Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattenbyte  (läst 2602 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonasalm

Vattenbyte
« skrivet: december 03, 2018, 23:26:20:20 »
Hej,

Jag har ett Viskan Spa Björkö.

Efter senaste vattenbytet tyckte jag vattnet blev mjölkigt och grumligt efter c:a två veckor. Jag försökte att chockklorera och tillsätta aktivtsyre men det verkade inte vilja ge med sig. Vid ett tillfälle egter vattenbytet hade jag ganska högt PH, upp runt 7,8 det känns som det var då problemet började.

Nu har jag bytt vatten, justerat upp alkalinitet till runt 90 (från 25) sänkt PH till 7,2 (från 7,5)
Och tillsatt tre stycken Sunwac 12 tabletter.
Tillsatte alla kemikalier i 12 gradigt vatten.
Ska mäta imorgon igen när temperaturen gått upp.

Har kommunalt vatten och mäter med en Autocheck 15.

Tror ni grumligheten berodde på det tillfälligt höga PH värdet?

Andra tips och idéer är välkommna :)

Mvh Jonas

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Vattenbyte
« Svar #1 skrivet: december 04, 2018, 08:44:29:29 »
Hej,

Jag har ett Viskan Spa Björkö.

Efter senaste vattenbytet tyckte jag vattnet blev mjölkigt och grumligt efter c:a två veckor. Jag försökte att chockklorera och tillsätta aktivtsyre men det verkade inte vilja ge med sig. Vid ett tillfälle egter vattenbytet hade jag ganska högt PH, upp runt 7,8 det känns som det var då problemet började.

Nu har jag bytt vatten, justerat upp alkalinitet till runt 90 (från 25) sänkt PH till 7,2 (från 7,5)
Och tillsatt tre stycken Sunwac 12 tabletter.
Tillsatte alla kemikalier i 12 gradigt vatten.
Ska mäta imorgon igen när temperaturen gått upp.

Har kommunalt vatten och mäter med en Autocheck 15.

Tror ni grumligheten berodde på det tillfälligt höga PH värdet?

Andra tips och idéer är välkommna :)

Mvh Jonas

Hejsan.

Jag har inget tips på varför du fått mjölkigt vatten men jag låter alkavärdet ligga på runt 40-50. Jag kör med Bromtabletter i flytande dispenser och adderar aktivt syre (pulver) emellanåt (dvs efter bad samt typ en skopa/vecka även utan bad). När jag började hålla nere alkavärdet (typ runt 40) så har pH-värdet även stabiliserat sig. Jag behöver bara ytterst sällan justera pH. Däremot så sjunker alkavärdet pga det aktiva syret så för att hålla alkavärdet på rätt nivå så måste jag addera ungefär hälften alka+ (dvs 2 skopor aktivt syre och 1 skopa alka+).

Jag har också ett Viskan Björkö.

/Urban.

Utloggad Erica

SV: Vattenbyte
« Svar #2 skrivet: december 04, 2018, 09:20:35:35 »
Vad har ditt vatten för hårdhet (kalkinnehåll) ? Även kommunalt vatten kan vara hårt i vissa delar av Sverige. Om du har hårt vatten kan förhöjt pH-värde ge kalkutfällningar i vattnet, vilket ser ut antingen som om du hällt mjölk i vattnet eller som vita flingor som flyter runt i vattnet. Botemedlet är att hålla ett lite lägre pH-värde om man har sådant vatten. Har en utfällning redan skett kan man behöva ta hjälp av flockningsmedel om man inte vill byta vatten - en pH-sänkning kommer inte normalt att kunna lösa upp redan utfälld kalk i vattnet, för i så fall måste du sänka pH så pass mycket att vattnet inte längre går att bada i.

Utloggad Jonasalm

SV: Vattenbyte
« Svar #3 skrivet: december 04, 2018, 14:42:43:43 »
Tack för tipsen!

Enligt kommunens mätningar där jag bor så säger dom att "Hårdhet tyska grader (°dH)" ska ha ett snitt på 1,8

Jag har satt i en energimätare till badet, att värma från 10>37 grader drog 46kWh så om jag betalar uppskattningsvis 20kr/kubik vatten och 1,5kr/kWh
Genomsnitts temperaturen var kanske 4-5grader vid bytet.
Så ett vattenbyte kostade mig ganska exakt 100kr.

Med vänlig hälsning Jonas

Utloggad Erica

SV: Vattenbyte
« Svar #4 skrivet: december 06, 2018, 00:02:25:25 »
dH = 1.8 är mjukt vatten med lite kalk, så då var det knappast kalkutfällning, såvida du inte har någon annan "kalkkälla", som t.ex. en gjuten förrådsbassäng för ditt vatten där under vissa förhållanden kalk kan tas upp ur bassängväggarna. Hade du sagt dH=18 i stället hade du säkert haft kalkutfällningar i god mängd om du fått för högt pH. Över 20 är extremt hårt vatten, då sätts oftast allt från ventiler till duschstrilar igen av kalkavlagringar. Men i brunnsvatten kan halterna bli riktigt höga. Jag känner en familj som hade stora problem med kalkavlagringar i hela vattensystemet - tvättställ, badkar, toaletter o.s.v. En analys av deras brunnsvatten visade sedan dH= 29 ! Hårt vatten brukar också ge kort livslängd på varmvattenberedare och pannor eftersom kalkavlagringar byggs upp på värmeelementen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan