VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stänga av saltklorinator?  (läst 2811 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
Stänga av saltklorinator?
« skrivet: juni 25, 2018, 21:39:37:37 »
Hej alla poolare!

Nu är det andra poolen jag precis har byggt. Denna gång blev det en saltklorinator istället.  Mätte idag med Aquacheck stickor och ser att klorvärdet ligger i maxvärde. Min saltklorinator skall klara av 85 m3 vatten och jag har ca 55m3 vatten. Jag har har haft den på ca 75% effekt.  Skall jag låta den vara avstängd några dagar nu? Sedan får jag väl sätta den på 50% effekt?

mvh

Poolnisse!  :)
poolnisse :)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Stänga av saltklorinator?
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2018, 00:57:36:36 »
Det finns absolut ingen anledning att ligga med onödigt höga klorvärden. Mellan 0.5-1.0 ppm räcker. Ligger poolen skyddad och det inte badas jättemycket räcker det lägre värdet. Att ligga högt ger bara onödiga problem (t.ex. otäckt om man får kallsup, mer korrosion om det finns metalldelar, känsliga personer kan tycka att deras hår påverkas o.s.v.) plus att det går åt mera klor. Har du klorinator är inte kloret som sådant något problem att framställa, men man sliter ju ändå i onödan på elektroder m.m.

Vi har hela tiden kört vår nuvarande pool i intervallet enl. ovan och det har aldrig blivit några algproblem, dålig lukt eller liknande.

Utloggad 62ragtop

SV: Stänga av saltklorinator?
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2018, 10:19:53:53 »
Nu vet jag inte vad du har för modell av klorinator och övriga förutsättningar...

Jag är nybörjare, kör med salt, inne på säsong nummer tre. Vi har en Poolsquad, med automatisk PH reglering. Vi justerar också "klor-produktion" utifrån %-enheter. Just nu ligger jag på ca 15% "produktion". Vi har en "mindre" pool, ca 25m3, pooltak. Själv så strävar jag efter att ha så lågt klorvärde som möjligt, och går mer på syn, lukt och "känsla". Vi ligger oftast mellan 0-1,0 ppm. Har inga bekymmer med alger, dålig lukt etc. Vi har kristallklart vatten och får man en kallslup så smakar det bara salt. Vår pool varken luktar eller "smakar" klor...

Om det badas intensivt (ungarna och grannungarna) så brukar jag ibland köra en "boost-funktion" efter bad... bara "för att".

När vi pratade med vår ÅF så var rekommendationen att "håll klorvärdet lågt", och använd hellre din syn och lukt för att bedöma. Givetvis så tar jag prover, för jag vill ha koll på klor, ph, alka. Lite som Erica skriver - det finns föga poänger med att ligga på höga klorvärden, i den skala som "alla" säger är lämplig att förhålla sig till.

Vore jag som du så skulle jag sänka produktionen, och fortsätta ta prover. Skulle jag jacka upp min klorinator till 75% eller 50% så skulle jag troligen ha värden som vore mer lämpliga för ett spa-bad (+5,0ppm)...

Poängen? Alla har olika förutsättningar, det badas olika, poolens läge i förhållande till sol-timmar, eventuellt täckning, temp i poolen etc. Tror inte det nödvändigtvis går att säga "sätt den på XX%-enheter så är du home free"... Du får nog, i ditt fall, jobba dig neråt i %-inställning.

mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan