Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Jättemycket hjälp!  (läst 1655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emilie

Jättemycket hjälp!
« skrivet: augusti 01, 2019, 00:50:23:23 »
Hej alla ni snälla och erfarna poolbyggare! Behöver lite hjälp!

Håller på att montera en rund 4,5 m pool från Rubinpool och har ca 1000 frågor men börjar med några. Så tacksam om någon vill ta sig tid att hjälpa! ❤️

Sandfilter har vi men med glas. Står att det ska vara fyllt till hälften men när vi följer viktangivningen är det fyllt till ca 80%. Kan det stämma? Ska vara 50 kg sand och med reduceringen pga glas har lägre densitet blir det 42 kg.

Vi har monterat en lampa. På baksidan av lamphuset, utanför poolen, finns ett hål avsett för att seriekoppla flera lampor (tror jag) som är igensatt med en plastskruv och packning. Denna skruv läcker! Ju mer jag drar åt desto mer läcker den. Vad ska jag göra? Nu har jag dragit halvhårt för hand och lagt silikon runt och det verkar tätt. Men poolen är inte helt fylld än, kanske börjar det läcka då trycket ökar? Detta ska gjutas in med mager betong, därför kommer jag inte se om det börjar läcka igen när jag fortsätter fylla..

Vi har monterat inloppet men när vi drar åt flyttar packningen på sig och glider ut. Hur hårt ska man dra åt? Har satt lite silikon mellan för säkerhets skull. Vill inte att det blir som för lampan.. Livrädd när vi nu ska fortsätta fylla att den också ska läcka..

Tacksam för svar!

Poolgiganten

Utloggad Swefredrik

SV: Jättemycket hjälp!
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2019, 13:04:19:19 »
Angående din lampa så borde du nog sänka poolnivån igen, skruva ur den förskruvningen som inte används och dra på några varv gängtejp alt någon loctite-variant innan återmontage och fyllning. På sandfiltret hade jag, utan att veta, gått på fyllnadsnivån hellre än vikten i kg.
Det borde ju hå att både fylla och reducera mängden sand senare också utan för stora ingepp.

Utloggad Emilie

SV: Jättemycket hjälp!
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2019, 23:30:16:16 »
Tack för ditt svar! Vi fick nog tätt runt lampskruven med mycket silikon. Har återfyllt runt nu. Vet inte om vi fått ett måndagsexemplar från Rubinpool men ALLKA kopplingar har läckt trots noggranna med gängtejp , silikon och packningar. Är detta normalt? Vi har skruvat hårt och på de ställen vi kan tätat med silikon men vissa slangar ska ju kunna kopplas bor, tex pumpen på vintern så där lämpar det sig inte med 1 kg silikon. Vad ska vi göra? Rubinpool är helt oförstående och erbjuder ingen hjälp alls..

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Jättemycket hjälp!
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2019, 08:52:16:16 »
Hmm, silikon har jag inte använt någonstans till poolen. Olika gummipackningar, gängtape eller gängsnöre har räckt bra.

https://www.poolstore.se/montera-klamringskopplingar/
https://www.poolstore.se/limma-pvc-kopplingar/
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad TommyC

SV: Jättemycket hjälp!
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2019, 10:09:26:26 »
Att en packning flyttar på sig och pressas ur rätt läge kan tyda på att man drar för hårt.

Det finns packningar av olika kvalité. Gummipackningar har, speciellt de billigare problem med åldring. När packningarna åldras så blir de hårda och tappar spänsten. När det sker så börjar det läcka. Först smygande så man inte märker något men problemet blir större med tiden.

Vår pool är gammal och fanns här när vi köpte fastigheten. Vi har haft läckor runt samtliga armaturer p g a åldrade hårda gummipackningar. Numera är alla packningar limmade med silikon eller helt ersatta med silikon. Nackdelen är om man behöver demontera en armatur. I en linerpool kan det vara svårt att skära igenom silikonet utan att skada linern. Vi har inte liner så här finns inte det problemet. Gelcoat/polyester tål mycket misshandel.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Emilie W

  • Gäst
Emilie W
SV: Jättemycket hjälp!
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2019, 11:22:39:39 »
Tack igen för era svar!

Packningarna är ju än så länge inte gamla då poolen är helt ny! Hur har du gjort när du ersatt packning med silikon menar du?

Många av kopplingarna saknar ju packning där det tex är en slang som ska gängas på en muff. Där har vi på eget bevåg använt gängtejp men det har då inte hjälpt. Kan vi ha tagit för lite? Kan/ska man dra på lite silikon i gängan? Kan man få upp den då?

De enda kopplingarna som inte läcker är de där vi limmad slang med Tangit men detta kan man ju inte göra överallt. Just nu läcker det ca 1 droppe per sekund vid inloppet till poolen samt på 3 ställen mellan pump och filter. 4 deoppar per sekund blir i slutändan ganska mycket vatten. 🤔 Trots att jag hellre skulle stoppa huvudet i sanden känns det som vi måste få bukt med detta.

Utloggad TommyC

SV: Jättemycket hjälp!
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2019, 11:42:06:06 »
Problemet med torkade packningar som börjar läcka kan komma när som helst efter kanske 3 år eller 10 år eller 15 år beroende på kvalité på packningarna.

Till gängor som ska vara täta kan man använda gängtejp men den vanligaste gängtejpen som är väldigt tunn är lite knepig att använda på grova gängor när man inte är van. Man ska lägga ett varv tejp per mm diameter på gängan. Vanliga 50 mm rör ska då ha ca 50 varv gängtejp. Det finns tjockare tejp, det finns gängsnöre och loctite gänglåsning som flera här har förespråkat som mycket bättre än den tunna tejpen.

Jag har bara använt den tunna tejpen men jag är ganska envis och har svårt att ge upp.

Silikon på gängorna tror jag inte blir bra. Någon gång vill man dela på gängan och det blir nog väldigt svårt eller omöjligt.

När jag har ersatt gummipackning med silikon så har jag på något ställe lagt flera strängar med silikon där packningen suttit tidigare och sedan pressat fast armaturen. Både burken till lampan och breddavloppet är limmat så. Vid inloppen har jag lagt silikon på båda sidorna av packningarna. Innan man lägger på silikonet så är det bra att maskera med tejp runt om för att slippa kladd av silikon vilket inte ser bra ut.

Hade jag haft linerpool så hade jag behållt packningarna men limmat dom med silikon på båda sidorna för att slippa framtida läckage. På så sätt gissar jag (ingen som helst erfarenhet där) att det går att försiktigt skära genom silikonet på den sidan av packningen som är längst ifrån linern.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan