VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bye bye Bacquasil  (läst 18009 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #20 skrivet: oktober 04, 2008, 19:26:39:39 »
Jag vet inte om du tjatat, det har inte jag sagt i alla fall!
Däremot har du påstått att man ska använda klor för det är den perfekta lösningen!

Har så svårt att förstå vara du ska sabla ner nå't du inte vet nå't om, men jag har väl otur som vanligt?

Det är helt OK att du fortsätter med det som fungerar, ingen begär nå't annat.....
« Senast ändrad: oktober 04, 2008, 19:32:19:19 av RLA »
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #21 skrivet: oktober 04, 2008, 19:30:36:36 »
Det skulle vara intressant ifall de som haft problem med alger i sina baquacil pooler kunde tala om hur de skött sin kemikalie hantering. Även poolstorlek, uppvärmning, ph, alkanitet, användningstid mm

Har försökt få fram det flera gånger, men gensvaret är dåligt. Forum är ju till för att få hjälp o sprida kunskap bland likasinnade medmänniskor, dvs man kan inte bara ploca ut information utan man måste också sätta in lite information också.

Men det är ju självklart att kunskapsbanken på Baquacil hantering definitivt behöver byggas på.

/ronson
Håller men, jag tillhör dock de lyckliga som aldrig haft problem, så mina råd i dessa fall blir teoretiska från manualer, jag hoppas att jag aldrig får kunskapen att återställa en dålig balans!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #22 skrivet: oktober 07, 2008, 13:54:42:42 »
JAg har inte heller haft tillstymmelsen till problem. Baquacil är stort i USA, så det vore konstigt om det inte fungerade. Jag tror att det är ett preparat på uppåtgående.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Janne

SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #23 skrivet: oktober 07, 2008, 14:50:04:04 »
Problemet är inte kemikalier som Baqucil utan vattenkvalite, så som pH värde osv.
I Malmö där jag bor har vi pH värde på nytt vatten på 8,3, förhögt för klor och baqucil.

Bara för att Baqucil är stort i USA så är det inte samma sak som att det det perfekta i hela Sverige.
Vi har haft en del diskutioner om vattenet i södra Sverige, där vi får problem med högt pH efter regn.
Andra delar i SE får inte det.

//Janne

Ps: Jag har inte haft några stora problem med Baqucil heller, men kompis som bor några kvarter bort har haft....
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Pea

SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #24 skrivet: oktober 07, 2008, 17:46:28:28 »
oavsett vilket medel man använder så beror problem med alger å dyl Alltid på handhavande fel, dvs att man slarvar med mätning efter regn å dyl. sköter man sitt vatten efter det som gäller för det medel man använder så får man inga problem.

nån som inte håller med ??

att sen påstå att det ena skulle vara bättre än det andra är nog bara en smaksak, personligen gillar jag inte svidande ögon och klorlukt därför kör jag med baquacil. men ur rent bakterie perspektiv kvittar det nog vad man använder.

kan säga att min granne som kör med klor haft spenat 2 ggr denna sommar, jag har inte ens haft halt på väggarna. vi tar bägge vatten från samma kommunala källa och får samma regn. men jag gissar att han helt enkelt slarvat med sitt aglmedel.


det var ju rätt många veckor sedan jag stängde värmen och fyllde på med medel, har kommit massa regn så jag har ju backspolat några gånger pga för mycket vatten i poolen. så jag lyfte på skynket och tog en liten titt för säkerhets skull, alla värden perfekta, inte tillstymmelse till nåt halt, men jag slog på några droppar algecid å en skvätt phmb, tänkte vinterstänga till helgen så det är ju bra om det får blanda sig ordentligt först.

Viva Baquacil  O0
« Senast ändrad: oktober 07, 2008, 18:20:08:08 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #25 skrivet: oktober 13, 2008, 11:27:22:22 »

Vådligt ömma fötter RLA...

Får man ha en avvikande åsikt ö h t?

Jag har läst om Baquacil här i dussintals strängar, jag har talat med
ett par i branschen (klor...) och jag har läst på andra sajter.
Det är en känsla jag fått att baquacilanvändare har lite mer problem än
kloranvändare. Så när Persson nu gått och bestämt sig
ville jag ge honom ett uppmuntrande tillrop på vägen...


Det var tydligen dumt av mig.

Check this out:
http://ths.gardenweb.com/forums/load/pools/msg0421120931910.html
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #26 skrivet: oktober 13, 2008, 17:20:13:13 »
intressant läsning Eone ;)
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #27 skrivet: oktober 13, 2008, 17:48:41:41 »
Jag har läst om Baquacil här i dussintals strängar, jag har talat med
ett par i branschen (klor...) och jag har läst på andra sajter.
Det är en känsla jag fått att baquacilanvändare har lite mer problem än
kloranvändare.

Check this out:
http://ths.gardenweb.com/forums/load/pools/msg0421120931910.html
Kan inte uttala mig om bra eller dåligt med Baquacil men egna spontana reflektioner från olikas åsikter och erfarenheter, bl.a. här på forumet, har varit att det förefaller "onödigt omständigt", tydligen dyrare, det har talats om "kletigt hår" i andra trådar, en del "obalanssvårigheter" förefaller vara ännu svårare att neutralisera än med klor etc., etc. samt inte minst att det tydligen är svårt att "återkonvertera" till tid. kloranvändande om man nu vill testa men inte blir belåten - det summerat gör att jag har svårt att se fördelarna utöver om man nu inte är väldigt "klorkänslig"?  <dontkn>

Håller själv klorhalten låg och har lyckats hålla balans så det inte ger klorkänslighet för kända sådana personer i bekantskapskretsen samtidigt som kloret lyckas nå sin reningsverksamma nivå = kristallklart rent vatten.  O0

Sett till alla de summeringarna ligger kanske saltvattengenerator närmare som en klorfri lösning, och förefaller även långsiktigt avsevärt billigare, men där är jag personligen återhållsam pga. tid. dåliga erfarenheter från värmeväxlarproblem med fortfarande oklara grundorsaker och då med tanke på ev. "aggressiva" korrisionsrisker/rost.  <hmm>

Från din länk, "Eone", finns även där en del minusreflektioner, bl.a. statement om "....old smelly socks"... >rulla<...
...jag fortsätter för egen del i nuläget med klor oavsett "rätt eller fel"... >:D  ::)
« Senast ändrad: oktober 13, 2008, 23:01:15:15 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #28 skrivet: oktober 13, 2008, 19:10:05:05 »

Vådligt ömma fötter RLA...

Får man ha en avvikande åsikt ö h t?

Jag har läst om Baquacil här i dussintals strängar, jag har talat med
ett par i branschen (klor...) och jag har läst på andra sajter.
Det är en känsla jag fått att baquacilanvändare har lite mer problem än
kloranvändare. Så när Persson nu gått och bestämt sig
ville jag ge honom ett uppmuntrande tillrop på vägen...


Det var tydligen dumt av mig.

Check this out:
http://ths.gardenweb.com/forums/load/pools/msg0421120931910.html


Klart man får, men om du säger att klor är det enda möjliga medlet eftersom det redan är perfekt, så får du nog lägga fram lite fakta att klor aldrig strular och att allt annat borde bytas ut... i annat fall är jag på dig ;) men det har inte med olika poolkemi att göra, för mig handlar det om att inte sprida förutfattade meningar som sanningar, sen kan det gälla vad som helst!

Så när nu Persson har bestämt sig för att byta så får vi hoppas att han löser sina problem med just klor, om han gör det så motiverar det inte alla andra att byta till klor!

Och vill du skrämmas med länkar att Baquacil inte fungerar så kan du leta fram mycket värre exempel än denna tråd.....använd Google!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Bye bye Bacquasil
« Svar #29 skrivet: oktober 13, 2008, 23:04:50:50 »

Jag vill inte skrämmas alls.

Jag ville bara visa att det finns andra platser i universum där klor/baquasil
får ventileras med betydligt högre i tak än här...

Jag vlle bara säga att jag får en känsla av att baquasil
verkar krångligare...det är inte Ljuset i vattenkemin som
många kanske hoppats...
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan