CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygging av Thermopool  (läst 30104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GamboTurbo

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #50 skrivet: oktober 18, 2010, 08:12:32:32 »
Hei Gunnar,

Hvordan ordnet du det med tillatelse fra kommunen? Var det mye "styr" og mange føringer for å få det godkjent? Fikk du godkjent deg selv som ansvarshavende?


Mvh Turbo

Poolgiganten

Utloggad BORFJERM

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #51 skrivet: oktober 18, 2010, 14:23:23:23 »
Jeg bor i Arendal Kommune, og der kunne jeg bruke et formular for bygging uten ansvarsrett.
Da slapp jeg å ha ansvarlig.


Børge :-)

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #52 skrivet: oktober 19, 2010, 21:08:37:37 »
I utgangspunktet hadde jeg en arkitekt som ansvarlig søker, og søknaden gjaldt da både garasje og bassenget. De var da sendt inn søknader om ansvarsrett for gravefirma, snekkerfirma, søknad om tekniske installasjoner sendt inn fra rørlegger etc. Det viste seg at vi ikke fikk godkjent garasjen, men bassenget ble godkjent! Så jeg vet egentlig ikke hvem som sto ansvarlig for bassenget.. Jeg gjorde alt selv, utenom graving og støping av sålen. Jeg lagde selv et vedlegg til søknaden der jeg beskrev bassenget, oppbygning, kjemi, tømming etc..

Gunnar

Utloggad GamboTurbo

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #53 skrivet: oktober 20, 2010, 04:37:51:51 »
Heisann Børge og Gunnar.
Takk for svar. Må si jeg kvier meg for å gå igang med papirmøllen som skal inn til kommunen. Min plan er å utforme en søknad som inneholder basseng, terrasse (på bakken), en bod på 25m2 og et sett med levegger.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre alt dette selv og prøve å få godkjent meg selv som ansvarlig. Har vært i kontakt med kommunen og første tilbakemelding fra dem er at de ikke ser noen umiddelbare problemer med tiltaket. Det ble imidlertid presisert at søknaden skulle inneholde ansvarshavende for rørleggerarbeidet (jeg er ikke rørlegger så antar at mine "hobbykunnskaper" ikke vil være tilstrekkelig). I tillegg måtte kommunalteknisk etat godkjenne håndtering av vann fra basseng hvis dette skulle tømmes.

Hvordan har dere løst dette med tømming av basseng? Jeg håper på å få godkjent å slippe vannet rett i grunnen. Tomten er skrånende og med veldig god drenering.
Ellers høres det ut som en veldig god idé å formulere et vedlegg som beskriver hvordan bassenget skal bygges og driftes. Innspill til et slikt formular mottas med takk.   :)


Mvh Turbo

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #54 skrivet: oktober 20, 2010, 20:07:19:19 »
Kan godt maile deg det jeg skrev, det er bare en side eller to. Det eneste teknisk etat, VA-avdelingen hadde å bemerke var at jeg måtte ha enveisventil på vannuttaket jeg skulle bruke til å fylle bassenget. Greit nok, selv om det burde være minimal risiko for at det blir sugd inn vann i det kommunale vann-nettet fra bassenget...

Gunnar

Utloggad GamboTurbo

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #55 skrivet: oktober 22, 2010, 13:46:02:02 »
Hei Gunnar,

Ja det hadde jo vært helt topp om du hadde sendt det på en epost! Alltid greit å ha noe å sammenligne med.

Mvh Turbo

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #56 skrivet: oktober 25, 2010, 22:14:32:32 »
Hmm... går det ikke å sende e-post i forumet?

Utloggad Fia

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #57 skrivet: oktober 26, 2010, 16:51:52:52 »
Det går. :)
Till vänster i våra inlägg under vår bild (ex. min häxa)finns en liten pratbubbla, klicka på den i dennes inlägg du vill kontakta.
Då skickar du "Privat meddelande" (Pm).
« Senast ändrad: oktober 26, 2010, 16:55:30:30 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #58 skrivet: oktober 27, 2010, 20:46:06:06 »
Takk! (hvorfor så jeg ikke dette selv?). Vedlegget er nå sendt.

Gunnar

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #59 skrivet: oktober 27, 2010, 21:33:12:12 »
Er nå ferdig med prototypen av temperaturkontrolleren til bassenget. Den er basert på en PICAXE18X mikrokontroller. Den skal nå bygges inn i en boks, og det digitale termometeret plasseres i  termostatlommen på varmeveksleren.

Kontrolleren fungerer slik at når filterpumpa går, og tempraturen er under en satt grense så åpnes det for varmt vann til varmeveksleren. Ønsket temperatur kan settes via en bryter og display på fronten. Displayet viser også nåværende temperatur. Satt temperatur lagres i eeprom, selv om strømmen slås av. Termometeret (DS18B20, 12 bit, one wire bus) har en oppløsning på 0,06 grader, så jeg håper at jeg kan ha ganske liten hysterese. Har nå satt den til 0,3 grader.

Det varme vannet til varmeveksleren konmmer fra varmepumpa i huset vårt. Tilførselen åpnes av en liten 24VAC ventil, som får strøm fra kontrolleren.

Gunnar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag