Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alla dessa pumpar - ctc, powerline, kopplingar hit och dit  (läst 3264 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tate

Alla dessa pumpar - ctc, powerline, kopplingar hit och dit
« skrivet: januari 28, 2012, 10:51:58:58 »
Jag har en luft/vatten-pump (CTC EcoAir, kopplad till  CTC EcoEL) och nu när vi ska bygga pool (7X3,5X1,5)tänkte jag spontant att den kunde värma poolen också. "Nej" sa poolbyggaren. "Ja" sa rörmokaren. "Tja" sa CTC.

Nu tänkte jag att det vore kul med ännu fler åsikter av olika slag, och undrar därför vad ni tycker. Någon som värmer med en CTC? Och vad finns det för för och nackdelar med den varianten? Själva pumpen står runt knuten, kanske 6 meter från poolen, pannan står i källaren, några meter från värmepumpen, i rummet på andra sidan huset från poolen räknat.

Jag ska inte koppla in något själv och vill ha en smidig lösning. Gräver man ner rören till och från pump och pool? Om jag använder befintlig värmepump, dras poolvattnet runt överallt och ner i källaren och upp igen? Var måste jag placera poolpumpen för att det hela ska funka? Är det kanske smidigare att köpa en separat värmepump och placera ihop med poolpumpen i maskinrummet? En värmeväxlare är ju billigare, men det kanske blir lika dyrt i slutändan när man ska dra runt och koppla allt? Hur mycket låter en poolvärmepump och hur långt bort kan den placeras? Det är ju onekligen smidigt om man slipper ha den mot poolen, mot uteplatsen, mot grannen eller mot barnens gungställning...Eller  kan man räkna med en positiv bieffekt av att ungarna slipper ta fart själva?

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Alla dessa pumpar - ctc, powerline, kopplingar hit och dit
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2012, 11:07:38:38 »
Min Brilix går väldigt tyst och står vid bortre ändan av pooltaket. Sitter man vid andra ändan på poolen hör man den inte alls men om man simmar närmast den så kan man höra ett svagt brus...
Du borde klara dig bra med en THP100 från Brilix som väl går loss på runt 11.000 kr (RubinPool). Du måste ju annars ha en separat vvx för poolen till din befintliga anläggning och frågan är om det blir billigare... En VP drar ju (troligen) mer ström men jag ligger någonstans runt 4-6kwh i medeltal under säsongen så det är ju inte så farligt i slutändan.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Tate

SV: Alla dessa pumpar - ctc, powerline, kopplingar hit och dit
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2012, 11:22:38:38 »
Oj, brilixen var ju betydligt billigare än den från folkpool som ligger på 19900 innan rabatt. Är det några nackdelar med brilixen jämfört med powerline 60 från folkpool? Vad innebär bypassventilen? När har man en sådan?

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Alla dessa pumpar - ctc, powerline, kopplingar hit och dit
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2012, 11:27:36:36 »
Brilix har väldigt bra rykte och jag har inte hört om någon som haft några större problem med dem... Inga nackdelar vad jag kan se men frågar du Folkpool lär de säga att Brilix är billigt skräp och att deras Powerline är "riktiga" grejer... :o
Bypass är en vatten-ventil som gör att du kan styra om flödet direkt till poolen eller via VP. Den är bra om du behöver koppla loss din VP eller om du (som jag) har en lite för kraftig pump så lite att vattnet får åka tillbaka till poolen direkt istället för fullt tryck genom VP.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Tate

SV: Alla dessa pumpar - ctc, powerline, kopplingar hit och dit
« Svar #4 skrivet: januari 28, 2012, 12:59:10:10 »
Tack för snabba svar! Så pumpen klarar 13,5 men värmepumpen 4-6 kubik, så behöver man en bypass för att leda om hälften av vattnet?

Utloggad MathiasS

SV: Alla dessa pumpar - ctc, powerline, kopplingar hit och dit
« Svar #5 skrivet: januari 28, 2012, 13:35:37:37 »
Värmepumpen arbetar effektivast vid en viss temperaturskillnad mellan inkommande och utgående vatten. Temperaturfallet regleras med flödet och flödet reglerar du med en bypassventil.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag