CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorhalt med UV-lampa  (läst 9928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plums

SV: Klorhalt med UV-lampa
« Svar #10 skrivet: juni 19, 2017, 22:28:36:36 »
UV verkar ju bara vid passage. Kloret behövs främst för att ta hand om större mängder snabbt vid bad. Sen är 0,5 PPM klor utan CYA effektivare än > 1 PPM klor med CYA.

UV lampan jobbar mellan bad, klor under bad..typ.

UV har ju använts för desinfektion sen slutet 1800-talet så det ju inte direkt teknikens framkant.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Klorhalt med UV-lampa
« Svar #11 skrivet: juni 19, 2017, 22:53:55:55 »
Att uv fungerar är inte ifrågasatt, men det är relevant att diskutera hur uvlampor för konsumentpengar fungerar.......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Klorhalt med UV-lampa
« Svar #12 skrivet: juni 20, 2017, 09:01:00:00 »
Plums:
Det stämmer, UV avdödar ingenting, det förändrar exempelvis bakteriens DNA så den inte kan reproducera sig.
UV dos anges i mJ/cm2 men det går att översätta på ett ungefär till watt/m3 och det ger ca 500W/m3 flöde, vilket säkert många fler förstår eftersom de köper sin UV-lampa efter hur många W som är angivna på förpackningen.

MathiasS:
Det behöver inte vara mer badbelastning i en offentlig anläggning, det finns exempelvis rehabbassänger i storlek med privatpooler. Rehabbassänger har i vissa fall väldigt låg badbelastning.
 
Plums:
Min foliehatt har jag fått av Processing där jag gått utbildningar. Processing är en av Nordens ledande experter avseende bassängprojektering och de använder ofta UV i anläggningarna de bygger. Titta gärna på deras hemsida och de referensanläggningar de har där.

Plums:
"UV lampan jobbar mellan bad, klor under bad..typ." Den meningen borde du redigera bort, den är extremt konstig, felaktig och sänker din trovärdighet.

Utloggad Plums

SV: Klorhalt med UV-lampa
« Svar #13 skrivet: juni 20, 2017, 09:02:30:30 »
....ja jag ska försöka hitta lite tid att läsa på lite, ämnet är intressant just för att man inte märker så jädra stor skillnad med lampa på eller av.

Jag misstänker att man kan ha mer nytta av lampan om man INTE har automatdoserare. Med lampan gör det inte så mycket om kloret fladdrar lite mellan bad och kanske t o m går ned till noll i perioder.

Med automatik så är vattnet hela tiden desinficerande. En sak som är värt att tänka på är att vissa baciller, alger och sporer är väldigt klortåliga, men går åt fort i UV lampan. Jag har haft väldigt problemfritt och lättskött vatten, inga problem med alger, kloraminer eller någon som blivit magsjuk eller fått ont i öronen av vattnet, vilket vi råkat ut för i andra pooler där man haft sämre koll på vattnet och klorerat på andra sämre kontrollerade sätt.

Jag tror att det beror på automatiken i kombination med UV-lampa.

 


Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Klorhalt med UV-lampa
« Svar #14 skrivet: juni 20, 2017, 09:15:13:13 »
Intressant tråd! Grotta gärna vidare i ämnet ni som orkar. Det vore spännande att kunna förstå om det finns en nytta eller inte. Jag kollade vad Pahlens skriver om sina UV-lampor. Det är klart att dom är partiska eftersom det är deras produkt, men att dom skulle blåsa en helt har jag lite svårt att tro på:

Citera
Pahlén Auto-UV titan eliminerar skadliga bakterier i pooler eller spabad. Med UV-rening kan du sänka poolens klorinnehåll till en betydligt lägre nivå, ca 0,5ppm mot normala 0,8-1,0ppm. Säker och effektiv desinfektion av ditt poolvatten. Pahlén Auto-UV titan är konstruerad för desinfektion av vatten i pooler eller spabad. Med Auto-UV titan kan du minska vattnets klorhalt med upp till 70% samt reducerar halten bundet klor, vilket medför en behagligare miljö för de badande som slipper röda ögon, klorlukt och risken för allergibesvär. Optimal neutralisering av bakterier, virus och alger. UV-lampan producerar kortvågig ultraviolett UVC-strålning med 254 nm våglängd. Denna våglängd är optimal för att neutralisera bakterier, virus och alger. Det gör även ditt poolvatten kristallklart och behagligt att bada i. När Auto-UV är i drift visar en indikator överst på enheten ett blått sken.

I manualen har dom en matris som visar hur många UV-lampor man behöver till olika poolstorlekar. En 75W ska räcka till en 4x8 pool.

Hoppas min UV-lampa i alla fall gör viss nytta. Vill gärna ha en "autodos" också, då kanske UV-lampan kommer mer till sin rätt (när man har mera exakt koll på klor och ph)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Plums

SV: Klorhalt med UV-lampa
« Svar #15 skrivet: juni 20, 2017, 09:30:00:00 »
Plums:
Det stämmer, UV avdödar ingenting, det förändrar exempelvis bakteriens DNA så den inte kan reproducera sig.
UV dos anges i mJ/cm2 men det går att översätta på ett ungefär till watt/m3 och det ger ca 500W/m3 flöde, vilket säkert många fler förstår eftersom de köper sin UV-lampa efter hur många W som är angivna på förpackningen.

MathiasS:
Det behöver inte vara mer badbelastning i en offentlig anläggning, det finns exempelvis rehabbassänger i storlek med privatpooler. Rehabbassänger har i vissa fall väldigt låg badbelastning.
 
Plums:
Min foliehatt har jag fått av Processing där jag gått utbildningar. Processing är en av Nordens ledande experter avseende bassängprojektering och de använder ofta UV i anläggningarna de bygger. Titta gärna på deras hemsida och de referensanläggningar de har där.

Plums:
"UV lampan jobbar mellan bad, klor under bad..typ." Den meningen borde du redigera bort, den är extremt konstig, felaktig och sänker din trovärdighet.

Så du menar att det enorma vetenskapliga underlaget för UV desinficering och de under det senaste seklet framforskade doser som krävs för inaktivering är fel? Eller är det den av UV tillverkarnas marknadsförda stråldosen som är fel? Påstår du att blue lagoon inte levererar de 30 mj/cm2 som de påstår?

Det går naturligtvis inte att översätta behovet av UV rakt av till kubikmeter flöde. Det  beror HELT OCH HÅLLET på geometrin i reaktorkammaren. Gör du en 5 meter lång kammare så kan du ha högre flöde. Jag kan förse dig med beräkningar på 1 meters kammare (standard i poolsvängen) och etablerade flödesmodeller.

Angående "UV lampan jobbar mellan bad, klor under bad..typ.":

UV lampan har ingen residual effekt. Dvs den inaktiverar vattnet som passerar den. Eftersom vattnet blandas i bassängen betyder det att den aktiva bakterienivån halveras för varje passering av poolvolymen genom UV lampan. Anledningen till att man har klor i pooler med UV är för att hantera residualen i första hand. Då den är låg efter ett par poolvolymspassager så behövs det låga klorvolymer för att hålla rent och förhindra tillväxt. Vid bad däremot är residualen hög och då är det bra att man har klor som förbrukas. Det jag menar är alltså att man kompletterar UV med klor för att hantera residualen, eller UV mellan bad och klor vid bad.

Jag tittade in på Processings hemsida och det framstår inte som ett ledande expertbolag. Ca 70 personer, varav 90% servicetekniker som är ute och skruvar, resten adminpersonal förutom två stycken med civillingenjörs examen (vilket dom marknadsför hårt). De återförsäljer system och service till offentliga bad. Jag gissar att de ser en hård konkurrens från billigare system som gör samma jobb som deras dyra system  <hmm> Då är det bra att utbilda folk att man måste ha deras dyra system..

 


 
« Senast ändrad: juni 20, 2017, 09:38:41:41 av Plums »

Utloggad MathiasS

SV: Klorhalt med UV-lampa
« Svar #16 skrivet: juni 20, 2017, 09:43:36:36 »

MathiasS:
Det behöver inte vara mer badbelastning i en offentlig anläggning, det finns exempelvis rehabbassänger i storlek med privatpooler. Rehabbassänger har i vissa fall väldigt låg badbelastning.
 

Nej, så kan det förstås vara och då minskar ju också behovet av rening i motsvarande grad. Badet i studien har ju nästan samma belastning per dag som jag har per ÅR. Givetvis gör denna skillnad att man kan komma undan med enklare lösningar där belastningen är lägre. 

OM lampan inte gör någon nytta alls är det synnerligen anmärkningsvärt tycker jag, så det är värt att lära sig mer om.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Klorhalt med UV-lampa
« Svar #17 skrivet: juni 20, 2017, 09:48:55:55 »
Vill gärna ha en "autodos" också, då kanske UV-lampan kommer mer till sin rätt (när man har mera exakt koll på klor och ph)

Ja en sak kan jag kategoriskt utan minsta tvekan säga iallafall och det är att du absolut ska investera i automatisk dosering innan du köper UV. Tveklöst.

...nu kanske du redan gjort tvärtom men ändå, bara att köra vidare och skaffa autodosering.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Klorhalt med UV-lampa
« Svar #18 skrivet: juni 20, 2017, 11:08:40:40 »
Bra text om UV och effekten på kloraminer:
https://www.commercialaquaticsupplies.com/UV%20for%20Pools.pdf

Min slutsats är att både låg- och mediumtryckslampor är väldigt effektiva för desinficering. Lågtryckslampor i de modeller som säljs till privata pooler har en effektiv design för desinficering. Standard reaktionskammare och effekter runt 40-75W baserat på flöde levererar fullt tillräckliga UV-doser (rejält överdimensionerade vid optimala förhållanden).

Mediumtryckslampor är pga det bredare spektrumet mycket bättre på att bryta ned kloraminer (mono-, di-, tri-), men lågtryckslampor är inte helt odugliga. De hjälper till bra i privatpooler, speciellt om man ser till att det inte bildas mer kloraminer än nödvändigt, t ex genom dusch innan och att man låter lampan gå dygnet runt.

Att låta lampan gå dygnet runt är en förutsättning för att få ut max av UV-rening och kunna hålla låga klornivåer för att hantera residualen, då UV processen är logaritmisk med en halveringstid motsvarande en omsättning av poolvolymen.

Tack och bock.

« Senast ändrad: juni 20, 2017, 11:25:31:31 av Plums »

Utloggad Plums

SV: Klorhalt med UV-lampa
« Svar #19 skrivet: juni 21, 2017, 12:54:26:26 »
Jag har nu förstått var spa_nisses felaktiga slutsatser om att lågtrycks UV lampor för privata pooler inte fungerar kommer ifrån.

Det spa_nisse gjort är att använda en formel för hur man dimensionerar effekt för mediumtrycks UV på lågtrycks UV, vilket är helt felaktigt.

- Medium tryck UV opererar vid 600-900 grader men lågtryck opererar vid 45 grader. Stoooor skillnad i värmeförlust.
- Mediumtryck UV distribuerar effekten över stort spektrum 200-400 nm medans lågtryck är monokromatiska och fokuserar energin runt 254 nm, där den saniterande effekten är störst. Nackdelen är sämre effekt på kloraminet som bryts ned bättre vid andra våglängder. Pga det bredare spektrumet så dimensioneras mediumtryck UV till ca 60 mJ/cm2, dvs det dubbla för att få rätt saniterande verkan.
- Medium tryck UV lampor är även kortare än lågtryckslampor, så UV dosen måste därför levereras snabbare. Därför behövs högre uteffekt. 

Med andra ord så har spa_nisse använt en formel fel och därmed dragit riktigt krokiga slutsatser.

Faktum kvarstår dock att lågtrycks UV är sämre på att bryta ned di- resp tri- kloraminer. Så frågan är om den effekten lampan har räcker för privat bruk. För mig verkar det göra det, men jag försöker också minimera bildandet av kloraminer...
« Senast ändrad: juni 21, 2017, 16:01:48:48 av Plums »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag