Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 1-fas VS 3-fas-cirkulationspump  (läst 6714 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jellybear

1-fas VS 3-fas-cirkulationspump
« skrivet: augusti 10, 2016, 16:47:37:37 »
Den här tråden diskuterar hur 1- respektive 3-fas-cirkulationspumpar belastar elanläggningen.

Men vad är övriga för- och nackdelar med 1- respektive 3-faspoolpump? Jag tänker ljudnivå, hållbarhet, elförbrukning, handhavande och annat. Någon med erfarenhet?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: 1-fas VS 3-fas-cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2016, 23:50:19:19 »
Jag kan i stort sett bara se fördelar med 3-faspumpar, men 1-fas är ju vad som gäller för de minsta, billigaste sorterna. Men en trefas startar lättare, mindre risk för fastkärvning, ingen kondensator som kan gå sönder och oftast bättre driftsekonomi och hållbarhet. En nackdel kan väl vara att de är lite krångligare att koppla el till och att man måste kontrollera att de går åt rätt håll.

Utloggad largab

SV: 1-fas VS 3-fas-cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2016, 05:57:00:00 »
Kanske nyare teknik istället typ http://yapool.de/Speck-Super-Pump-Premium-Eco-Pro-Filterpumpe-10-29-ml-h
Enfas med 3 programmerbara varvtal, låg ljudnivå, överlägset lägst energiförbrukning,  enkelt handhavande.

Utloggad j-t

SV: 1-fas VS 3-fas-cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2016, 12:01:54:54 »
1-fas är billigare att installera (3 trådar mot 5 och enklare brytare osv) och i inköp (enklare spolar och kopplingar) så därför är de vanligare, visst en konding till som kan gå men dessa håller som regel så länge de som motorn driver håller så ovanligt att de går.
3-fas är starkare direkt vid start (den ska bara överkomma sin egen tröghet) medan 1-fas behöver komma upp i varv först (det är de som kondingen hjälper till med att göra) men väl i drift så är där ingen större skillnad.

Utloggad nyburjare

SV: 1-fas VS 3-fas-cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2016, 16:38:39:39 »
Billigare brukar bli dyrt i det långa loppet.

Med ålderns rätt så har jag avverkat säkert 6-7 pumpar i mitt liv, ser jag tillbaka på driftssäkerheten, utlösta säkringar, renoveringar av pump o motor då skulle jag aldrig mera välja en 1-fas ... särskilt inte om man avser att köra på timer med ett antal start o stopp under dygnet

Utloggad j-t

SV: 1-fas VS 3-fas-cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2016, 20:36:16:16 »
Många mindre motorer är oftast 3-fas som körs på 1-fas, delta (med kondensator) eller Y koppling, men så klart har billig utrustning billiga motorer med sämre lager osv. Jag skulle vilja säga, köp kvalitet så spelar det inte så stor roll.

Utloggad nyburjare

SV: 1-fas VS 3-fas-cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2016, 00:04:07:07 »
Många mindre motorer är oftast 3-fas som körs på 1-fas, delta (med kondensator) eller Y koppling, men så klart har billig utrustning billiga motorer med sämre lager osv. Jag skulle vilja säga, köp kvalitet så spelar det inte så stor roll.

Ja det kan man göra men resultatet är att du ändå måste köpa större motor för du sänker effekten till ca 70-75 % av vad den skulle ge med 3-fas matning , så visst spelar detta roll, ,varför krångla till det , installationen görs bara en gång sen skall den vara i drift många år.

Utloggad j-t

SV: 1-fas VS 3-fas-cirkulationspump
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2016, 09:14:20:20 »
Ja det kan man göra men resultatet är att du ändå måste köpa större motor för du sänker effekten till ca 70-75 % av vad den skulle ge med 3-fas matning , så visst spelar detta roll, ,varför krångla till det , installationen görs bara en gång sen skall den vara i drift många år.
Jo men vi pratar så små motorer i dessa fall, som regel under 1hk, så då spelar det ingen roll. Kommer vi upp närmare 2hk så är 3-fas utan tvekan att föredra.
Tycker tvärt om emot dig, håll allt så enkelt som möjligt och krångla inte till det där de inte behövs, samtidigt förstår jag ditt resonemang och har man 3-fas framme så varför inte men ser det definitivt inte som ett måste. Dagens kvalitetsmotorer är så pass pålitliga så det är sällan man får problem med dem.

Utloggad Dimitris76

SV: 1-fas VS 3-fas-cirkulationspump
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2016, 09:59:46:46 »
Dagens kvalitetsmotorer är så pass pålitliga så det är sällan man får problem med dem.

Det stämmer nog. Jag vill bara påpeka att hela paketet bör hålla bra kvalitet. Att kombinera man en billig pump med dyr kvalitetsmotor eller billig kinesmotor med dyr pump är ingen ide heller.

Jag kör själv på timmer en tysk (Hanning Elektro-Werke) 3-fas motor som startar alltid, motorhuset känns kallt och är fortfarande - efter många år - supertyst i drift.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad jellybear

SV: 1-fas VS 3-fas-cirkulationspump
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2016, 11:52:46:46 »
Tack för feedbacken, det rimmar ganska bra vad jag fått för mig och är också anledningen till att jag beställde en 3-faspump till min pool i som installerades i somras (=bortsett från elinstallationen som blir lite mer komplicerad så finns det bara fördelar med 3-faspump).

Döm då av min förvåning när jag i veckan upptäckte att de stoppat dit en enfaspump istället. Så nu blir det till att bråka med folkpool... :-(
« Senast ändrad: augusti 15, 2016, 12:00:02:02 av jellybear »

Utloggad nyburjare

SV: 1-fas VS 3-fas-cirkulationspump
« Svar #10 skrivet: augusti 15, 2016, 18:18:28:28 »
Jo men vi pratar så små motorer i dessa fall, som regel under 1hk, så då spelar det ingen roll. Kommer vi upp närmare 2hk så är 3-fas utan tvekan att föredra.
Tycker tvärt om emot dig, håll allt så enkelt som möjligt och krångla inte till det där de inte behövs, samtidigt förstår jag ditt resonemang och har man 3-fas framme så varför inte men ser det definitivt inte som ett måste. Dagens kvalitetsmotorer är så pass pålitliga så det är sällan man får problem med dem.

Med krångla till den menade jag ju att köpa o köra en 3-fas motor på 1-fas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan