VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fortsättning på tråden om energiförbrukning!  (läst 13893 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beppo

Fortsättning på tråden om energiförbrukning!
« skrivet: januari 09, 2006, 11:30:52:52 »
Hej. Min gamla tråd försvann så vi börjar om igen...
I den gamla tråden hade jag precis fått reda på av ( var det anna?) att energiförbrukningen för hennes inomhuspool var ca 80kwh per vecka. Detta var den faktiska elförbrukningen. Eftersom hon har poolen kopplad till en bergvärmepump kan vi anta att den levererar ett cop-värde på runt 4, och att den då tillförda effekten till poolen är 320 kwh/ vecka. Men min fråga är nu: Stämmer detta? Är det bara poolförbrukningen, eller är det eran totala förbrukning av värme? Låter lite för att vara den totala förbrukningen, men samtidigt låter det mkt för att vara bara vad inomhuspoolen förbrukar.... :o
Viskan spa Lindö

Poolgiganten

Utloggad Anna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sävedalen/Göteborg
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Fortsättning på tråden om energiförbrukning!
« Svar #1 skrivet: januari 09, 2006, 12:44:27:27 »
För vår del så är 80 kwh bara förbrukningen för poolen. Jag tror dock inte att du kan räkna 4 som COP, utan mer närmre 3.
Hade bergvärmepumpen varit lite smartare och räknat rätt när det gäller elförbrukningen för varmvatten/pool/husvärme så hade det varit mycket enklare för mig att ge dig korrekta siffror. Nu verkar det vara sisådär med styrenheten när det gäller att logga förbrukning/driftstider och antal start/stopp.

Ett annat sätt att försöka uppskatta förbrukningen är ju att räkna ut hur mycket effekt som behöver tillföras poolen för att upprätthålla en viss temperatur. Vår pool är på ca 28 kbm vatten och temperaturen sjunker 1 grad på ett dygn nu under vintern. Jag kommer inte ihåg hur man räknade på sånt här, men det tar du nog enkelt reda på  ;)
Inomhuspool med mosaik 3x6 meter, jetstream, värms med vvx till bergvärme-VP.

Utloggad Beppo

SV: Fortsättning på tråden om energiförbrukning!
« Svar #2 skrivet: januari 09, 2006, 12:51:58:58 »
Hittade ett annat svar längre ner i inomhuspoolsforum, och den personen hade en förbrukning på 80 kwh i veckan. Detta var dock vad VP-tillförde och hans elförbrukning låg runt 25 kwh. Om 80 kwh i veckan är vad ´man kan räkna på så är det ju kalas! Det är ju bara runt 16 kg pellets per vecka, dvs runt 30:- i veckan!
Viskan spa Lindö

Utloggad Beppo

SV: Fortsättning på tråden om energiförbrukning!
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2006, 01:31:13:13 »
Anna! Temperaturen i eran pool sjunker 1 grad/ dygn  nu på vintern skriver du, hur är det övriga året? Och vad har ni för temperatur i rummet i övrigt?

Viskan spa Lindö

Utloggad Anna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sävedalen/Göteborg
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Fortsättning på tråden om energiförbrukning!
« Svar #4 skrivet: januari 12, 2006, 08:23:40:40 »
Hej igen!
Har kollat lite med min man, och de 80 kWh som jag uppgav för dig var inklusive cirkulationspumpen för poolen. Alltså både uppvärmning och cirkulation (vi kör cirkpumpen ca 5 timmar per dygn).

I somras så var nog temperatursänkningen ungefär hälften, dvs 0.5 grad/dygn. I rummet så är det 22 grader.
Inomhuspool med mosaik 3x6 meter, jetstream, värms med vvx till bergvärme-VP.

Utloggad Beppo

SV: Fortsättning på tråden om energiförbrukning!
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2006, 11:44:46:46 »
Med cirkulationspumpen menar du pumpen som du använder till reningsverket, antar jag! Och du har väl en vanlig 0,5 kw pump?
Viskan spa Lindö

Utloggad Anna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sävedalen/Göteborg
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Fortsättning på tråden om energiförbrukning!
« Svar #6 skrivet: januari 13, 2006, 08:20:21:21 »
Japp, det är korrekt.
Inomhuspool med mosaik 3x6 meter, jetstream, värms med vvx till bergvärme-VP.

Utloggad Beppo

SV: Fortsättning på tråden om energiförbrukning!
« Svar #7 skrivet: januari 13, 2006, 12:19:28:28 »
Tack så mkt för dina svar! Bara en fråga till: 80 kwh, gäller detta på vintern? Och hur mkt gör ni då av med på sommaren? Vet du ungefär vad ni gjort av med på årsbasis?
Viskan spa Lindö

Utloggad Anna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sävedalen/Göteborg
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Fortsättning på tråden om energiförbrukning!
« Svar #8 skrivet: januari 13, 2006, 12:40:58:58 »
Nej, 80 kWh var på sommaren.
Vi har inte kört poolen 1 år ännu, men min gissning är att det hamnar på 6000-7000 kWh för hela poolen (värme, cirkpump, avfuktning).
Inomhuspool med mosaik 3x6 meter, jetstream, värms med vvx till bergvärme-VP.

Utloggad Poolnicke

SV: Fortsättning på tråden om energiförbrukning!
« Svar #9 skrivet: juli 18, 2006, 07:24:25:25 »
Nej, 80 kWh var på sommaren.
Vi har inte kört poolen 1 år ännu, men min gissning är att det hamnar på 6000-7000 kWh för hela poolen (värme, cirkpump, avfuktning).


Hur har det gått? Höll ni energibudgeten?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan