CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny pooltäckning, eget patent!  (läst 44656 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Ny pooltäckning, eget patent!
« Svar #10 skrivet: maj 07, 2007, 11:28:26:26 »
Varför använder du inte transparant plast? Det skulle samla mer solvärme, tror jag.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny pooltäckning, eget patent!
« Svar #11 skrivet: maj 07, 2007, 12:22:44:44 »
Den gamla vara av transparant plast, den höll i fem år, för lite tycker jag.
Visst är det en fördel att få ned delar av solinstrålningen i poolen, men jag tror att isoleringen har större energibesparande funktion än solinstrålningen.
Dessutom badar vi rätt ofta i poolen när det är vackert väder vilket gör att pooltäckningen ändå inte är på.

Transparant plast är, även om den är UV-resist, inte liak tålig som en riktig kapellpressening så jag hoppas på ca 10 prs livslängd på den här, men det vet man inte förrns om 10 år...

Varför har ingen annan pooltäckningar av transparant plast?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Ny pooltäckning, eget patent!
« Svar #12 skrivet: maj 12, 2007, 11:39:09:09 »
Blå transperant solfolie som säljs överallt verkar hålla ganska bra (10 år?). Den typen (ej bubblor) kunde kanske vara ett alternativ.

Kanske tror man att alla poolmänniskor gillar blått och därför går "alla" produkter i just blått. Se bara på alla överdrag och liners. Lite mönsterskillnader men inga stora färgvariationer. Är det bara jag som tycker det vore fräckt med en svart liner? Men den bleks kanske och blir ful.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Ny pooltäckning, eget patent!
« Svar #13 skrivet: maj 13, 2007, 02:33:06:06 »
Hej Rickard
Det ser ju verkligen bra ut och att det mesta av smutsen slipper hamna i poolen.
Har det blivit "islossning" i din pool ännu?
I min ligger fortfarande lite is kvar. Förra året skyndade jag på smältningen genom att stoppa ner dränk pumpen och köra runt vattnet, men inte i år.
Tar det lite lugnare med starten i år och igen sommarvärme  ännu.

/Mats_61

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny pooltäckning, eget patent!
« Svar #14 skrivet: maj 13, 2007, 07:37:39:39 »
Premiärbad för ungarna igår, vi håvade ur sista 10 cm is förra llördagen och värmepumpen har tuggat på dygnet runt sedan dess för att värma. Har 21 grader nu.
Jag räknar med att ha tillfört ca 1500 kWh och att värmepumpen dragit ca 336 kWh.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad GiZZmo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Vårgårda
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny pooltäckning, eget patent!
« Svar #15 skrivet: april 04, 2009, 16:20:10:10 »
Tycker att du får börja sälja den här nu är så förbannat less på den jag har. Köper en direkt hoppas fel hänger på så du får lite fart  ;)

Utloggad Trulspool

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg/Sverige
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny pooltäckning, eget patent!
« Svar #16 skrivet: april 05, 2009, 14:51:53:53 »
Det finns redan denna typ av lösning på marknaden. Jag har haft denna sedan i jag vinterstängde poolen, och den funkar kanon. All snö, vatten etc rinner av.
Det bästa är att jag slipper hantera vinterplåtar, regelverk etc som måste till inför vinternförvaringen.
Det är bara på med presenningen, blåsa upp. Det tar ett par minuter.
Jag hade nog inte tänkt använda denna på sommaren, men det kan man ju göra om man vill. Jag kommer fortsätta med min Pool-Safe.
Jag köpte min av Folkpool i Helsingborg. Jag tror han fixar till alla typer av modeller på pool.
Folkpool Classic 3x6

Utloggad pitepoolen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • juni,juli,augusti,,,,
    • Visa profil
SV: Ny pooltäckning, eget patent!
« Svar #17 skrivet: april 05, 2009, 17:11:18:18 »
hej!
funkar det som vintertäckning ?
vi har just skottat av tonvis med snö från plåtarna,,pga att reglarna under har knäckts.
vore skönt att slippa plåtarna nästa vinter
Danne & Vivi

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Ny pooltäckning, eget patent!
« Svar #18 skrivet: april 05, 2009, 18:31:33:33 »
Vad betalade du för den Trulspool? Storlek?
/Stefan

Utloggad Trulspool

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg/Sverige
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny pooltäckning, eget patent!
« Svar #19 skrivet: april 10, 2009, 10:39:00:00 »
Min poolkudde funkar perfekt som vintertäckning. Och som jag skrev så kommer jag nog bara använda den till just vintern. Jag har en Pool-safe som jag kommer använda under badsäsongen, pga att den är smidigare att använda.
Men det finns ju många som använder skydd med stroppar även på sommaren, så då kan man ju även använda denna "kudde" istället. Det tar bara cett par minuter att låsa upp den. Man spara väl lite energi att använda kudden också, men i min vågskål kommer nog smidigheten med Pool-safe att väga tyngre än några tior i uppvärmning.

"Kudden" kostade ca 10000kr till min 3*6 pool.
Spontant tyckte jag det var dyrt, men å andra sidan så kostar reglar, vinterplåtar mm, en hel del också. Så merkostnaden blev inte mer än någon tusenlapp, och då slipper jag monterering varje höst, demontering varje vår, förvaring av reglar och plåter (har ingen plats till det). Det är bara att rulla ihop den och lägga upp den på vinden. Bara hanteringen tycker jag är värd allt.
Folkpool Classic 3x6

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag