Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mitt projekt - åsikter?  (läst 11869 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JimmyAndersson

Mitt projekt - åsikter?
« skrivet: juni 15, 2007, 09:20:49:49 »
Hej alla vattenglada hemmapyssalre!

Som ny kan det vara kanske vara trevligt med en snabb presentation, hoppas det är ok att jag lägger det i detta forum.
Jimmy heter jag och jag och min sambo bor i bleking, vi har just byggt ett litet hus strax utanför karlshamn. Vi byggde inte huset själva men har lagt vintern på att inreda(det levererades endast med gips och spånplattor). Den gångna delen av våren och sommaren har gått åt till garagebygge mm, stort o fint blir det!  :)
Så nu blir det uteplats, grovfixning av trädgården och, såklart, en pool. Jag är medveten om att en pool tenderar att bli ett stort och ganska ofta ett kostsamt projekt. Men räddning här är att min far byggde en pool förra året och har förhoppningsvis gjort de flesta felen.  ;)
Dessutom har vi tillgång till en grävare(maskin OCH person) som ska fixa tomten, att gräva lite för en pool tar några minuter extra för honom.

Såhär var det tänkt:(Jag missar säkert hälften men jag kompleterar):

Det blir ett trädäck på nivån ca 50 cm över mark, fäst i väggen och betångfundament och allt enligt konstens alla regler. Litet skärmtak vid huset var det tänkt. tryckimpregnerat blir det för hela slanten.
Poolen blir troligtvis en 5.5 m rund ovanpå pool från Primastar AB.(Kolla deras paket så ser ni vad jag tänkt använda)
 Den kommer att hamna ca 2.5 m från väggen, vilket ska vara tillräckligt för att undvika sättningar i husgrunden.
Poolen skall såklart sättas på sådan höjd att den hamnar precis under däcket. Hålet för poolen tänkte jag gräva lite större, kanske 6-6.5 m i botten och sedan "kona" det uppåt för att inte får jordfall.
Poolbotten tänkte jag ca 1 dm singel ->fiberduk -> sand -> Frigolit(cellplast?)--> byggplast.
Skarvarna tänkte jag försöka dölja med silver tejp(eller vad bättre?).
Tänkte även klä kanterna med frigolit.(Hurikattsingen får jag fast frigoliten 15m spännband? Silvertape?!?!?)

Jag tänkte försöka dra ut pumpen till garaget, vilket är ca 7-8 m från pool kanten.(Blir det någon "effektförlust" att dra slangen så långt?).
Jag har läst att man ska ha s.k PEM slang till detta, frågan är, hur skarvar man ihop mellan de slangar som levereras till filtret och en PEM slang?

I framtiden, kanska till våren tänkte jag det skulle vara trevligt med solfångare. De ska sättas på garaget, därar vill jag ha pumpen i garaget redan nu. Garagetaket lutar 28 grader, ligger mot söder och är svart.  8) tyvärr är det bara 7 m långt så det får bli 2 kapade solfångarpaket(de är 8 m)

Tänkte skicka upp lite "sketchup" ritningar snart samt bilder på byggplatsen.


MVH
Jimmy

Edit: Kasingen! Jag har ju nog lagt i fel forum, tänkte ju det skulle ligga i OVAN-markpooler forumet... Kan någon snäll moderator flytta?  :-\

« Senast ändrad: juni 15, 2007, 10:07:36:36 av JimmyAndersson »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2007, 10:37:30:30 »
Hej Jimmy.  :) o välkommen

Mitt förslag på poolbotten:fiberduk-singel-fiberduk-isolering-stenmjöl-någon typ av mjuk matta.
Att ha pump i garaget, inga problem, vi har ca: 20-25m enkel väg. Se bara till att du har tillräkligt stark pump.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2007, 22:39:36:36 »
Velkommen. 7-8meter inget problem. Overgang fra PEM til limbart PVC får du blant annet hos www.aqua-line.se . Eller hvis du vil importere fra Tyskland kan det være noen kroner å spare. Bruk helst Ø50mm på rørene, selv bruket jeg en krympestrømpe for å tette overgang PEM til PVC. Bilder i linken underst. Tror ditt prosjekt kan bli spennende, du får huske å fore oss med bilder  ;)

Utloggad Poolnicke

SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2007, 06:30:49:49 »
Hej Jimmy,

Välkommen i gänget  :)

Låter otäckt likt mitt projekt, fast jag satsade på en åtta.

Om du inte redan har köpt poolen så kontrollera att primastar kvaliteten på poolen räcker för dig. Mao försök att titta på ett par pooler innan du handlar. En del billiga pooler har ganska sunkig liner och svaga reningsverk. Jag kollade givetvis inte detta själv innan jag köpte pool så det var ren tur att linern och reningsanläggningen hade rätt kvalitet och dimension.

Om du ska gräva ner poolen så köp en pool som är avsedd för detta. När skyfallen kommer så rinner jord ner i gropen oavsett hur du gräver runt omkring.

Tejpa frigolit med silvertejp funkar inte. Så ett spännband är en bra idé om du har rund pool. Om du återfyller runt poolen så räcker trycket från singel/sand för att hålla frigoliten på plats. Vi har haft diskussionen massor med ggr om isolering i forumet. Min åsikt nu är dock att isolera framförallt alla rör, ställ sandfilter och pump i ett litet isolerat utrymme samt använd alltid pooltäcke när du inte badar. Jag tappar 3 grader en varm sommarnatt om jag har glömt täcket och har värmepumpen avstängd. Med täcke max 1 grad.

Jag har ett underlag som består av lera, ca 2-5 cm sand, 22 mm falsad jackofoam tejpad med silvertejp, konstgräsmatta och därefter liner. Om jag hade byggt idag så hade det blivit som Fia rekommenderar. På natten när lampan tänds så ser man några skarvar och en del hälavtryck. Det är inget jag tänker på men om man vet med sig att detta blir en "hangupp" så är det nog bra med ett lager sand ovanpå isoleringen.

Så till sist. Om du vill bada varmt så köp en värmepump. Jag har både solfångare och värmepump men det är ingen bra affär ekonomiskt. Visst är solfångare otroligt effektivt när solen tittar fram men jag vill bada svalt(28-29) när det är varmt och soligt, och varmt(30-32) när det är kallt och molnigt. Mao tvärtemot solfångarkonceptet.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2007, 10:49:19:19 »
Hejsan Jimmy.

Har själv en sådan Primastar pool. Skulle jag köpa en pool idag, så hade jag inte köpt en sådan pool  :-\ .
Varför  <hmm> ? Jo jag tycker deras pump o sandfilter inte är så mycket att ha.
Kompisen har satt upp en 5,5 meters pool och 1,32 djup ifrån J&F, och deras pump o sandfilter ser mer rejält ut, men om det är bättre kan ju inte jag svara på.
Så visst man får ju vad man betalar för. Själva poolen är jätte okej, men pump o sandfilter är ju inget att ha. Filter får man backspola i tid o otid, sedan hade jag otur att min pump gick sönder och det gick inte på någon garanti. Folket på företaget Primastar sa att den gick i torrt, men iallafall den dog mitt i natten. Så om den gick i torrt det kan jag inte svära mig fri på, för det har jag ingen anning om. Det hade varit en längre regnperiod ( 4-5 dygn) när detta hände. Det enda jag kan tänka mig var att det vad för anledning till att den skulle kunna ha gått torre var att det var en del frökapslar i skimmerpåsen, så om detta har gjort så att inte pumpen har fått något vatten, det vet jag inte, men jag tror inte på detta!

/Spike

Utloggad JimmyAndersson

SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2007, 18:21:54:54 »
För det första: TACK!
Tack för all hjäp, jag behöver den! :) Särskillt för de konstruktiva förslagen!
Underbart med så många hjälpsamma människor!

Fia:
Du skrev att man kunde ha "en mjuk matta" överst under poolen, har nu några förslag på mattyp?
Och "tillräckäligt stark pump"? Finns det något man ska titta på på pumpen? Jag har bara läst hur mycket en pump cirkulerar och på vilken höjd. Har sedan läst att allt vatten bör bytas 5ggr/dyn, stämmer det?

Bidda:
Tack för förslaget, vet du hur mycket slangen behöver grävas ner(djup)?
Och hur gör man med ansluningarna(vid in/utloppet)?, de lär ju frysa(sönder?) på vintern...eller?

Spike o Poolnicke:
Tack för alla konstruktiva råd!
Jag har tittat på diverse tillverkare och specifikationer, de som ligger i "rätt prisklass" är just Primastar och J&F.
Saken är dock att primastar är 5000 kr billigare och att man då får med ett täcke som duger som vintertäcke, dvs 6000 kr skillnad (15 000 till 21000). Tänkte då som så att man faktiskt kan köpa både pump o filter för den pengen om det skulle skita sig. Min far har en pool fron primastar o han är helnöjd, det är tom en budgetpool! Vi får se hur jag gör, men tack för tipsen!
Skulle jag vilja hindra jord från att rinna var min tanke att sätta en ring leca block runt och några spannar cement, det borde hålla jorden på plats, det kommer ju att bli en svag lutning bara(stort trädäck). Vad tror ni om det?

Ritningar / bilder kommer strax, de var för stora...

Utloggad JimmyAndersson

SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2007, 18:29:05:05 »
Byggområdet:
Lite dålig bild men just nu är jag inte kapabel att gå så mycket i gräset, allergisk!
Men baar i en vecka till...

Utloggad JimmyAndersson

SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2007, 18:40:37:37 »
Snabbritning i sketchup:
Blocket som bildar en klump på vänstra delen av uteplatsen är där det blir tak...
Framför taket grill mm, innanför poolen mot huset till höger blir det solplats.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2007, 19:27:31:31 »
Dette blir nok meget bra, fin skisse du har laget, savnet høyden  ;)

PEM behøver du ikke å grave ned legg den oppå og isoler den i stede, blir lettere å tømme den før vinteren også. Overganger fra PEM til skimmer osv se bilder fra mrcaspian sin tråd eller min så ser du hvordan det kan gjøres/kobles.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2007, 19:35:05:05 »
Hej,

Angående pump och filter så hänger dessa ihop lite som ler och långhalm (skånskt uttryck).
Ett sandfilter innehåller en viss mängd sand och är avpassat för ett spann t.ex 10-15000 liter/timme i cirkulation.

För stor pump och du blåser ut sand i poolen, för liten och det blir trögt genom filtret och det kan vara så att du vid backspolning inte orkar lyfta sanden.

Alla filter bör ha en tabell med rekomenderat flöde eller pumpstorlek.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan