Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Återfyllnad med makadam  (läst 6344 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanB

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #10 skrivet: augusti 31, 2017, 21:34:14:14 »
Tänkte endast gjuta ca 1.2m ut från poolen så kan alltid komma åt kopplingar genom att gräva under betongen. Blir sedan trädäck intill graniten.

Bra tanke gällande tjäle, bor dock längst i söder så här är knappt någon vinter längre så vet ej hur stort problemet kan bli. Kan ju eventuellt lägga ett lager isolering i makadamen.

Eller så tänker man i nya banor och fyller upp helt med cellplast och skippar makadam...någon som funderat på det?
Borde ju slippa problemet med att det komprimeras. Har dock inte räknat på vad det kostar med den mängden cellplast...

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #11 skrivet: september 01, 2017, 09:27:32:32 »
Jag har ju granithäll runt poolen, hela ytan cirka 70kvm om jag minns rätt. Är det något jag skulle vilja göra annorlunda i bygget så är det att ha kopplingarna vid inlopp och breddavlopp inspekterbara. Idag önskar jag att jag byggt "lådor" runt dessa så att man enklare kan fixa problem som uppstår tex när slangen drar ur kopplingen pga sättningar. Har hänt flera gånger här.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad psau

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #12 skrivet: september 01, 2017, 09:57:14:14 »
Du gör som du vill men min makadam är nog annorlunda än din för i de plattor jag gjort komprimeras den en hel del.
Tittar du på högen med makk så ser du varför, oavsett vilken fraktion du köper så består den av ett spann av storlekar och former dessa skakas och trycks på plats när du paddar.
Paddning ska alltid göras med ett antal överfarter till paddan börjar hoppa först då har du en stadig grund att fortsätta bygga på annars kommer du få sprickor som leder till bom och fixsläpp i ditt fall.

Det är iaf vad JAG tycker!

/Peter

Edit stavning
« Senast ändrad: september 01, 2017, 14:03:36:36 av psau »
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Plums

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #13 skrivet: september 01, 2017, 10:43:46:46 »
Paddningstråd som tar upp alla material och padd-typer.
https://www.byggahus.se/forum/threads/paddningstraden.86307/

Utloggad psau

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #14 skrivet: september 01, 2017, 14:04:58:58 »
Paddningstråd som tar upp alla material och padd-typer.
https://www.byggahus.se/forum/threads/paddningstraden.86307/

Jupp den har jag läst men jag utgår snarare från min egen erfarenhet :-)

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Återfyllnad med makadam
« Svar #15 skrivet: september 01, 2017, 23:04:08:08 »
Tänkte endast gjuta ca 1.2m ut från poolen så kan alltid komma åt kopplingar genom att gräva under betongen. Blir sedan trädäck intill graniten.

Bra tanke gällande tjäle, bor dock längst i söder så här är knappt någon vinter längre så vet ej hur stort problemet kan bli. Kan ju eventuellt lägga ett lager isolering i makadamen.

Eller så tänker man i nya banor och fyller upp helt med cellplast och skippar makadam...någon som funderat på det?
Borde ju slippa problemet med att det komprimeras. Har dock inte räknat på vad det kostar med den mängden cellplast...

Cellplast hela vägen är ekonomiskt vansinne. Man kan springa på feta storblock (markavlastning) då och då som används vid storbygge och vägar. Ibland används dom tillfälligt och man kan tigga till sig men att köpa sådana mägder för riktiga pengar för det syftet är inte sunt. Men överväg förslaget med lådor för åtkomlighet av slangkopplingar. Jag hade använt betongen till ett par vertikala schakt för inloppen istället.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag