CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ovan markspool - hur mycket ska man gräva ut  (läst 11896 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad hoffy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nu närmar sig allt verkligen!!!
    • Visa profil
Ovan markspool - hur mycket ska man gräva ut
« skrivet: juli 12, 2016, 10:25:47:47 »
Hej,

ska ha en ovanmarkspool som ska stå ovan mark och inte delvis nedgrävd eller dylikt.
Tänkt att ha 5 cm stenmjöl och sedan 50mm frigolit xps falsad över det och sedan bottenmatta. Vi har en plan trädgård, men den är ju inte helt plan utan diffar säkert en 2-3 cm från poolens ena hörn till andra. Poolen är en stålpool från J&F Fritid 4.5 * 7,3 meter.

Min fråga är - ska poolen stå exakt i jämnhöjd med marken eller ska den vara några cm under? Spelar det någon roll vilket?
Om jag gräver ut 14 cm och lägger 5cm stenmjöl + 5cm frigolit +bottenmatta (inte valt någon än men dem är väl ca 1cm? Riopool har en som verkar fungera för 1000kr, någon som har erfarenhet av den?), skulle det bli bra? Då har jag 11 cm lager som läggs på och då lite marginal om trädgården inte är helt rak (vilket den inte lär vara).
Hur har ni andra gjort när poolen står ovan mark?
Tacksam för hjälp :)
J&F Fritid Ovanmarkspool Deluxe 40m3
Saltklorinator Zodiac Ei10
Värmepump Brilix XHP 140

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ovan markspool - hur mycket ska man gräva ut
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2016, 00:27:22:22 »
Poolen väger många ton så optimalt vore om du grävde ut så att du kunde lägga ett lager makadam, markduk och sedan stenmjöl. Därefter XPS som du tejpar med silvertejp. Grön filtmatta finns till exempel på Bauhaus till rimligt pris.

Kolla noga så att det inte finns småstenar från stenmjölet på filtmattan innan liner monteras. Dammsug eventuellt.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad hoffy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nu närmar sig allt verkligen!!!
    • Visa profil
SV: Ovan markspool - hur mycket ska man gräva ut
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2016, 07:25:57:57 »
Hej igen,

jag blir inte riktigt klok på det här måste jag erkänna!

Tex enligt den här tråden: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9780.msg73732#msg73732
behöver man inte gräva ut etc då poolen ska stå ovan mark.
Men i dem flesta trådar jag läser så gör man "ordentligt" grundarbete och man får då göra samma grundarbete för en pool som ska stå helt ovan mark som en som grävs ner (minus dränering och på sidorna).
Vad göra? Poolen är stor och väger många ton - Ja. Marken som vi har (se bild) är jord och åter jord. Jag är ordentlig av mig och vill göra det bra gjort, samtidigt så vill jag inte ha gjort en massa onödigt arbete för en pool som ska stå med botten i gräsmattenivå.
Har bifogat en bild på vad jag håller på och gräver ut nu, utgrävningen är ca 25cm utfyllnad på sidorna utöver poolens storlek.

Behöver jag frigoliten? Hur mycket isolerar det egentligen då poolen står ovan mark (jaja, jag vet jag tjatar om den punkten)?

Om jag ska ha makadam - kan jag använda mig av överflödig sten (se bild, kanske är i storleken för stor som makadam?). Men i alla fall använda mig av det för ca 5-7cm (paddat) och sedan ha makadam 8-16 i ett lager på 3-5cm (paddat)? Eller ska jag ta makadam 4-8mm direkt på det? Eller kan jag inte använda mig av mina stenar?

Iaf har jag förstått att jag ska börja med markduk. Det är också en hel värld att sätta sig in i! Har hittat http://www.optimera.se/bygghandel/proffs/v%C3%A4rme-och-sanitet/mark/geotextil-markprod/fiberduk-n2-1-25x20m-terrat-br-7012731. Skulle det fungera? Har sökt här på forumet om någon använder sig av armerad markduk, men inte hittat en enda som skriver om det. Räcker det med markduk N1?

Sedan skriver många att dem har stenmjöl även över frigoliten. Är det för att ta bort eventuella hälavtryck eller?

På J&F Fritids monteringsvideo har dem enbart stenmjöl och frigolit samt fiberduk. Överarbetar jag allt???

Min tanke nu är:
markduk N2
mitt överblivna stenlager 5-7cm
makadam 4-8/8-16mm  5-3 cm
markduk N2
stenmjöl 0-4mm 5cm
frigolit 5cm
fiberduk
Summa: 23cm utgrävning som underlag för poolen

Alternativ 2:
markduk N2
mitt överblivna stenlager (vet ej hur mkt det räcker till, har mer än bilden visar, men ca 5-7cm)
markduk N2 ???
stenmjöl 0-4mm 5-7cm
frigolit 5cm
fiberduk
Summa:  ca 18cm utgrävning som underlag för poolen

En annan sak, vi kommer inte in med lastbil/grävare etc till platsen för poolen utan det är skottkärra och armmuskler som gäller. Härligt, redan tappat 3 kg än så länge :)
Idag kommer iaf en kompis och hjälper till och gräver - underbart!

Behöver råd och hjälp och vänder mig till er alla underbara, intelligenta och fantastiskt duktiga poolägare som en gång i tiden ställts för samma (!?) dilemmor.

Hälsningar Tobias
« Senast ändrad: juli 14, 2016, 07:32:53:53 av hoffy »
J&F Fritid Ovanmarkspool Deluxe 40m3
Saltklorinator Zodiac Ei10
Värmepump Brilix XHP 140

Utloggad TommyC

SV: Ovan markspool - hur mycket ska man gräva ut
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2016, 10:27:10:10 »
I tråden som du länkar till ovan hade jag lagt en länk: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8080.msg59539#msg59539
gör enligt inläggen från Pea och/eller MathiasS. Isoleringen under gör mest nytta om man ska dra igång poolen väldigt tidigt på säsongen. Ska man bada från midsommar t o m augusti så går det nog bra utan isolering under med fungerande dränering. Det är viktigt med ett bra överdrag då den mesta energin försvinner uppåt. Har man ett blåsigt läge kan avkylningen via väggarna vara problem.

Nästan varje sommar när vi är ute och promenerar i villaområdena i grannskapet så ser vi någon som ställt upp en ovanmarkspool direkt på gräsmattan. De brukar luta oroväckande och är ofta borta efter en kort tid.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ovan markspool - hur mycket ska man gräva ut
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2016, 11:17:47:47 »
Det behövs inget stenmjöl ovanpå frigoliten om man använder XPS. Den är så pass styv att det inte blir några hälavtryck. Använd falsad XPS och tejpa noga för skarvarna kommer eventuellt att synas när poolen är klar. På min kan man inte se dem med ögat men små partiklar samlas i skarven och man ser dem när man ska dammsuga poolen.

Har du funderat på att hyra en minidumper för att köra in materialet på tomten?
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad hoffy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nu närmar sig allt verkligen!!!
    • Visa profil
SV: Ovan markspool - hur mycket ska man gräva ut
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2016, 13:20:00:00 »
Tack för svaren!

Har inte tänkt att ha stenmjöl över frigoliten så det låter bra!

Har grävt ut nästan färdigt, ska beställa hem makadam 10cm.

Det lär bli:
markduk N2 1cm
makadam 8-16mm  10 cm
markduk N2 1cm
stenmjöl 0-4mm 5cm
frigolit 5cm
fiberduk 1cm
Summa: 23cm utgrävning som underlag för poolen

Den armerade markduken skippar jag, måste räcka med N2.
J&F Fritid Ovanmarkspool Deluxe 40m3
Saltklorinator Zodiac Ei10
Värmepump Brilix XHP 140

Utloggad TommyC

SV: Ovan markspool - hur mycket ska man gräva ut
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2016, 13:33:32:32 »
Minidumper är väldigt praktiskt, speciellt en självlastande med skopa. Minigrävmaskin sparar ryggen och tid.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad hoffy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nu närmar sig allt verkligen!!!
    • Visa profil
SV: Ovan markspool - hur mycket ska man gräva ut
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2016, 23:35:57:57 »
Japp, men goda grannar kom över och hjälpte till så det gick faktiskt ganska snabbt!

Efter paddat så blev makadammet 8cm djupt. Nu har jag lagt ut all stenmjöl (2 ton) som jag hämtat tidigare och opaddat så är det mellan 4-6cm djupt utan att ha paddat och fixat med vattenpass.

Vad tror ni, räcker det eller måste jag hämta mer stenmjöl? Poolen är som sagt 7,6*4,5 och 1,32 djup. Jag har en padda hyrt som ska lämnas på måndag och kan inte hämta mer stenmjöl förrän på måndag.

1) ska jag vattna, padda stenmjölet som finns och är nöjd
2) ska jag vattna, padda stenmjölet som finns och sedan köpa mer och vattna, padda igen
3) ska jag köpa mer och vattna, padda stenmjölet

Tacksam för mer hjälp så jag vet vad jag ska göra eller inte göra imorgon! :)
J&F Fritid Ovanmarkspool Deluxe 40m3
Saltklorinator Zodiac Ei10
Värmepump Brilix XHP 140

Utloggad hoffy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nu närmar sig allt verkligen!!!
    • Visa profil
SV: Ovan markspool - hur mycket ska man gräva ut
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2016, 16:33:44:44 »
På vattenbutiken.se skriver dem följande om ovanmarkspooler:
"
Markunderlag.
Oavsett ifall poolen ska grävas ner eller stå ovanmark så behöver man förbereda ett vettigt markunderlag, för att inte poolen ska plötsligt sätta sig eller röra på sig med åren. Schakta bort 15cm av marken där poolen ska stå, och gör ”hålet” minst 40cm bredare än poolens mått. Jämna av marken, och lägg ut ett lager med geotextil som förhindrar att saker växer. Lägg sedan ett 100mm tjockt lager av singel för att ge en stabil och plan yta, väg av och gör helt vågrätt. Sedan rekommenderar vi att man köper cellplastskivor av XPS-typ (ex XPS200) med en tjocklek på 50mm som man lägger som ett avjämnande och isolerande lager under poolen.
"

Har jag då ca 13-15cm + 5cm cellplastskivor så borde det väl räcka tycker jag!? Eller har jag fel?
J&F Fritid Ovanmarkspool Deluxe 40m3
Saltklorinator Zodiac Ei10
Värmepump Brilix XHP 140

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ovan markspool - hur mycket ska man gräva ut
« Svar #9 skrivet: juli 17, 2016, 16:49:32:32 »
På vattenbutiken.se skriver dem följande om ovanmarkspooler:
"
Markunderlag.
Oavsett ifall poolen ska grävas ner eller stå ovanmark så behöver man förbereda ett vettigt markunderlag, för att inte poolen ska plötsligt sätta sig eller röra på sig med åren. Schakta bort 15cm av marken där poolen ska stå, och gör ”hålet” minst 40cm bredare än poolens mått. Jämna av marken, och lägg ut ett lager med geotextil som förhindrar att saker växer. Lägg sedan ett 100mm tjockt lager av singel för att ge en stabil och plan yta, väg av och gör helt vågrätt. Sedan rekommenderar vi att man köper cellplastskivor av XPS-typ (ex XPS200) med en tjocklek på 50mm som man lägger som ett avjämnande och isolerande lager under poolen.
"

Har jag då ca 13-15cm + 5cm cellplastskivor så borde det väl räcka tycker jag!? Eller har jag fel?

Jag tror det blir jättebra.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag