VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bye bye Bacquasil  (läst 18010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #30 skrivet: oktober 14, 2008, 00:07:17:17 »
Och jag vet att Baquacil är enklare och billigare än klor! Hur kan jag nu påstå detta, jo, jag har aldrig haft problem, doserar från höften, gör av med en dryg 1000-lapp per sommar, de klorpoolare jag känner personligen har större problem och mera skötsel och tillsyn, har dessutom läst här på forumet att många får både alger och klorblockering, vilket stämmer med de problem som poolarna har!

Vad är det som är så bra med klor?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #31 skrivet: oktober 14, 2008, 10:52:27:27 »
Hej
Nu kan jag inte hålla mig längre.

Var och en får naturligtvis använda vad de vill eller tro på sitt.

Vi köpte ett hus i juli 2007 med pool tidigare ägaren hade använt klor och eftersom vi haft klor i vår Spanska pool under 10 års tid var detta enklast för mig att fortsätta på den inslagna vägen.

Första gången vi mätte värdena visade kloret 0 vattnet var kristallklart men det kändes på smaken att det var mycket klor gjorde 50/50 testet visade fortfarande 0.

Tidigare ägaren hade kört med långtidklor med puckar
1 puck/vecka under hela året utan att ha i granulat för att lösa upp det bundna kloret emellanåt och då blir ju värdet till slut alldeles för högt.

Kloret var ganska högt hela första sommaren jag gjorde i allafall en chockklorering innan vinterstängningen och hoppades att det skulle bli bra.

I våras när vi startade upp var alla värdena helt perfekta så jag fortsatte med klorpuckarna kollade nästan varje dag och kom fram till att för vår lilla pool 25 m3 blev det ganska snabbt för mycket klor började klippa hörn på påsarna men det höll sig aldrig perfekt och då blev det för lite så jag var tvungen att köra lite granulat var 4 dag och det var ju bra för det löste ju upp det bundna kloret som pucken gav.

Eftersom mitt ena barnbarn hade lite problem med kloret så började jag titta åt andra håll.

Under tiden så hade jag läst allt om kemi här på forumet ,baquacil, klorautomater etc.

När det gäller baquacil så hade jag hört att det hade grannen som svår och stod i över att vattnet var grådisigt men jag hade ju läst att att det var perfekt att använda på deras hemsida.

Här på forumet var det svårt att få något grepp om läget upplevde det som att pratade lika mycket skit som gott om baquacil lät som de pytsade i lite på måfå och så vill man ju inte ha det dessutom blev det ju mycket dyrare att använda.

Grannen hade haft problem hela tiden och var tvungen att ha hjälp både vid stängning och uppstart av poolen.
Bestämde mig för att Baquacil var nog inte min grej.

Med klorautomat kanske det skulle gå att lösa så man fick en bättre portionering av kloret.

Läste sedan att saltgenerator var ju bra men alldeles för dyr för att chansa.
Då fick jag se att Intex sålde en saltgenerator för under 2000 kr tänkte direkt denna köper jag och testar.
Efter att jag hade i saltet och installerade denna i mitten av juli har jag inte haft i någon kemikalie bara kört saltgeneratorn så att klorvärdet legat runt 1.
Hela sommaren har varit perfekt vattnet mjukt och härligt.
Eftersom jag nu tappat ur vattnet inför vintern undet alla avlopp och inlopp så behöver jag ha i en ny säck salt när jag fyller upp vattnet till våren igen sen är det bara att tuta och köra igen.
Enklare kan det nog inte bli att ha pool, det är bland det bästa beslut jag tagit i mitt liv.
Därför vill jag slå ett slag för saltgenerator
Mvh carlos <sol>


Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad persson

SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #32 skrivet: oktober 14, 2008, 13:34:24:24 »
Tack alla för många nyttiga inlägg så långt.

Efter att ha tagit del av dessa och många andra strängar, inklusive de amerikanska, tycker jag fortfarande det verkar förnuftigare med klor än Baquasil.

RLA: Jag tycker det verkar som du drar lite för stora växlar på din egen positiva erfarenhet. Klart att med rätt vård och cirkulation så ska poolen må bra oavsett produkt. Men när man väljer måste man titta på hur det ser ut på det stora hela, och mitt intryck är att Baquasil har större problem om du ser till pooler totalt sett. Men för min del handlar det inte bara om mina egna negativa erfarenheter av Baquasil, utan lika mycket om min återförsäljares taskiga attityd till Baquasil. Jag vet inte om jag kan tro på allt han säger, men han säger att tillverkarna själva (Saniklar) rekommenderar klor så länge man inte är allergisk.

CARLOS: Intressant. Kan du berätta lite mer om principerna bakom saltgeneratorn, dvs hur kan man uppnå samma effekter utan kemikalier? Några nackdelar?

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #33 skrivet: oktober 14, 2008, 14:24:32:32 »
hej persson
gör en sökning här på forumet "saltgenerator" läs allt och du kommer att ha all info du behöver.
Annars hör du av dig igen, enkelt kan man säga att den skapar klor (underklorsyra) av saltet som går runt hela tiden likt en evighetsmaskin.
Man behöver endast fylla på salt om man gör av med vatten t.ex vid backspolning eller om du tömmer viss del innan vintern ( eftersom det är saltvatten så försvinner en del salt då)
Mycket enkelt
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #34 skrivet: oktober 14, 2008, 18:06:04:04 »
Hej
Nu kan jag inte hålla mig längre.
Var och en får naturligtvis använda vad de vill eller tro på sitt.
........
       .........
Därför vill jag slå ett slag för saltgenerator
Mvh carlos <sol>
Bra inlägg, "Carlos de Sol"  O0
och som jag skrev i tid. inlägg ett troligen fördelaktigare alternativ, och avsevärt billigare, jag positivt övervägt även om just nu "pausat" pga. "korrisionstänk" (jag kommer nog "över det spöket" och då går jag för egen del troligen på salt som alternativ - fadern min kör med det sen 6? år - mjukt, fint, friskt vatten och ingen "rost" samt bara små årskostnader och inget "onaturligt" i vattnet)

Jag har följt din "saltgeneratorsresa" och dina inlägg/erfarenheter summerat bekräftar i mångt och mycket den uppfattning jag har om klor vs. "andra alternativ" men precis som du säger..."var och en får naturligtvis använda vad de vill eller tro på sitt" - de viktiga är ju oavsett att nå bra balans och friskt vatten för var och en  >:D
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #35 skrivet: oktober 14, 2008, 19:47:25:25 »


RLA: Jag tycker det verkar som du drar lite för stora växlar på din egen positiva erfarenhet. Klart att med rätt vård och cirkulation så ska poolen må bra oavsett produkt. Men när man väljer måste man titta på hur det ser ut på det stora hela, och mitt intryck är att Baquasil har större problem om du ser till pooler totalt sett. Men för min del handlar det inte bara om mina egna negativa erfarenheter av Baquasil, utan lika mycket om min återförsäljares taskiga attityd till Baquasil. Jag vet inte om jag kan tro på allt han säger, men han säger att tillverkarna själva (Saniklar) rekommenderar klor så länge man inte är allergisk.

Håller med, det blev bara för mycket av andra hållet, jag brukar försöka hålla det till fakta och inte gissningar och förutfattade meningar, men ville spetsa till det lite så det blev "högt till tak" -även jag måste ju kunna uttrycka en känsla  :angel:

Jag framhåller fortfarande, om jag ska vara seriös, att det perfekta inte finns, och att allt kan strula om det vill sig illa, dom som vill köra klor ska göra det och finns det någon som finner nöje i nå't annat så är det också OK för mig.

Hur som helst så hoppas jag att detta löser dina problem, det är trots allt poolen i sig som är det viktigaste för de flesta av oss, inte vad andra har för kemikalier!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #36 skrivet: oktober 27, 2008, 15:38:17:17 »
Jag är helt nöjd med Baquacil förutom att det är lite väl dyrt. Dock måste jag säga att Carlos tråd om saltgenerator har fått mig att fundera. Det verkar ju ännu enklare än Baquacil. Jag måste dock kolla om min VP fixar det.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #37 skrivet: oktober 29, 2008, 13:46:24:24 »
hej samses
vad har du för VP?
De flesta har titanväxlare om det är pool-vp
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Magnus H

SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #38 skrivet: mars 30, 2009, 12:44:12:12 »
RLA, hur lyckas du dra runt en pool med baquasil för 1000:-/år?
Jag och 2 andra kompisar som har pool på öland har i flera år  haft problem med att ha bra vatten hela sommaren. Och vi lägger nog närmare 3000:-/år för de 3 produkterna som man ska fylla på i poolen. För 1000:- får man ju bara 3 liter baquasil och 10 liter baquachock. Sedan ska man ju ha den lilla flaskan med som jag inte kommer ihåg vad den heter. Men bara vid uppstart så är ju hälften av detta förbrukat.  Ni måste ha mycket gynsamt vatten där ni bor.
Tror dock att vattnet på öland bidrar mycket till att det är svårt att ha bra pool-vatten.
Men hur som helst så hoppas jag mycket på att en salt-generator kommer att lösa mina problem.

Utloggad Janne

SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #39 skrivet: mars 31, 2009, 08:21:46:46 »
Magnus,

Enligt vad vi har diskuterat på detta forum så skall man inte dosera enligt beskrivning.
Därför så kostar det mindre.
3000:-/år låter mycket, jag använder själv för 1500:-/ år.
Men allt beror på vattenvolym och vattenkvalite.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan