VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brunt vatten!?  (läst 26360 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Brunt vatten!?
« Svar #20 skrivet: juli 24, 2014, 20:13:25:25 »


Poolgiganten

Utloggad Soffiepropp

SV: Brunt vatten!?
« Svar #21 skrivet: juli 25, 2014, 07:43:43:43 »
Det börjar bli bättre!!! 😄😄

Utloggad Holton

SV: Brunt vatten!?
« Svar #22 skrivet: juli 28, 2014, 10:03:45:45 »
Jag är helt säker på att ert vatten är fint i kranen. Det är när kloret tillsätts som järnet fälls ut. Satt  och läste lite och det här kommer nog du och alla andra med järn i vattnet att drabbas av till och från. Flockmedlet kan hjälpa, det finns även andra ämnen som kallas chelating agents, eller kelaterande ämnen som binder sig till metalljonerna. Dit hör myrsyra och citronsyra, dessa ska kunna användas i pooler för att få tag i jonerna. Det ska finnas produkter att köpa avsedda för detta. Sedan kan man filtrera bort järnet eller vilken metall man nu har problem med, mangan och koppar t.ex.
Jag hittade några videor på hur man bygger enkla poolfilter, kan vara vettigt för de som inte har sandfilter, men ja, kanske även för oss andra, fastnar inte rosten i sanden så kan det vara så att en fiber med rätt egenskaper fungerar bättre.

Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad lusen83

SV: Brunt vatten!?
« Svar #23 skrivet: juli 28, 2014, 10:59:37:37 »
Hej!
Vi har oxå haft liknande pooler i varierande storlek och samma problem!
Vi har egen borrad brunn och saltfilter för ingående vatten för att göra det drickbart. Vårat vatten har mycket järn i sig vilket inne kan syns i badkaret samt på kaklet i duschen. Vi fyllde våra pooler  och till en början såg allt ok ut, men sen blev det brunt. Vi märkte då att när man använder vattenbrunnen max och fyller så mycket vatten som det endå är, så r risken jättestor att man får upp botten vattnet i brunnen som inte är helt klart! Man kan (med vår brunn) spola ca 45 min innan risk för att få upp det bruna finns.
Hur som helst så försökte vi oxå med diverse medel och filter....dyrt...vi fick vattnet klare men inte så klart som man skulle önska... Till slut tömmde vi på llt vatten och fyllde om, dock bara lite i taget. Efter några somrar med äckligt vatten beslutade vi att köpa kommunalt vatten. Kostade oss mellan 500-1000kr. Helt klart värt det!
Löser kanske inte erat problem nu men tänker att ni kanske inte vill lägga hur mycket pengar som helst för har ni samma problem som oss så kommer inte en massa medel lösa era problem.... Dock ska ni införskaffa klor, annars kommer erat vatten så småningom bli grönt istället :)
Lycka till!

Utloggad Erica

SV: Brunt vatten!?
« Svar #24 skrivet: juli 28, 2014, 12:11:49:49 »
Jo järnfällningen kommer först när kloret tillsätts, eftersom kloret oxiderar järnet så det blir synligt. Vattnet kan mycket väl vara klart före klorering. Vi hade samma erfarenhet när vi första gången fyllde upp vår pool: klart vatten fram till klorering, sedan brun-grönt, men sedan när klor + filter fått jobba några dagar så klarnade det igen och blev till slut helt klart. Man kan om man vill skynda på processen med flockningsmedel. Enda nackdelen är att man får ett par extra bottensugningar eftersom det utfällda järnet då i stor utsträckning lägger sig på botten. Väldigt många privata brunnar har högt eller t.o.m. mycket högt järninnehåll i vattnet.

Utloggad Holton

SV: Brunt vatten!?
« Svar #25 skrivet: juli 28, 2014, 18:54:31:31 »
På de amerikanska sidor jag läst nu så är tipsen så här, först för att helt undvika att metallerna fälls ut så använder man de där kelaterande ämnena. De greppar tag i metalljonerna så att de inte kan oxideras och de förblir osynliga i vattnet. Om man ändå får utfällningar så rekommenderas man att låta rosten sjunka till botten, alltså inte ha pumpen igång så mycket och sedan dammsuga nattetid då vattnet är som lugnast, det blåser mindre då. Dessutom ska man helst använda en svagare sug, som bara dumpar bottenvattnet och inte cirkulerar det eftersom det då virvlar upp rosten från bottnen.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Brunt vatten!?
« Svar #26 skrivet: juli 29, 2014, 01:55:39:39 »
Det där sista låter som mitt problem jag har. Hittar ni någon bra pump/system för det där så är jag intresserad.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10138.msg76183#msg76183
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Brunt vatten!?
« Svar #27 skrivet: juli 29, 2014, 03:24:23:23 »
Varför ha ett särskilt pumpsystem ? Se till att ha någorlunda hög vattennivå och dammsug sedan med centralventilen i "Waste" läge så kör du ut vattnet. Det stämmer att rost väldigt lätt virvlar upp från botten, det blir ett lie brunaktigt slam där.

Det där att "kapsla in" rost är jag väldigt tveksam till. Dels tvivlar jag på om det fungerar rent kemiskt, dels om det gör det så blir ju då halten järn i poolen allt större med tiden och då även halten av "inkapslare". Med vanligt klor plus bortfiltrering så får du ju bort järnet ur poolen,

Utloggad Holton

SV: Brunt vatten!?
« Svar #28 skrivet: juli 29, 2014, 08:02:13:13 »
Inkapslingen sker redan innan metallerna sätter sig med syret, det blir inte någon oxidbildning alls. De ämnen man kan använda ärofta organiska som t.ex. Citronsyra eller myrsyra.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Brunt vatten!?
« Svar #29 skrivet: juli 29, 2014, 08:54:47:47 »
För att innan man hunnit suga ut alla pulverhögar (framför allt i skarven mellan två våder) så har man sugit ut några hundra liter vatten. Först ska man ställa om till waste, sedan när man startat pumpen ska man ta sig till själva poolen och dammsugarslangen. Därefter få den att suga ordentligt. Efter den proceduren kan man börja dammsuga, och det håller man väl på med ett par minuter (minst). Sedan tillbaka till pumpen och stänga av.

180 liter/minut blir man av med. Lite strul och det går 5 minuter = 900 liter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan