VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brom, klor och övrig behandling  (läst 12395 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Favazza

Brom, klor och övrig behandling
« skrivet: augusti 14, 2018, 13:00:50:50 »
Ny på forumet och detta har säkert diskuterat några gånger. Sökt rundor men tycker mig inte bli klokare.
Köpt spa och säljaren rekommenderade Brom tabs, vilket jag tyckte lät bra och lägger nu en sån i en flottör.
Behöver jag chocka det med något efter bad ändå? Säljaren sa att jag inte behöver det.
Men läser man på diverse produkter verkar det som man ska lägga i typ Spa klor i pulverform utspätt i en spann efter varje bad.
Har någon här erfarenhet av Brom och vad jag bör komplettera med om något?

Poolgiganten

Utloggad addell

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2018, 07:40:47:47 »
Nu är inte jag någon expert. Men jag använder brom och chockar med aktivt syre tabletter efter bad. Alternativt så kan man så klart använda klor som chock.

Jag använder mest produkter från delphin, de har en rätt användbar pdf: http://www.chemoform.se/wp-content/uploads/2018/04/Delphin-Spa-Skötselguide-2017-utskrift.pdf

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2018, 10:02:58:58 »
Tänkte göra samma, men med klor.
Lägger du Bromtabletter i silen och låter dem sen ligga där? Körde flottör men de verkar inte ha gett så mycket. Stripsen säger mer eller mindre 0.

När du sen chockar, tar man då ut bromtabletterna för att lägga i klor/aktivt syre eller är det bara att slänga i tillsammans med de andra?

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2018, 11:09:03:03 »
När man har nytt vatten och lägger Bromtabletter i flottören så kan det ta ganska lång tid innan Bromhalten i vattnet kommit upp till rätt nivå. Lösningen är att krossa två bromtabletter och lägga dem i silen till filtret. Då går Bromnivån upp rätt snabbt, dvs typ inom ett dygn. Låt flottören med tabletterna ligga i vattnet hela tiden. Därefter tar det säkert flera veckor för dig att justera öppning i flottören så du har rätt bromnivå i vattnet.

Brom klarar inte helt självt att hålla vattnet rent du måste använda chockbehandling också, företrädesvis Aktivt syre.

Jag använder enbart Aktivt Syre (pulverform) som chockbehandling. Häller i 0,5 skopa/per bandande efter varje badtillfälle. Dessutom blir det 1 skopa aktivt syre/vecka även om jag inte badar. Notera att när du använder aktivt syre så måste du även addera Alka+ pga att Aktivt syre sänker alkaliniteten i vattnet. Jag håller en Alkalinitet på ca 40-50 (tvärt emot de rekommendationer som finns att det ska va 80-120). Detta gör att pH-värdet hålls synnerligen stabilt. Jag behöver i princip aldrig justera ph-värdet. När jag försökte hålla Alka-värdet på 80-120 var det ett elände, för då fick jag konstant justera pH-värdet. ph-värdet är det viktigaste värdet att hålla korrekt.

Som tumregel så kör jag 1 skopa aktivt syre + 0,5 skopa Alka+ . Det stämmer inte helt perfekt med 2 delar aktivt syre och 1 del Alka+ men det är hyggligt nära.

Bara i enstaka tillfällen, om man haft nått större party, med jättemånga badande så kan det bli nödvändigt att gå på med klor för att få vattnet rent.

/Urban.

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2018, 12:03:48:48 »
Tack för infon Urban!

Du har inte Brom i silen annars utan bara just när man behöver öka snabbt (nytt vatten)?

Frågan är om inte det är enklare med klor? Vill ju ha så lite pillande som möjligt. Tabletter är ju smidigt. Finns ju klortabletter, hur funkar de?
Grannen har pool och kör bara såna i silen. Behöver knappt göra något annat (chocka vid uppstart, annars "ingår" det i tabletten).

Var häller du pulvret? Rakt i badet bara?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2018, 12:48:22:22 »
Pool, spa. Same same but different. Pool har mycket mer vatten så allt tar längre tid där. 5 badande i pool resp. 5 badande i spa så förorenar du vattnet i spat mycket mer procentuellt då det är mindre mängd vatten. Du kan inte jämföra rakt av mellan spa och pool.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2018, 12:59:06:06 »
Det har du rätt i.
Mer tanken att få så bra resultat som möjligt med så lite "kladdande" som möjligt.

Tog hem aktivt syre igår men läst att det inte är så effektivt och funderar därför på klor, nu innan jag öppnar den.
Men samtidigt inte tid att vänta. Vattnet har redan tappat sin fina färg  :-\

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2018, 13:13:06:06 »
Det är INTE samma sak med pool och spabad vad gäller klor. Klor förångas vid vattentemp över 36 grader (de flesta spabad har ju högre temp än så) och det gör att man kontinuerligt får tillsätta mer klor, det behövs inte alls på samma sätt i en pool där vattentempen är lägre. Det klor som används har en tillsats som heter cyanursyra (för att det inte ska förångas så fort). Problemet med den tillsatsen är att när det blir för mycket sånt i vattnet så slutar kloret att fungera. Följer man anvisningarna på hur mycket klor man ska använda i badet kommer man snabbt upp i för höga halter av cyanursyra och man måste byta vatten, alltså i värsta fall typ 3-4 veckor, om man badar frekvent. Dessutom är klor inte pH-neutralt, vilket betyder att du hela tiden måste justera pH-värdet när du tillsätter klor. Inte nog med detta så är klor känsligt för pH-värdet. Med fel pH-värde så fungerar inte kloret och fel pH-värdet sliter dessutom på utrustningen.

Jag sätter bara Brom i silen vid nybytt vatten (för att snabbt få upp bromhalten), i övrigt använder jag enbart flottören. Det aktiva syret (pulvret) och Alka+ (också pulver) strösslar jag bara direkt i vattnet. Jag brukar köra pumparna samtidigt (bara några minuter) för att det ska gå ut i alla rören. Om cirkulationen redan är igång så kan man strunta i att köra pumparna.

Oavsett vilken kemi du använder kommer du att tvingas "pilla" med det. Men nu när jag haft badet ett tag så är det förvånadsvärt lite tid som går åt för att göra det. Det tar endast några få minuter och det kan man göra medans kaffebryggaren håller på att koka kaffet :) . Typ en ggn/vecka.

/Urban.


Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2018, 13:20:01:01 »
Tack igen Urban!!  O0

Låter ju som brom och aktivt syre faktiskt är att föredra då. Badet ska även ha någon typ av ozonrengöring, men det spelar ingen roll?
Har du en stor eller liten flottör? Min är ganska liten.
Ska den ur när pulvret ska i eller det spelar ingen roll?

En helt annan sak. Kör ni pumpen/jet alltid eller stänger ni av det och låter badet själv sköta det? (tror mitt går ingång 2ggr/dygn).
Räcker det för rengöring etc.?

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2018, 13:38:44:44 »
Du behöver inte fundera över om badet har ozonrengöring. Se till att hålla rätt färg på mätstickorna bara så är allt ok. Strl på flottören är betydelslös. ladda den full med tabletter och låt den alltid ligga i vattnet. Jag brukar plocka upp den när jag badar, men det är inte jätteviktigt.

Låt badet sköta pumparna själv, det är byggt att göra det. När badet kör igång sin reningscykel så kör alla pumparna några minuter för att allt vatten i alla rören ska bli renat.

Mitt bad (Viskan Björkö) är nu inställt på att köra reningen kl 12-16 samt kl 00-06:00. Det är olika mellan olika bad hur man kan ställa in reningscyklerna men det borde stå i manualen.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan