VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Storpool rund 3,6m, frågor ang montering..  (läst 4293 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dogge8

Storpool rund 3,6m, frågor ang montering..
« skrivet: juli 23, 2013, 11:08:24:24 »
Hej. Går i tankarna att investera i en storpool rund 3,6m från j&f fritid.
Har några frågor rörande markarbete och montering som jag hoppas på att få svar på här.
Tänkte gräva ner den ca 500 för att passa in den mot befintligt trädäck, tänkte lägga ett lager med makadam i botten 100-150mm, kan man lägga mark isolering typ xps/eps 200 på makadamen? Vad blir nästa lager? Lästa att många använder nålfiltsmatta. Kan pool stolpar och sarg stå på isoleringen? Behöver jag göra en sand kant på insidan av poolen om jag bygger på markisolering? Många frågor, försökte söka i forumet!!
Andreas

Poolgiganten

Utloggad JGWW

SV: Storpool rund 3,6m, frågor ang montering..
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2013, 12:08:15:15 »
Hej.
Jag har precis gjort det du beskriver/frågar efter.
Isolerskivor av klass 200 har tyvärr ej rätt bärighet, utan för att kunna ställa stödbenen direkt på isolerskiva krävs det minst XPS eller EPS 200(de ska då också vara spontade).

Så använder du så borde du kunna ställa poolen direkt på isoleringen, jag har däremot sänkt ner 30x30 betongplattor för stödbenen.
Min grund ser ut så här.
1. Grävdjup ca 700mm
2. Markfiberduk dubbel 2x 130g
3. 0-18 grus ca 100-150mm
4. Markisolering 50mm alla skarvar tejpade
6. Nersänkta plattor för stödbenen.
5. Nålfiltsmatta samt cellplastvall (J&F) alla skarvar tejpade.
Ett tips dra dig inte för att ringa J&F om tips och råd, bättre kund mötande samt support får man nog leta efter.

Utloggad dogge8

SV: Storpool rund 3,6m, frågor ang montering..
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2013, 13:06:56:56 »
Kanon tack för snabbt svar :).. Får be ge mig till en bygghandel och ta en titt på xps skivor. Har du dubbla plator under benen? Köpte du Cellplastvallen från j&f? Eller du snidade själv.
Andreas

Utloggad JGWW

SV: Storpool rund 3,6m, frågor ang montering..
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2013, 13:12:22:22 »
Under varje stödben så är det endast en betongplatta och över den så är nålfiltsmattan. Jag har inte använt mig av stenmjöl eller något sånt, Var riktigt noga med att tejpa alla skarver med silvertejp detta gäller både för isoleringen, cellplastvallen från J&F samt nålfiltsmattan.
Ca 2,5 rullar silvertejp gick det åt till en 4,5 x 1,3 Pool från J&F med marmorerad liner.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan