CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hålla spabad varmt några dagar utan vatten i  (läst 1187 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Iggeclean

Hålla spabad varmt några dagar utan vatten i
« skrivet: november 22, 2023, 22:25:20:20 »
Hej,

Imorgon anländer mitt fynd i form av ett begagnat SWEBAD Smaragd (spabad)

Problemet är att detta sker mitt i novemberkylan (ca 1-3 minusgrader på nätter) elen är inte framdragen än, kan dröja några dagar innan det är klart och sedan kopplas in.

Så där växer min ångest att rören ska frysa då badet är begagnat och lär finnas vatten kvar i rör/pump.

Så frågan är om jag helt enkelt kan placera en byggfläkt mitt i själva badet med locket stängt för att få upp värme så rör och pump inte fryser?

Eller är det bättre att kapsla in hela spabadet i presenning/partytält och låta byggfläkten blåsa in varmluft så värmen även tar sig runt yttersidor där rören går?

Första alternativet känns ju smidigast, men frågan är om värmen tar sig till alla frostkänsliga delar såsom pump och rör?

Några andra smarta lösningar?

Tacksam för idéer 😀






Poolgiganten

Utloggad Nissemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vissefjärda
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hålla spabad varmt några dagar utan vatten i
« Svar #1 skrivet: november 23, 2023, 12:57:39:39 »
Varför inte dränera eventuellt vatten? Skruva bort dräneringspluggarna på pumphusen. Blås med tryckluft om du har kompressor.
Täck över med presenning.
Rastlös gammal gubbe. Måste hålla på med allt möjligt.

Utloggad Iggeclean

SV: Hålla spabad varmt några dagar utan vatten i
« Svar #2 skrivet: november 25, 2023, 08:14:10:10 »
Jag körde på mitt alternativ 2, alltså kapsla in badet med presenning och en liten byggfläkt på 2000W.

Just nu är temperaturen -4 utomhus och mysiga +4 under presenningen. ☺️

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag