Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Är det farligt att det läcker lite vatten från pumpen/filtret?  (läst 13278 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Är det farligt att det läcker lite vatten från pumpen/filtret?
« Svar #10 skrivet: september 28, 2013, 22:24:57:57 »
Avlagringarna fanns där, som tyder på förekomsten av läcka tidigare. Men sen vi flyttade in har det varit ett år helt torrt runt om pumpen/filtret. Det började för två veckor sedan. Tidigare körde jag pumpen dygnet runt. Nu har jag testat med 5-6 tim per dygn med pumpdrift, för att se om läckan upphör när pumpen stannar. Men det gör det inte fast klart mindre vatten som läcks. Har backspolat förra veckan och det gjorde ingen skillnad heller. Trycket är ju bara 1,2 bar (17 psi) före och efter backspolning, inte för högt. När pumpen stannar sjunker trycket till 5 psi (0,3 bar som stämmer bra med vattenpelare på 3-4 m). Jag har alltid undrat varför backspolning inte har någon effekt på trycket för mig, kanske för att vår pool inte används så mycket?

Vatten verkar läcka ut under pumpmotorn eller under filtret (eller både och). Någon som kan tipsa vad man ska kolla nästa?

En storläcka som du beskriver (typ skadade rör/slang) måste vara ett skräckscenario, åtminstone för oss som har maskinrummet under poolens nivå. Om 40 m3 vatten forsar ut så blir det översvämning i hela källarvåningen trots golvbrunn. Har det hänt någon? Är det någon som har någon typ av läck-sensor och signal-styrda avstängningsventiler etc?

Men vad har du för backspolningsintervaller ? Normalt brukar ju just tryckstegringen vara det man går efter för att se när man skall backspola. Om du backspolar mycket oftare än vad som krävs lär väl tryckökningen bli mycket liten. En annan sak att se upp med är om man aldrig får någon tryckökning alls. Då kan man ju ha någon tunnel i sanden så att vattnet inte filtreras utan går rakt igenom. Men det lär ju visa sig på vattenkvaliteten.

Jo vi har varit ute för en storläcka - under byggtiden, när vi höll på att fylla poolen, så brast en skarv på en 110 mm PVC-ledning ( från våra bottenavlopp till både jet-stream och filterpump) p.g.a. ett byggfel. Poolen var fylld till 2/3 och maskinrummets golv ligger ungerfär på poolbottennivå, så det forsade friskt. Som tur var fanns vi på plats och kunde ganska snabbt stoppa läckan. Men som jag nämnde har vi maskinrummet över trädgårdsnivån och vattnet forsade ut dit. Vi har inte några automatiska  avstängningar, men som sagt ett katastrofavlopp och även ett vattenlarm som varnar oss om det börjar komma vatten på maskinrumsgolvet.

Om ni har bottenavlopp kan ju ett ev. läckage tömma hela poolen, om inte så sjunker det ju som mest ned till inloppsmunstyckenas nivå, sedan har det ju ingen väg ut, så länge som inte själva poolen gått läck.

Det låter som om gummipackningen mellan centralventil och filter kan ha torkat med åren och inte klarar att hålla tätt. Självsprickor ? Vad det gäller pumpen så kan en kvalitetspump hålla både tre och fyra gånger så länge som åldern på din, låt vara att du kan få byta lager och axeltätning efter några år.

Poolgiganten

Utloggad Rocco

SV: Är det farligt att det läcker lite vatten från pumpen/filtret?
« Svar #11 skrivet: oktober 01, 2013, 12:07:58:58 »
Det läcker vid en avstängningsventil, på trycksidan mellan VVX och poolen. Där var det tätt, men efter en stängning och öppning så började där droppa vatten. Känner mig behöva be om hjälp från någon kunnig, är det någon ni kan rekommendera (norra Stockholm)? 

Utloggad TommyC

SV: Är det farligt att det läcker lite vatten från pumpen/filtret?
« Svar #12 skrivet: oktober 01, 2013, 19:14:26:26 »
Det borde vara enkelt att byta ventilen. Det kan ju kanske bara vara en o-ring eller packning som behöver bytas. Tag några bilder och lägg in här så finns det säkert någon som kan ge råd.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag