VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pytteliten pool i källaren?  (läst 8710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MattiasBorger

  • Gäst
MattiasBorger
Pytteliten pool i källaren?
« skrivet: september 25, 2012, 21:43:25:25 »
Hej på er.
Jag är väldigt ny på det här, men vill ha en pyttepool i källaren. Skulle räcka gott med ett vanligt massagebadkar men pga en väldigt smal trappa i dum vinkel finns det inte en chans att få ner något "riktigt" kar....
Köpte mig ett uppblåsbart "hemmaspa" på rusta för ett par månader sedan, femtusen kronor... Det höll väl ungefär så bra som man trodde.... Men hur ska jag gå tillväga om jag vill bygga något eget? Cirka 2 m i diameter eller kanske hellre 130*200 cm. Kan jag dessutom använda det kombinerade pump/värme/reningsverket jag redan har är det ju ännu bättre..... Tankar och förslag? Jag blir gärna idiotförklarad om det hjälper mig på vägen ;)

Poolgiganten

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Pytteliten pool i källaren?
« Svar #1 skrivet: september 26, 2012, 07:57:09:09 »
Hej och välkommen!
Har du läst denna tråd?
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8262.0;all
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

MattiasBorger

  • Gäst
MattiasBorger
SV: Pytteliten pool i källaren?
« Svar #2 skrivet: september 26, 2012, 12:18:53:53 »
Jo, jag har läst den, men den tråden är inte riktigt vad jag är ute efter.
För att vara tydligare, hur går man tillväga med själva ramen?
Kan man mura upp en ram och mer eller mindre lägga i liner? Finns det pump/reningsverk/värmare som inte kräver genomföring i poolväggen utan "hängs" ner i karet?
Min tanke är alltså (om det är möjligt) att mura upp själva formen med typ lecablock, klä med frigolit och sedan i med liner?
Tanken är cirka 1 kubik, gärna med någon form av bubblor :P


Utloggad monne81

SV: Pytteliten pool i källaren?
« Svar #3 skrivet: september 28, 2012, 17:39:10:10 »
kolla i spa delen av forumet, fanns för en tid sedan ett liknade projekt om att bygga liten pool/spa. Fanns även länkar till någon sida som beskrev själva byggandet.

går själv i liknade tankar om att bygga ett "spabad" i direkt anslutning till poolen,
Hittar jag sidan lägger jag in den här

Utloggad EvilAngel

SV: Pytteliten pool i källaren?
« Svar #4 skrivet: oktober 02, 2012, 23:09:45:45 »
Hej!

Vad har du för golv i källaren? Belastningstolerans?
Kommer ditt lilla bubbelbad stå helt fritt från befintliga väggar?
Har du tittat på möjligheterna att gjuta en ram, och sedan sätta klinkers/kakel? Klart mycket snyggare och ger en lyxigare känsla. ;)

Jag rekomenderar att du har lite genomföringar, allt gjuts ju in. Det behöver inte kosta skjortan me.
Belastningen kommer att bli lite drygt 1 ton om man ponerar att den ska vara ca 50cm djup, om jag översätter det du skrev.
Väggarna behöver vara knappt 10cm tjocka, med dubbla 10¤ i varje skift. Detta beror ju helt klart på hur djup den ska vara :P

Du kan bygga en hur snygg liten minipool med ganska knappa resurser om du ger det lite tid och tanke. O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan