CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Friformspool  (läst 30388 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5547
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Friformspool
« Svar #20 skrivet: april 28, 2006, 18:09:11:11 »
Det är en kille som säljer en luft/vatten-värmepump (beg) i www.varmepumpsforum.com (säljes) för 2000 kr, kanske nåt för dig, har du lagt ut så mycket pengar på poolen tycker jag definitivt inte att du skall snåla på värmen, minst 28 grader varmt skall det vara, helst 30, men leverantörerna av linern gillar inte att jag skriver så...

Själv reglerar jag tempen digitalt mellan 30-31 grader, det är perfekt, vi har bestämt oss för att "ta" den kortare livslängd det eventuellt ger linern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Friformspool
« Svar #21 skrivet: april 28, 2006, 20:56:19:19 »
Hej Rickard

 Ja .. jag håller med dig om att det är dumt att inte löpa linan ut när man ändå har lagt ned sånn'a summor. Men det du nämde har jag inte haft en aning om, sidan du hänvisar till visste jag inte ens att den fanns. Mer än att den swichsat förbi under det att man läst någons kommentar, o därifrån till att hitta rätt är en lång sträcka. Och det gör ju inte saken bättre, för jag har som "sagts" tidigare mest den här maskinen som en hyfsat bra skrivmaskin. Tycker dock att tekniken i sig är häftig, men att nyttja den, det överlåter jag helst till andra som vet vad dom pysslar med.

 Jag har varit och tittat som hastigast genom din "länk" men såg inte någon värmepump till salu. Karnske redan är såld? skulle inte förvåna mig iofs. Kan du precisera dig lite mer var han/ den finns?

 /JPe

Utloggad Fia

SV: Friformspool
« Svar #22 skrivet: juli 05, 2006, 11:32:51:51 »
Hur går det för dig Jörgen? Några nya bilder?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Friformspool
« Svar #23 skrivet: juli 05, 2006, 11:45:35:35 »
Hej Fia

 Ja det finns lite nya bilder att ta av, men det får nog vänta ett litet tag så vädret gör mig på humör att vistas inomhus en stund. Jag kommer nämnligen inte ihåg hur man satte in bilderna, såå det blir till att öva sig igen

 JPe

Utloggad Mica

SV: Friformspool
« Svar #24 skrivet: juli 06, 2006, 00:40:23:23 »
Satan vad du/ni har slitit! Poolen ser ut att bli jätteläcker. 

Hur ser dagsstatus ut? Kan ni bada? (nu när det är så himla varmt.....)
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad aromata

SV: Friformspool
« Svar #25 skrivet: augusti 09, 2006, 10:38:23:23 »
Jag har ca 175 meter PEM-slang 32 mm och godstjocklek 2 mm. Poolen är på ca 45 kbm.

Går på den vanliga pumpen men jag styr flödet manuellt med en ventil. Allt vatten kan inte gå igenom slangen eftersom diametern är för liten. Men den gör stor nytta och temeraturen hoppar upp flera grader en solig dag även om den solfångande ytan är alldeles för liten (12-14% av poolytan) och numera har hamnat i skugga tidigt och sent på dagen.

Använder solfolie och det kan jag verkligen rekommendera. Gör stor nytta!

Jag är imponerad av din ambitionsnivå. En sak är att starta upp projekt, en annan att slutföra i tid. Du verkar göra båda delarna.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Friformspool
« Svar #26 skrivet: augusti 11, 2006, 19:09:39:39 »
Hej Mica

Ja det var ett evinnerligt plockande o pusslande innan det blev en pool av "legot" :), kändes det som. Och ja den är badklar och har varit så i 2 år faktiskt, plus den här sommaren. Men det är inte förrän i år som den är sas. helt färdig, så när som på uppvärmningen då, men den har jag nog äntligen löst, i huvudet allafall, så nu skall den bara sättas ihop och på plats.

 Jag hade nog inte tänkt mig att det skulle bli ett sånt projekt som det mynnade ut i , men när det väl var igångsatt kunde man ju inte bara sluta för att det blev mer jobb än det var tänkt. Och sen växer ju ofta ide'erna på olika lösningar under arbetets gång. Har man då sett något som man tycker skulle passa sig själv, ja då är det bara till o bita ihop och jobba för att det blir så. Även om det tar tid innan hela bilden är färdig.

 Hälsningar   JPe

Utloggad Tina

SV: Friformspool
« Svar #27 skrivet: augusti 11, 2006, 22:38:45:45 »
Köpte du böjda block till din pool?Finns det olika former och storlekar på dessa frigolitblock?
Din pool är så otroligt snygg!!! Man blir så inspirerad av att se dina bilder!!!!Hur många timmar har du lagt ner på bygget?

Utloggad p_eveby

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kullavik, Kungsbacka Kommun
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bygger hus, med planer på pool nedsänkt i trallen
    • Visa profil
    • Familjen Eveby's Hemsida
SV: Friformspool
« Svar #28 skrivet: oktober 26, 2006, 10:04:47:47 »
Förlåt om jag missat det i de tidigare inläggen, men var kan man köpa dessa isolerblock?

I övrigt kan jag bara förundras över ditt bygge Jörgen! Ursnyggt!!
Vår hemsida: http://www.eveby.com

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Friformspool
« Svar #29 skrivet: oktober 30, 2006, 22:50:31:31 »
Hejsan p_eveby

 Jag har inte läst här på ett tag ( håller på med Rickard's värmepumpforum och där finns att läsa huuur mycke som helst ) så därför har jag "missat"din fråga. Nåväl.. Mina block köpte jag från  Harlösa i skåne hos www.poolteknik.nu.

 Men jag har förstått att det finns tydligen en säljare i täby också. Tobbe här på forumet har handlat sina block där om jag inte missminner mig alldeles

 Hälsningar JPe

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag