Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Någon som kan agera machete i djungeln?  (läst 5627 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mactheknife

Någon som kan agera machete i djungeln?
« skrivet: juli 01, 2016, 22:08:02:02 »
Ok, jag vill ha en pool. Fugan och barnen också. Så långt är vi alla överens. Vi har också kommit fram till att den ska vara rektangulär 4x8m, utan romersk trappa, den ska vara nergrävd, vi vill inte ha en konstruktion som behöver förstärkas med betong, och vi vill inte ha material som inte hör hemma under mark (trä, metall). Gärna en modell med liner då jag inbillar mig att helgjutna pooler kan bli lite bleka och slitna efter ett tag, och det lär vara enklare att dra på en ny liner. Den ska byggas på en höjd på tomten som idag är halvt som halvt skog/trädgård. Marken är väldränerad och vi känner folk som schaktar och gräver till en rimlig peng. Vi vill inte heller behöva gjuta en bottenplatta.

Frågan är då vilka vettiga alternativ som återstår? PoolKungen verkar ha ett intressant alternativ som heter Miljöpol (ett slags återvunnet plastmaterial) som verkar kunna fungera, men vad vet vi, det är ju en djungel där ute! Please  <help>

Så låt höra från alla poolexperter där ute, verkar detta rimligt med kraven vi har, eller finns det något bättre alternativ där ute i pool-etern? Behöver inte nödvändigtvis vara det absolut billigaste alternativet, bara det är vettigt, genomtänkt och prisvärt.

Experttyckare, låt era röster bli hörda!  O0

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2016, 22:45:52:52 »
Om du inte vill ha betong, trä eller metall som poolstome återstår nog bara plast. Eftersom du samtidgt vill ha liner så låter det ju som att du hittat din lösning hos Poolkungen.

En fråga dock: Varför utesluter du dessa tre alternativ? Alla tre är väl beprövade och t.ex. thermopool (betong i frigolitblock) får nog anses vara en av de bättre stomarna om man vill ha liner?
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MathiasS

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2016, 22:55:30:30 »
Tjäldens frigolitpool kanske? Det tycker jag är ett smart alternativ även om jag själv föredrar lite mer betong.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2016, 10:32:21:21 »
Du vill inte ha metall säger du, men vad skulle det vara för problem med rostfritt stål ? Det finns ju pooler helt gjorda i rostfritt. Glasfiber är ju ett annat alternativ.

Utloggad TommyC

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2016, 12:18:16:16 »
Jag föredrar en poolstomme av betong vilka finns i många varianter som är beprövade och prisvärda. Tätskiktet kan utgöras av liner eller plast som relativt enkelt kan förnyas när behovet uppstår.

En poolstomme tillverkad av polyeten kan nog hålla länge men är ovanlig och troligen för oprövad för att eventuella nackdelar ska ha visat sig.

Intressant skrift om åldring av bl a polyeten:
https://www.uponor.se/~/media/countryspecific/sweden-infra/download-center/current/infrastructure_solutions/teknisk-handbok-inf/20materialochlivslangd.pdf?version=1
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad mactheknife

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2016, 22:03:33:33 »
En fråga dock: Varför utesluter du dessa tre alternativ? Alla tre är väl beprövade och t.ex. thermopool (betong i frigolitblock) får nog anses vara en av de bättre stomarna om man vill ha liner?
Kanske är dumt, men det är väl mest känslan av att det trots allt finns en livslängd på impregnerat trä och även galvat i viss mån. Betong tänker jag mig blir omständigt med tanke på att poolen ska placeras på en höjd en bit in på tomten, och dit upp kommer man inte med fordon. En betongbil kommer inte närmare än kanske 20m ifrån, fågelvägen, och kanske 5-6 höjdmeter ifrån. Men det går kanske inte så mycket betong? Hur som helt verkar det lite omständigt att få upp betongen dit. Det verkar inte som att de olika lösningarna skiljer sig galet mycket prismässigt, därför uteslöt jag de alternativen, men visst, dörren är inte helt stängd om någon kommer men en dräpare till argument!

Tjäldens frigolitpool kanske? Det tycker jag är ett smart alternativ även om jag själv föredrar lite mer betong.
Hur mycket betong behövs till detta alternativ? Så man kan kånka säckar och blanda själv?


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2016, 22:12:12:12 »
Finns lite byggtrådar där de som byggt haft den. Har för mig att det står i någon av trådarna hur mycket som går åt.

https://www.google.se/?q=site:poolforum.se+tj%C3%A4llden
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2016, 22:56:54:54 »
En riktigt välgjuten betongpool är väl oöverträffad vad det gäller livslängd. Men det gäller att vara noggrann om den skall bli tät - den som slarvar får ofta en läckande pool. Avstånden du nämner är annars inte större än att en betongpump kan klara det. Jag tror de tar ett visst tillägg för mer än 20 m för extra slang, men visst går det.

Utloggad j-t

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2016, 16:40:23:23 »
Finns bra betongbilar med pump som når väldigt långt, tror jag hade 19 meter från vägen till början av poolen när jag fick in betong till väggarna, han kunde dessutom koppla på 18 meter slang på de, i mitt fall räckte det med 9 meter slang.

Utloggad MathiasS

SV: Någon som kan agera machete i djungeln?
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2016, 20:46:47:47 »
En av de viktigaste sakerna för mig är att poolen går att bygga av standard byggmaterial. Poolaffärer och tillverkare poppar upp som svampar i gräsmattan och vissa försvinner lika fort igen. Om jag ska reparera en vägg om 20 år vill jag gå till närmaste byggaffär och köpa material, inte förlita mig på någon pooltillverkare som gick i konken för tio år sedan.

=> använd armaturer etc från stora tillverkare: Pahlen, Hayward, Zodiac osv.

Skippa pooler där du har väggelement som specialtillverkas för pool. I synnerhet sådana tillverkade i plast och sådant som inte vemsomhelst på stan kan reparera.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan