Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ska köpa nytt sandfilter och pump?  (läst 5415 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
Ska köpa nytt sandfilter och pump?
« skrivet: mars 20, 2013, 20:42:21:21 »
Hej!
På min mycket mycket gamla Hayward pump står det HP 3/4, RPM 2850. Hur många Hk är det?
Har gått in på folkpool å kollat då ska man ha en 0,75 hk pump till en 4x8 pool.
kommer den klara att flåsa runt vattnet för jag har ca. 16m till utloppet?
Folkpool ska ju ha 10530kr för allt pump, sandfilter och sand. finns det några som är billigare som har lika bra kvalitet på grejerna?
kom gärna med förslag var ni har köpt era grejer till en 4x8 pool.

Mvh.Jonas

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ska köpa nytt sandfilter och pump?
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2013, 22:05:46:46 »
Utan att veta exakt då jag inte sett pumpen, men 3/4 är 0,75.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ska köpa nytt sandfilter och pump?
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2013, 07:42:36:36 »
Vilken slangdiamter har du mellan pump och pool?
För 10 000 kr så skulle jag kolla på en pump typ denna: http://www.poolstore.se/files/poolpump_badu_eco_touch_produktblad.pdf

På den kan du styra effekten efter behov upp till 750W.
Den har en effektiv motor.

Utan dessa finnesser kan du säkert hitta billigare 750 W pumpar om du letar runt lite hos olika leverantörer, men kolla också lite på vilka som bullrar mest och minst, det kan bli en plåga om du är beroende av en tyst cirkulationspump med köper en billig pump som bullrar.
Har du en bronspump idag?
I så fall kanske det kan vara värt att renovera den?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Ska köpa nytt sandfilter och pump?
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2013, 12:30:31:31 »
Hej Jonas, jag köpte exakt den pump som Rickard talar om i Tyskland för under 700€. Här är en länk till affären där jag beställde. Ser att priset är lite högre idag, så du hamnar troligen på 720-730€ inkl. frakt, eller 6.000 - 6.200SEK
http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-s788h224-Speck-Badu-Eco-Touch.html
Kom hem på dörren på några dagar, inga bekymmer. Här kan du hitta andra billigare pumpar också, till helt andra priser än här i Sverige, till exempel Speck Badu Top för ungefär 400€ i den storlek du har behov av. Samma tillverkare som Badu Eco Touch, men utan möjlighet för att styra effekten som på Badu Eco Touch.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad monne81

SV: Ska köpa nytt sandfilter och pump?
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2013, 18:48:05:05 »
Speckpumparna sägs hålla mycket hög kvalitet. Jag vet att SPECK badu 90 är extremt tyst.
Titta inte enbart på effekten utan kolla även vilket flöde pumpen har.
Hur kör du pumpen? Dygnet runt eller med timer?
En poolpump drar mycket ström så det finns mycket att spara på att tänka till från början.

Själv har jag en astral victoria på 0,75kw funkar mycket bra och var billig att köpa.
Ganska högljud är den tyvärr.

Utloggad Erica

SV: Ska köpa nytt sandfilter och pump?
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2013, 22:38:50:50 »
Renoverig kan helt klart vara ett vettigt alternativ om du har en bra pump idag. Vår pump (bronspump, Pahléns, 1.1 kW), fick renoveras när den började låta illa efter många års dygnet-runt-drift. Med nya lager och ny axeltätning blev pumpen lika bra som den varit som ny och kostnaden var mindre än en tredjedel av vad en ny pump skulle ha kostat.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Ska köpa nytt sandfilter och pump?
« Svar #6 skrivet: mars 22, 2013, 20:50:59:59 »
Om det är pumpen som bråkar så kan det nog vara läge att byta axeltätning och lager i den.
Det kostar ca 2000 inkl material.
Annars är ju 10000 för pump, filter, kopplingar och sand i så fasligt dyrt.
Hayward, Astral och Pahlén är ju dom som i mitt tycke är ledande när det gäller filtreringssystem.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Ska köpa nytt sandfilter och pump?
« Svar #7 skrivet: mars 27, 2013, 19:23:17:17 »
Tack för alla bra tipps ni har gett mig!
Jag har stängt av pumpen lite till och från innan man lägger sig för natten. Funderar på att sätta en timer så slipper man tänka på det. Vet inte om det är en bronspump jag har men om det är så, ska jag först börja med att se om man kan renovera gamla bettan. (Ska lägga ut en bild på den) Om det blir för dyrt så får jag titta på sidorna ni tipsade om. :)
Nytt sandfilter ska inhandlas, tycker det är svårt att hitta vilken storlek det ska vara på sandfiltret.

Mvh. Jonas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag