Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Koppla dammsugare till pumpen?  (läst 10224 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Victoria

Koppla dammsugare till pumpen?
« skrivet: juli 15, 2011, 17:33:14:14 »
Hej!

Mina föräldrar har precis köpt en sommarstuga på sydkusten med separat poolhus och kaklad inomhuspool.

Poolen är 3,5x8m och ungefär 1.50/1.60 djup.

Pumpen är en Pahlén med sandfilter som fick ny silversand för 5 år sen.

Då det är ett dödsbo finns det ingen att fråga om poolen och hur man sköter eller har skött denna. Det vi vet är att den tömdes varje år för att gubben var rädd att det skulle frysa!!??

Vi har inte lyckats hitta någon städutrustning alls till poolen och jag undrar därför vad man bör använda sig av och om det finns någon dammsugare som går att koppla direkt till pumpen som ni mer erfarna kan rekommendera!

Håller på att fylla upp den sakta men säkert och har några timmar kvar innan det är dags att börja med rening och annat. Har skrubbat både väggar och golv innan fyllningen påbörjades.

Vad bör man tänka på och vad behöver man för att få poolen så ren och fin som möjligt. Jag har läst lite av era andra trådar och fått många nyttiga tips so far!

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Koppla dammsugare till pumpen?
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2011, 17:38:39:39 »
Det absolut viktigaste nu i början är att du kan mäta vattnet och att du får igång cirkulationen och att du har kemikalier tillgängligt.

Dammsugningen är en senare fråga att fundera på, speciellt som det är en en inomhuspool som du inte får en massa flygande skräp i från träd o Buskar.

Utloggad Victoria

SV: Koppla dammsugare till pumpen?
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2011, 17:44:49:49 »
Cirkulationen har inte kommit igång än eftersom vattnet inte når upp till bräddavloppet än. Men, vi har köpt kemikalier så att den ska chockkloreras så fort cirkulationen kommer igång.

Utloggad Victoria

SV: Koppla dammsugare till pumpen?
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2011, 10:03:48:48 »
Nu har jag kollat runt lite och förstår att man kan köpa ett särskilt lock till bräddavloppet, koppla slang till detta hålet och sen dammsuga manuellt. Den stora smutsen sätter sig då i silkorgen och kan kastas efter avslutad städning.

Är det detta som är att föredra för en inomhuspool? Finns det någon anledning att köpa en robot/automatisk sugare till en inomhuspool som inte blir lika nersmutsad som en utomhuspool?

Vilka ställen rekommenderar ni för inköpen? Kollade i en butik i närheten av stugan, där skulle utrustningen kosta runt 1300kr. Verkar det rimligt?

Utloggad Tony B

SV: Koppla dammsugare till pumpen?
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2011, 10:45:51:51 »
Nu har jag kollat runt lite och förstår att man kan köpa ett särskilt lock till bräddavloppet, koppla slang till detta hålet och sen dammsuga manuellt. Den stora smutsen sätter sig då i silkorgen och kan kastas efter avslutad städning.

Är det detta som är att föredra för en inomhuspool? Finns det någon anledning att köpa en robot/automatisk sugare till en inomhuspool som inte blir lika nersmutsad som en utomhuspool?
Hej

Jag har inomhus pool och dammsuger den i princip 2 ggr per år. Så lägg pengarna på annat.
MVH
Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
Använder flytande klor
Soluppvärmd i första hand därefter bergvärmepump

Utloggad Victoria

SV: Koppla dammsugare till pumpen?
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2011, 11:30:42:42 »
Hej

Jag har inomhus pool och dammsuger den i princip 2 ggr per år. Så lägg pengarna på annat.
MVH
Tony

Du menar alltså att man inte behöver någon dammsugare alls? Räcker det med att skrubba botten med en borste då och då för att få bort eventuella beläggningar?

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Koppla dammsugare till pumpen?
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2011, 11:58:26:26 »
Förr eller senare behöver du lite prylar.
Teleskopstång, borste, håv, dammsugarmunstycke, slang och ev anslutning till breddavloppet.

Lite idéer kan du få om du kollar tex folkpool hemsida.
http://www.folkpool.se/pool-produkter/poolkemi-och-poolvard/poolvardsutrustning#table_120-wrapper

Utloggad Tony B

SV: Koppla dammsugare till pumpen?
« Svar #7 skrivet: juli 17, 2011, 12:15:04:04 »
Hej

Jag har inomhus pool och dammsuger den i princip 2 ggr per år. Så lägg pengarna på annat.
MVH
Tony
Du menar alltså att man inte behöver någon dammsugare alls? Räcker det med att skrubba botten med en borste då och då för att få bort eventuella beläggningar?
Självklart behöver du lite prylar framåt men i början så är det bara kemi samt att reningen fungerar.
MVH
Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
Använder flytande klor
Soluppvärmd i första hand därefter bergvärmepump

Utloggad Erica

SV: Koppla dammsugare till pumpen?
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2011, 14:49:11:11 »
Vi har också inomhuspool och visst går det långt mellan dammsugningarna men ibland måste det göras. Speciellt som vi i vårt fall får järnutfällningar av att vi har eget brunnsvatten som innehåller järn. Men en dammsugare är ju inget märkvärdigt, bara en platta som gör att den får att kolla till skimmern (ytvattenutloppet), en lagom lång slang, en stång och ett sugmunstycke. Mera komplicerade och dyrbara lösningar som poolrobot eller eldriven bottensugare är väl sällan aktuella för inomhuspooler, just med tanke på hur pass sällan man behöver bottensuga. Det kommer ju inte en massa löv m.m. i poolen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan