar sig kganska snabbt då vi stänger lamelltäcket utan att skjuta över börvärdet jättemycket. Ca 1 dl Hyppo/dygn vid stängd pool. Större förbrukning då solen lyser på vid bad. CYA är låg eller obefintlig.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #24 skrivet: augusti 18, 2019, 20:10:21:21 »
Jag kör ett hemmabyggt styrsystem (ORP/pH). Skickar med en bild hur ORP (mV) varierar i min utomhuspool (9x4 m). Vi har lamelltäcke (elektriskt) som vi enkelt styr öppen/stängd. Man ser hur ORP faller kraftigt då täcket är av samt solen strålar på.
 Jag pumpar i en skvätt klor ca var 60e minut, oavsett vad ORP visar. Då ORP sjunker under mitt börvärde (730mV) så pumpar jag i en större skvätt ca var 60e minut. ORP hämtar sig kganska snabbt då vi stänger lamelltäcket utan att skjuta över börvärdet jättemycket. Ca 1 dl Hyppo/dygn vid stängd pool. Större förbrukning då solen lyser på vid bad. CYA är låg eller obefintlig.

Imponerad.
Du har koll
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #25 skrivet: augusti 18, 2019, 20:39:16:16 »
Tänker göra som du att bygga ett eget system. I mitt fall kommer jag ta hänsyn till kemikaliers dynamik. Idag finns inte dessa system. Men jag är imponerad av din anläggning.
Innan jag blev kemist var mitt område mät- och reglerteknik.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #26 skrivet: augusti 18, 2019, 21:32:00:00 »
Jag tänker från ditt system. Hur var rekommendationer och riktlinjer? Fick du dessa serverade eller provade du dig fram? Det är här jag brukar bli irriterad. Råd och riktlinjer? Vidare kemikalier som inte alltid samverkar. Det var därför jag började svara på frågor.
Roger

Utloggad largab

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #27 skrivet: augusti 18, 2019, 23:53:49:49 »
Jag tänker från ditt system. Hur var rekommendationer och riktlinjer? Fick du dessa serverade eller provade du dig fram? Det är här jag brukar bli irriterad. Råd och riktlinjer? Vidare kemikalier som inte alltid samverkar. Det var därför jag började svara på frågor.
Roger
Jag har gjort allt från scratch. Läst några pdfer om poolvatten och Orp. Lärt mig en del den hårda vägen. Men nu fungera det helt u.a.  med mjukvarubegränsningar så det inte ska löpa amok vid tex sensorfel.
Vad är du irriterad på?
Råd och riktlinjer är väl bra i det stora hela.
Mvh Lars

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #28 skrivet: augusti 19, 2019, 00:05:25:25 »
Om man gör. som du är det inget problem.
Roger

Utloggad MathiasS

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #29 skrivet: augusti 19, 2019, 15:49:23:23 »
Tack för svar MathiasS!

Då är detta inte lösningen för mig. Jag har varit in på tråden och andra trådar nu. Synd att jag missade dessa tidigare. Mätning av FC påverkas om CYA finns närvarande pss. som DPD. Mätning av ORP är bäst för en inomhuspool. Utomhus förändras ORP-värdena mycket fort vilket är naturligt.
ORP är en av de vanligaste och billigaste metoderna men inte en EPA-godkänd metod men visar ett mått på vattnets desinfektionsförmåga. Ska inte förknippas med FC.
Det finns sensorer och reglersystem som är mycket bra. Tyvärr kan de kosta mer än poolen. Så dessa är inte aktuell i detta forum.
I de enklaste reglersystemen (likt värmen i ett hus) kan man justera lutningen på kurvan hur den ska svara på förändringar. Vidare en ratt att förskjuta kurvan. Idag finns inget automatiskt reglersystem som förutser kemikaliernas dynamik.

De som tillsätter CYA lurar automatiken. Det förbrukas mindre klor, vilket kan vara bra? Men då minskar man också desinfektionen i poolen.
Roger

Kan du ge exempel på ett system som du tycker är bra, även om det inte är avsett för små privatpooler? Skulle vara intressant med en referens. Jag minns (väldigt lite av) en artikel i Nyteknik för ett par år sedan, om ett modernt badhus där man testade nya tekniker - om jag minns rätt renade man vattnet i huvudsak med uv-ljus + något mer.

Eftersom man är lite poolskadad brukar jag försöka titta in i diverse maskinrum när tillfälle ges, men hittills har jag bara hittat standardprylar - ungefär som här hemma fast det mesta är lite större.... Mätslingan ser ofta lite annorlunda ut men principen är väldigt lika - förfilter + flödesreglering.

Cya tror jag att få här tillsätter som kör automatik - man använder bara natriumhypoklorit.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan