VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: För högt tryck i filter  (läst 1347 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mande

För högt tryck i filter
« skrivet: maj 10, 2018, 16:12:48:48 »
Efter vinteruppehållet har jag märkt att trycket ligger på 3 bar enligt manometern. Alltså på max enligt manometern, ligger på ca 2,3 med pumpen avstängd. Kan det vara så enkelt att manometern är trasig tro?

Med vänlig hälsning, Martin

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För högt tryck i filter
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2018, 16:46:14:14 »
Trasig. Jag är inne på min tredje manometer. Men den är inte ditmonterad, klarar mig utan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: För högt tryck i filter
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2018, 17:35:38:38 »
Just det felet, att den inte går till noll ens när man stoppar pumpen, verkar vara väldigt vanligt. Vi har gjort av med minst 4 manometrar till denna poolen... Tyvärr tycks poolmanometrar inte vara gjorda med särskilt hög kvalitet. Som tur är är de inte så dyra.

Utloggad Mande

SV: För högt tryck i filter
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2018, 18:49:06:06 »
Tackar för hjälpen, misstänkte att det kunde vara så, kör andra året så man har väl inte blivit så garvad ännu. Med vänlig hälsning, Martin

Utloggad largab

SV: För högt tryck i filter
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2018, 05:40:46:46 »
Efter vinteruppehållet har jag märkt att trycket ligger på 3 bar enligt manometern. Alltså på max enligt manometern, ligger på ca 2,3 med pumpen avstängd. Kan det vara så enkelt att manometern är trasig tro?

Med vänlig hälsning, Martin

Har den varit på något ställe i vinter där den kan ha frusit?  Det tål dom inte. Vattnet inuti mässingsspiralen expanderar med kvarstående deformation som följd. Därav det statiska felet.
Att de inte går tilbaka då pumpen stängs av beror nog på att tryckhålet är fyllt / stängt med någon sörja. Jag tog ett litet borr och rensade hålet samt försökte spola m vatten. Sedan fungerade min igen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För högt tryck i filter
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2018, 17:12:27:27 »
Jag tog ett litet borr och rensade hålet samt försökte spola m vatten. Sedan fungerade min igen.
OT men du ska ha plus för att du använder rätt attribut på borret.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan