Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alternativ användning av Poolvärmepump  (läst 3471 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janne12

Alternativ användning av Poolvärmepump
« skrivet: augusti 16, 2010, 12:33:49:49 »
Jag har vattenburen värme i huset och har nu kopplat in VP ,har två st en sitter på poolen fortfarande. Det är en 5Kw Shott som fordrar ca 3 kubik och det ger min cirkulationspump på pannan CTC electronic. Jag har gjort ett växel på återledningen så att jag kan stänga av direktvägen och koppla ut via VP med 32mm armerade slangar .På utsidan väggen står VP och slangarna är isolerade och även vattenbehållaren.
Manöverpanelen har jag flyttat in och tänker köra manuellt. på pannan står en kurva över vattentemp vid olika temp och jag lägger min några grader över dessa värden. När jag märker att elpatronerna går till så lägger jag på några grader.Det finns ju termostater på golvslingorna så då justeras det ju där  Eftersom vi i Göteborgstrakten sällan har några minusgrader (förutom den vinter som gick) så tänker jag köra så här och skulle det bli väldigt kallt under en längre tid så är det ju bara att växla över till det gamla läget med kranarna och lyfta in VP men vattenet är ju 30-40 grader hela tiden så vi får se. Återkommer med resultat efter vintern. Jag minskar ju med ca 80% och sätter en effektmätare på VP och ser hu mycket som går åt och jag kan åtminstone spara lika mycket som poolen har dragit i sommar.
Allt fungerar nu i alla fall!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Alternativ användning av Poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2010, 13:40:36:36 »
Har din poolvärmepumpen fungerande avfrostningsautomatik?
Annars kommer du att få problem så snart det blir typ under +7 grader ute.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad janne12

SV: Alternativ användning av Poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2010, 17:51:34:34 »
Har din poolvärmepumpen fungerande avfrostningsautomatik?
Annars kommer du att få problem så snart det blir typ under +7 grader ute.
Det står det att den har.Vi får se hur det går. Vi har ju rätt milt väder i Kungsbacka jag bor 200 m från havet så den andra luft/luft VP som jag har haft i 7 år har nästan aldrig frostat igen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag